Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til "tyding" av sikringskap

Startet av eha, tirsdag 16. august 2016, klokken 20:48

« forrige - neste »

eha

Vi kjøpte i fjor et hus fra 1978 i Nittedal. Sikringskapet er gammelt og må snart skiftes. Men før jeg går til det skrittet vil jeg gjerne ha hjelp til å finne ut hvilke muligheter vi har i huset mtp. lading av elbil.

Hovedsikringen i skapet er på 3x 50A, og vi har 3x inntaksikringer på loftet. Strømmen kommer i luftspenn. Vi har ingen boks på utsiden av huset. Antar at vi har IT-nett og dermed ikke 400V tilgjengelig?

Men så til sakens kjerne:

Vi tenker fremover, så vi ønsker mulighet til å kunne lade hele 3 elbiler samtidig (to til huset og én til utleiehybel). Vi har bestilt en Tesla, men ønsker ikke at dette skal være avgjørende. Det må være mulig å lade en hvilken som helst elbil på hvilken som helst parkerings-/garasjeplass. Det er ikke et krav at det skal være maksimalt med strøm tilgjengelig for alle 3 biler samtidig. Imidlertid er det ønskelig at dersom kun én bil lader, så bør hastigheten kunne være i området 7-11 kW.

Jeg legger ved et bilde av innmaten i sikringskapet, også kjent som det ultimate kaos. I midten av skapet er det en sikring som jeg ikke tror er i bruk, og denne er markert med 380V 25A (se eget bilde). Betyr dette at jeg har 400V tilgjengelig på noen måte? Hvor kommer i så fall 400V fra?

Håper noen med litt mer kunnskaper enn meg har mulighet for å ta en vurdering og uttale seg om hvilke muligheter vi har til å legge opp nye kurs(er) til elbillading, ev. gjenbruke den mystiske kursen omtalt over.



2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

zyp

Spenningen som er merket på sikringen er hva den maksimalt tåler, ikke hva den faktisk er tilkoblet.

Du har trefase 50A IT. Det vil si at inntaket ditt har en kapasitet på 19.9 kW, og da vil jeg ikke tro det er så mye kapasitet til overs som du ønsker deg. Du bør ta en diskusjon med en elektriker som kan vurdere dette og evt. muligheten for å bytte til et større inntak.

Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

TB

Skal du lade tre bilar samtidig kan ein metode være å montere "ladeboks" som kan fordele effekten mellom bilane automatisk. Eksempel er Salto, Zaptec, Tesla sin ladestasjon, Keba KeContact. Finnes sikkert fleire og.

Finnes vel og metodar for å regulere / fordele mellom VVbereder / varmepumpe / koketopp om det blir knapt med effekt. Men, erfaring viser vel at lading ikkje treng så høg effekt.

Det er mulig å sette inn trafo frå 230 til 400 V. Fordelen er at belastning pr. 230 fase blir fordelt, og enkelte bilar kan lade raskere på den måten. Ulempen er den ekstra kostnaden det vil være.

Her er forskjell mellom 230 V og 400 forklart:
http://www.sonnico.no/privat/ladel%C3%B8sninger-for-din-elbil/hva-er-forskjellen-p%C3%A5-230v-og-400v
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: zyp på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:36
Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

Nei, dette er feil. Om én bil lader på 25A kan ingen andre lade da to faseledere allerede er maks belastet.
3x25A kan fordeles slik at 3 elbiler hver lader på 13A, evt. tror jeg det går med 2x13A + 1x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

#4
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:36
Du har trefase 50A IT. Det vil si at inntaket ditt har en kapasitet på 19.9 kW, og da vil jeg ikke tro det er så mye kapasitet til overs som du ønsker deg. Du bør ta en diskusjon med en elektriker som kan vurdere dette og evt. muligheten for å bytte til et større inntak.

Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

Takk for svar. Vil dette i så fall si at én bil alene vil kunne lade med maksimalt 6 kW, og at to eller tre biler samtidig vil kunne lade med maksimalt 3,4 kW hver (for en total belastning på kursen på ca. 10 kW)?

Hvis du ser nærmere på bildet av strømmålerne (den til høyre er for uteleiedelen), så står det angitt 60A på begge. Hvis det skal skiftes hoved- og inntakssikringer må jeg vel uansett i dialog med Hafslund siden de må skifte målerne. Og da baller det vel på seg.

Jeg vet at det ikke finnes noe fasitsvar på hvor stor hovedsikringen bør være, men finnes det noen anslag basert på følgende to scenarier? Huset er på nesten 300 kvm inkl. en utleiedel på 47 kvm.

1) 25A 3-fas til garasje, 1 fase til hvert ladeuttak (som diskutert over)
2) 32A 3-fas til garasje, 1 fase til hvert ladeuttak

I scenario 2 vil jeg vel kunne lade med hhv. 7,6 kW (én bil) og 4,4 kW (to eller tre biler)?

Edit: Jeg vet at det er litt søkt å spørre om størrelse på hovedsikring, men jeg innbiller meg at jeg må opp til 3x 63A uansett snart. Hvis du ser nærmere på bildet av sikringsskapet, så ser du en pakke med 50A-sikringer. Det er en grunn til at de ligger der, dessverre. I vinter røk en av de tre fasene, og det har sikkert forekommet flere ganger. Vi er nok på grensen allerede. Så med 32A (scenario 2) er vel svaret kanskje 3x 80A!  :-\
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:56
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:36
Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

Nei, dette er feil. Om én bil lader på 25A kan ingen andre lade da to faseledere allerede er maks belastet.
3x25A kan fordeles slik at 3 elbiler hver lader på 13A, evt. tror jeg det går med 2x13A + 1x16A.

Jeg tror kanskje han mente det samme? Altså, når én bil er plugget i får man 25A 1-fas, når 2 eller 3 er plugget i får alle bilene 13-14A 1-fas hver?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: TB på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:16
Skal du lade tre bilar samtidig kan ein metode være å montere "ladeboks" som kan fordele effekten mellom bilane automatisk. Eksempel er Salto, Zaptec, Tesla sin ladestasjon, Keba KeContact. Finnes sikkert fleire og.

Finnes vel og metodar for å regulere / fordele mellom VVbereder / varmepumpe / koketopp om det blir knapt med effekt. Men, erfaring viser vel at lading ikkje treng så høg effekt.

Det er mulig å sette inn trafo frå 230 til 400 V. Fordelen er at belastning pr. 230 fase blir fordelt, og enkelte bilar kan lade raskere på den måten. Ulempen er den ekstra kostnaden det vil være.

Her er forskjell mellom 230 V og 400 forklart:
http://www.sonnico.no/privat/ladel%C3%B8sninger-for-din-elbil/hva-er-forskjellen-p%C3%A5-230v-og-400v

Takk for innspill. Driver også og leser meg litt opp på trafoer. Dersom jeg skal gå for dette synes jeg det er et poeng at alle typer elbiler kan lade på dem like effektivt.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

KjellG

Trafo trenger du først dersom aktuell bil kan lade med 3-fase. Ville vurdert 3-fase til garasjen uansett. Skal utleiedel hente strøm fra egen måler, så trenger du dobbelt opp, også av jordfeilbryter klasse B.

Størrelsen på hovedsikring bestemmes uansett av nettselskapet. Du må ta en prat med dem.

Snart kommer nye målere, AMS. Ligger du i forkant, kan det hende at du kan be nettselskapet om å sette inn er "for stor" måler med en gang mens du funderer på å øke inntaket. Da slipper du å bytte senere.

eha

Sitat fra: KjellG på onsdag 17. august 2016, klokken 00:31
Trafo trenger du først dersom aktuell bil kan lade med 3-fase. Ville vurdert 3-fase til garasjen uansett. Skal utleiedel hente strøm fra egen måler, så trenger du dobbelt opp, også av jordfeilbryter klasse B.

Størrelsen på hovedsikring bestemmes uansett av nettselskapet. Du må ta en prat med dem.

Snart kommer nye målere, AMS. Ligger du i forkant, kan det hende at du kan be nettselskapet om å sette inn er "for stor" måler med en gang mens du funderer på å øke inntaket. Da slipper du å bytte senere.

For utleiedel er jeg usikker. En separat måler for elbiluttaket til utleiedel hadde vært greit (uavhengig av den vanlige undermåleren for utleiedelen). Da vil jeg kunne tilby gjester å lade på dette punktet dersom vi har en leieboer som uansett ikke har elbil (finnes de!? ;) ).

I så fall er vel det mest fornuftige å legge 3-fas til garasjen bak hovedmåleren. Men når det gjelder hva som skjer "videre i garasjen" er jeg fortsatt litt i villrede. Det skisseres ulike løsninger her allerede:

  • 1-fas uttak x 3
  • Transformator(er)
  • Ladeboks(er)
Jeg merker at jeg er litt keen på det siste, altså ladebokser, men tror kanskje også det kan bli litt dyrt. Det beste da hadde jo vært robuste type 2-bokser fra eksempelvis Salto, helst med mulighet for å kunne trekke mer eller mindre strøm fra en 25A-/32A-kurs etter hvilke biler som står plugget i. Men forestiller meg at et slikt "balanserende" system vil være enda dyrere. Eller vil tre slike saltobokser kunne "balansere seg selv"?

Når jeg legger opp 3-fas til garasjen, bør jeg ha et underskap med nye 1-fas sikringer der, eller bør ev. Salto-bokser stå på én og samme 3-fas kurs for å kunne balansere selv (og kunne trekke mest mulig strøm ved isolert bruk)?

Eller er jeg på tur i Jotunheimen nå?  :-\
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Griffel

#9
Sitat fra: eha på onsdag 17. august 2016, klokken 00:14
Takk for innspill. Driver også og leser meg litt opp på trafoer. Dersom jeg skal gå for dette synes jeg det er et poeng at alle typer elbiler kan lade på dem like effektivt.
Det er ikke bråsikkert.

Så er det spørsmål om utleie hybel skal gå på utleiehybels måler

Med transf.:
Har du en transf. matet med 3x25A kan biler med 3 faslader trekke ca. 9kW alene, mens biler men enfaslader er begrenset til 3kW.

2 biler tilkoblet blir det 1,5kW til Golf og 4,5kW til Tesla, eller 4,5kW til Tesla og 4,5kW til MB, eller 3kW til Golf + Leaf + Golf.

3 biler tilkoblet 1,5kW Golf, 1,5kW Leaf og 4,5kW Tesla.

Har 2 av de 3 bilene 3 faslader går det ikke lenger med 3x25A primært. siden strømtrekket til hver ladestasjon ikke kan stilles lavere enn 6A. Da må du opp til 3x40A primær, og ha større inntak. Med transf. kan du ha en trefas kurs til transf i garasjen og derfra en kurs til hver av ladestasjonene, om du velger ladestasjon uten sikring og b-vern.

Uten transf.:
Siden du kun har 3x50A hovedsikringer er nok 3stk. 16A enfas kurser, en til hvert ladepunkt klart det enkleste. Altså 3,6kW til hver, ingen lastbalansering.
For de aller fleste er dette mer enn tilfredstillende og 16A enfas ladestasjoner uten for mange funksjoner er relativt rimlige.
(3,6kW 10 timer natt =36kWh = 18 mil)
Da er det også rett fram med utleiehybel på riktig måler.

Går en derimot for lastdeling er det flere ting å passe på. Ladestasjoner uten B-vern innebyggd må ha hver sin kurs. Du kan da ha en enfas 25A kurs til hver stasjon. Eller en trefaskurs om stasjonene har B-vern.

Sjekk prinsippet for lasdeling på de ulike typene. Ikke alle tar hensyn til aktuell last. De enkle variantene deler bare innstilt verdi på antall tilkoblede, slik at om en bil trekker lite blir det ikke mer til de andre av den grunn. Med 2 biler blir det 12,5A istedet for 14A, det er ikke så farlig. Spørsmålet er hva som skjer med 3 biler, 25/3=8A mens de kunne ha ladet med 14A. De enkle varianter av ladeboksene med lastdeling vet ikke om disse er koblet til samme fase eller om de er fordelt på 3 faser. 

Dersom ladestasjonene er mer avansert og måler virklig strømtrekk er det heller ikke gitt at de summerer en fasefordeling riktig. Zaptec påstås å gjøre det men jeg vet ikke om en da kan bruke home varianten og rotere fasene statisk, eller om en må opp en klasse.

(Skapet er vel også modent for en renovering)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:56
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:36
Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

Nei, dette er feil. Om én bil lader på 25A kan ingen andre lade da to faseledere allerede er maks belastet.
3x25A kan fordeles slik at 3 elbiler hver lader på 13A, evt. tror jeg det går med 2x13A + 1x16A.

Derav «alene» vs «hver samtidig». Formulerte jeg meg så utydelig?

13A og 16A på én faseleder blir 25.16A til sammen, så det blir akkurat for mye.

elektrolux

Er redd du må opp i en Zapcharger Smart Pro for å få med fasefordeling. Til gjengjeld sparer du på kabling, og jordfeilvern, og strøm måler, og er forberedt på å utnytte ledig kapasitet fra resten av bygget. Dermed kan dette bli rimeligste måten totalt sett om du ønsker disse funksjonene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: zyp på onsdag 17. august 2016, klokken 06:55
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:56
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:36
Siden du skal ha tre ladeplasser virker det for meg naturlig å legge frem en felles trefasekurs, og så hente ut en fase til hvert uttak. Hvis en bil lader alene vil den kunne trekke den strømmen kursen er sikret for på sin fase. Hvis flere biler lader samtidig vil de hver kunne trekke 58% av den strømmen kursen er sikret for. Det vil f.eks. si at hvis du legger frem 25A så vil én bil kunne lade med 25A alene og to eller tre biler vil kunne lade med 14A hver samtidig.

Nei, dette er feil. Om én bil lader på 25A kan ingen andre lade da to faseledere allerede er maks belastet.
3x25A kan fordeles slik at 3 elbiler hver lader på 13A, evt. tror jeg det går med 2x13A + 1x16A.

Derav «alene» vs «hver samtidig». Formulerte jeg meg så utydelig?

13A og 16A på én faseleder blir 25.16A til sammen, så det blir akkurat for mye.

Ja, jeg oppfattet det nok litt utydelig slik du skrev det ;)

0.16A over er neppe nok til at sikringen går, men evt. kan man velge 13A/13A/15A. Det er standard sikringsstørrelser ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 07:01
Er redd du må opp i en Zapcharger Smart Pro for å få med fasefordeling. Til gjengjeld sparer du på kabling, og jordfeilvern, og strøm måler, og er forberedt på å utnytte ledig kapasitet fra resten av bygget. Dermed kan dette bli rimeligste måten totalt sett om du ønsker disse funksjonene.

Jeg ser jo hvor du jobber, men takk for svar. Dette virker selvfølgelig veldig interessant. Tenker du da at det ville være en løsning å koble tre slike zap-ladere til én og samme 3-fas kurs (enten 25A eller 32A)? Siden disse laderne er så smarte kan jeg vel enkelt sjekke forbruket for laderen som disponeres av leietaker?

Hvilke priser snakker vi om her? 10K per boks + arbeid?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

TB

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 07:01
Er redd du må opp i en Zapcharger Smart Pro for å få med fasefordeling. Til gjengjeld sparer du på kabling, og jordfeilvern, og strøm måler, og er forberedt på å utnytte ledig kapasitet fra resten av bygget. Dermed kan dette bli rimeligste måten totalt sett om du ønsker disse funksjonene.
Er forskjellen på Zapcharger Smart Pro og Home i programvare - eller er det ulik "innmat" på desse også?
Dvs, kan "Home" bli oppgradert til Pro i etterkant?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA