Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

The cat is out of the bag - 100D

Startet av turfsurf, fredag 12. august 2016, klokken 21:03

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: DanielB på lørdag 13. august 2016, klokken 15:40
Det er kjedelig å betale ca 8,8 kr/$ når den nå er nede på snuser på ~8,2 kr/$, altså rundt kr 50.000 "for mye" litt avhengig av konfig.

Om jeg har forstått rett så har denne beregningen av 8,8 kursen ikke tatt hensyn til "'Europa tillegget". Altså frakt og tilpassinger til det europeiske markedet. Husker i farten ikke hva denne opprinnelig var på - USD2k? Så reell kurs brukt her er nok lavere enn som så (om enn antagelig over 8,2).
Model S 85D

DanielB

Det har du rett i. Det var bare en enkel sammenligning jeg gjorde av pris i USA og Norge, uten å hensynta frakt og nødvendige tilpasninger. Dersom man regner rundt $2k i frakt blir det fortsatt ca 8,7kr/$.

Ellemelle

Sitat fra: DanielB på lørdag 13. august 2016, klokken 18:03
Det har du rett i. Det var bare en enkel sammenligning jeg gjorde av pris i USA og Norge, uten å hensynta frakt og nødvendige tilpasninger. Dersom man regner rundt $2k i frakt blir det fortsatt ca 8,7kr/$.
I tillegg har du et sterkere forbrukervern i Norge/EU, og dette gir jo en ekstrakostnad de må bake inn i prisen.

tkjoerlaug

Sitat fra: eha på lørdag 13. august 2016, klokken 16:05
Det er to måter å ordne problemet med rekkevidden til Model X på:

- Større batterikapasitet
- Flere ladestasjoner

Selv om både 100- og 120-batterier ville vært fint (og begge er nok på vei før eller siden), så vil også tettheten av ladestasjoner hjelpe kraftig på. Hadde det vært like mange Super Chargers som bensinstasjoner i dag, så ville nok de fleste ha innfunnet seg med at 100 kWh holder i lange baner.

Tror at mange ville klart seg med 30-40kWh dersom det var en supercharger på hver bensinstasjon.

Øyvind.h

Men den typen bruk ville raskt kvalt hele infrastukturen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: tkjoerlaug på lørdag 13. august 2016, klokken 21:34
Tror at mange ville klart seg med 30-40kWh dersom det var en supercharger på hver bensinstasjon.

Nei, det tror jeg neppe.

perbu

Sitat
Tror at mange ville klart seg med 30-40kWh dersom det var en supercharger på hver bensinstasjon.

Mye av greia med store batterier er at de kan ta imot mye strøm.  Hvorfor tror du SuC har fått økt kapasiteten til 145kW.  85-bilene er det neppe relevant for. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

krl

Sitat fra: perbu på lørdag 13. august 2016, klokken 22:28
Mye av greia med store batterier er at de kan ta imot mye strøm.  Hvorfor tror du SuC har fått økt kapasiteten til 145kW.  85-bilene er det neppe relevant for.
Det er særdeles relevant for 85-bilene... To biler deler én lader; dersom du kobler deg til sist, så får du restkapasiteten (+ gradvis en større andel). Restkapasiteten blir en god del større nå -- så dette er et godt bidrag til mindre kø på superladerne.

krl

Sitat fra: tkjoerlaug på lørdag 13. august 2016, klokken 21:34
Tror at mange ville klart seg med 30-40kWh dersom det var en supercharger på hver bensinstasjon.
Noen ytterst få ville klart seg med dette, men det ville sparket beina under all langkjøring.

Øyvind.h

#24
Sitat fra: krl på lørdag 13. august 2016, klokken 22:49
Sitat fra: perbu på lørdag 13. august 2016, klokken 22:28
Mye av greia med store batterier er at de kan ta imot mye strøm.  Hvorfor tror du SuC har fått økt kapasiteten til 145kW.  85-bilene er det neppe relevant for.
Det er særdeles relevant for 85-bilene... To biler deler én lader; dersom du kobler deg til sist, så får du restkapasiteten (+ gradvis en større andel). Restkapasiteten blir en god del større nå -- så dette er et godt bidrag til mindre kø på superladerne.

Effekten burde egentlig vært enda høyere. 90-bilene må faktisk opp i over 70% SOC før de utnytter mindre enn halvparten av tilgjengelig effekt.
Jeg har hatt fire besøk på Superchager i sommer. Alle fire har starter med kø eller redusert effekt. Ved ett tilfelle ble heldigvis en fulleffekts plass ledig relativt raskt. Det besøket var primært for å teste ladeeffekt....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: perbu på lørdag 13. august 2016, klokken 22:28
Mye av greia med store batterier er at de kan ta imot mye strøm.  Hvorfor tror du SuC har fått økt kapasiteten til 145kW.  85-bilene er det neppe relevant for. 

145kW er sammenlagt effekt for begge uttak. For én bil er maks fortsatt ca. 122-124kW (330A).



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Jeg tipper det ikke kommer til å komme store endringer på SC-ene før de lanserer en "versjon 2" med dobbelt så mye strøm og annerledes design om en tre-fire år :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Cookie Monster

Sitat fra: Leafy på lørdag 13. august 2016, klokken 10:07
Tror de som har bestilt X nå i det siste får 100 kWh batteri og at det kan sw oppdateres om man trenger ekstra rekkevidde utover det 90 kWh gir.

Har lest av en veldig nylig levert Model X 90. Den var ikke noe sw begrenset 100 pakke ihvertfall.

4.2V på 100%.

Men mye mulig det plutselig kommer. Men er nok mest sannsynlig det blir en lengre overgangs fase siden de har sikkert greit med 90 pakker på lager. Og etter en stund får man kanskje valget mellom 90 eller 100 men får samme batteri med sw begrensing.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

turfsurf

Betalte lagret konfigurasjon i dag. Oppdaget etterpå at de har endret siste mulige leveringsdato til november, i stedet for mai 2017. Noe er definitivt i gjære. Men må da avbestille min, siden jeg ikke vil ha X før til neste sommer....


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RonnyØ

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. august 2016, klokken 19:54
Betalte lagret konfigurasjon i dag. Oppdaget etterpå at de har endret siste mulige leveringsdato til november, i stedet for mai 2017. Noe er definitivt i gjære. Men må da avbestille min, siden jeg ikke vil ha X før til neste sommer....


--
turfsurf

Du er nok inne på noe. Jeg bestilte og betalte forrige lørdag, og da valgte jeg levering mars. Spennende hva som skjer. Tipper at det kommer "tilbud" om å oppgradere til 100 der. Lettere måte å styre prisen litt hit eller dit, uten at man må skylde på valuta er det også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA