Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange som holder igjen bestillingen i påvente av AP 2.0?

Startet av Bjoris, søndag 28. august 2016, klokken 23:15

« forrige - neste »

Bjoris

Etter mye frem og tilbake er vi igjen på X-sporet. Vår nye S70D som leveres kommende fredag ligger for salg og flere viser stor interesse, den mest interesserte skal bestemme seg kl 12 i morgon!

Siden jeg nå hadde tenkte å ta i bruk Sen har jeg ingen god plan B; da vi også har solgt den ene Leafen. Tanker er pt at vi skal klare oss med en bil slik vi gjorde for ett årsiden snart når vi solgte 85Sen og ventet på Leaf30.

Det haster å få bestilt X'en altså da en bil prosjekt medfører samkjøringens behov som er litt upraktisk, men jeg ville uansett ikke bestille før jeg er sikker på at de kommer med AP 2.0 når jeg nå først betaler "full" pris, og derfor lurte jeg litt på det er mange som sitter på dette gjerde? Det ble veldig stille etter div nyhetsoppslag for en ukes tid siden...

Jeg er ikke overbevist om at AP blir oppgradert nå mtp at de nettopp droppet MobileEye...

KrW

Vi har levering midten/slutten av september. Jeg håper veldig på høre noe mer om AP 2.0 før dette. Aller helst at det går an å ettermontere (og til en ok pris). Om det ikke kan ettermonteres, så vurderer jeg å ikke ta ut bilen og bestille på nytt (eller selge den). Om vi ikke hører noe mer om AP 2.0 før bilen kommer, så tror jeg at vi tar den ut som den er. Veldig vanskelig dette. Mange bryr seg vel kanskje ikke så mye om AP, eller tenker det er greit å bytte til nyere bil senere.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

tut

Har god tid, så derfor venter jeg på AP 2.0 og 100D. Pluss at dollar kanskje svekkes noe. Barnesykdommer på X er også en sak.

Bjoris

Syns også det er vanskelig, er det bare kamera så ser det ut som det kan ettermonteres, men er det radarer rundbaut så er jeg helt sikker på at det ikke kan ettermonteres.

Vi får først se om vi får solgt Sen, grunnen til at vi slo dette med X fra oss er jo alt som ikke er avklart, men nå tar vi sjansen. Er ikke uenig i at det å vente kan være lurt ifht valutakurs og feilretting, er bare redd en må vente lenge...

N00b

Sentralbanken i USA har signalisert at renta der skal opp nå før jul, det er tegn på gode tider og vil heller gi en sterkere dollar enn svakere.   

Når det gjelder V2 av autopiloten så har det vært skrevet at det er helt nytt opplegg på kabling i bilen så det blir neppe et valg som kan ettermonteres.  Veldig spent på når det kommer!

Bjoris

Sitat fra: N00b på mandag 29. august 2016, klokken 08:27
Sentralbanken i USA har signalisert at renta der skal opp nå før jul, det er tegn på gode tider og vil heller gi en sterkere dollar enn svakere.   

Når det gjelder V2 av autopiloten så har det vært skrevet at det er helt nytt opplegg på kabling i bilen så det blir neppe et valg som kan ettermonteres.  Veldig spent på når det kommer!

Jeg tror også at det er lenge til vi ser veldig mye lavere priser i Norge og det er vel ikke mer enn 2018 så får vi passelig med mva på bilene så tror uansett ikke en bommer stygt ved å kjøpe nå, men aldri garantert noe som helst. Er jo spent på hva som skjer om/når Donald Duck blir president der borte...

Vet ikke hva en servicetime i USA koster, men skulle ikke forundre meg om det er sykt mye dyrere med ett servicesenter i Norge med de ansettelsesvilkårene vi har også så jeg blir egentlig forundret om Tesla justere prisene slavisk etter dollaren fremover... Men de har gjort det oppover så blir jo litt vanskelig om de ikke gjør det nedover også...

Rico

Det blir jo vitterlig solgt S brukt i dag til ok pris uten AP, så det er nok et marked for AP 1.0 uansett.

Bjoris

#7
Sitat fra: Rico på mandag 29. august 2016, klokken 09:24
Det blir jo vitterlig solgt S brukt i dag til ok pris uten AP, så det er nok et marked for AP 1.0 uansett.

Problemet i dag er at ingen vet hva AP 2.0 bringer med seg, det kan være en omfattende oppgradering som gjør bilene nærmest selvkjørende allerede i dag (jepp SW vil ta tid å utvikle, men da vil en få dette gradvis). Men det kan også være en mindre endring som betyr mindre og som uansett vil bli overgått av ny HW om 6 mnd f.eks... Jeg heller litt mot at det kommer en stor endring på HW, basert på Musk sine kommentarere om at selvkjørende biler kommer mye fortere enn folk tror! Da blir det rart om det nå enten ikke kommer noe eller bare ett ekstra kamera...

Hadde en visst hadde valget vært enkelt... Det at en har AP1.0 er jo flott, men med de pengesummene som går med til en Tesla er det jo litt kjedlig å ikke få med seg det siste nye, men jeg er litt enig, det er ikke verdens undergang og jeg tar lett ut min nye S om ikke jeg får solgt den nå...

Merket meg også at AP1.0 blir bedre av at det kommer biler med AP2.0 da 2.0 vil gi Tesla mer nøyaktige data til å utarbeidet detaljekartene som igjen lastes tilbake i alle AP biler også 1.0 så det er utrolig hva Tesla får til med AP1.0 egentlig...:)

Rico

Jeg har i hvert fall ingen betenkeligheter med å ta ut min X uavhengig AP 1.0 eller 2.0 (som vel var det du opprinnelig spurte om ;) )

Bjoris

Sitat fra: Rico på mandag 29. august 2016, klokken 10:09
Jeg har i hvert fall ingen betenkeligheter med å ta ut min X uavhengig AP 1.0 eller 2.0 (som vel var det du opprinnelig spurte om ;) )

Flott, du kommer sikkert ikke til å angre, om det nå kommer og er store HW endringer så blir det lenge til en faktisk får nytte disse tror jeg pga alt regelverket som skal til for å få lov til å la bilen gjøre mer for føreren...

spettmeis

Jeg tror at hvis AP 2.0 kommer ut og kan betydelig mer enn AP 1.0 vil prisen også være betydelig høyere. Det ser ut som at Tesla tar så høy pris som mulig på alt som er om dagen (bare se på vinterhjulene de tilbyr!), og dette vil nok bare fortsette å øke for Model S og X sålenge de ikke har noen reell konkurranse på dette feltet.

Derfor tenker jeg det er greit nok med det jeg endte opp med (90D m/AP på vei over atlanteren). Det ble jammen dyrt nok allerede. Ser heller ingen grunn til at norsk krone skal øke i verdi de neste årene. Så det ble nå eller aldri, neste alternativ ville vært å ventet på en Model 3 eller Y eller noe som sikkert er 5 år frem i tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA