Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine lademuligheter

Startet av ohkaasa, torsdag 11. august 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?

For eget vedkommende gjelder det 16A serien til Ratio. Egen versjon kreves for Zoe. Dette grunnet annet jordfeilvern på Zoe versjonen.

http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/charging-stations/type-2/ev-home-charger/for-use-at-16a-230v/g+c+s+i+a

Når det gjelder ladekabler vet vi at Siemens kablene sliter med Zoe. Det samme gjør Ratio sine.

Ellers gjelder stunttilbudet en god stund framover, men krever at du får forhandleren med på stuntet da litt av innsparingen går ut på å slippe mva.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ladov

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.
Hm, vil denne kunne lade en zoe om den står på IT-nett?

I så all er jeg imponert, spesielt med alt det andre som også er med. Regner med at lastdeling forutsetter at 3 stykk zapcharger home deler på effekten?

Likte kanskje best muligheten for betalingsløsning. Jeg har ennå til gode å låne strøm hos andre men hvis du besøker noen kan det fort føles kleint å be om strøm. Hvis du betaler for deg er det hvert fall ikke noe å være flau over. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elektrolux

Sitat fra: ladov på lørdag 13. august 2016, klokken 16:46
Hm, vil denne kunne lade en zoe om den står på IT-nett?

Nei. Siden en ladestasjon kun er et intelligent rele og ikke en skilletrafo eller lader må Zapcharger Smart i likhet med alle andre Ladestasjoner være tilkoblet et TN nett før Zoe'en vil ta strøm
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 12:31
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?

For eget vedkommende gjelder det 16A serien til Ratio. Egen versjon kreves for Zoe. Dette grunnet annet jordfeilvern på Zoe versjonen.

http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/charging-stations/type-2/ev-home-charger/for-use-at-16a-230v/g+c+s+i+a

Når det gjelder ladekabler vet vi at Siemens kablene sliter med Zoe. Det samme gjør Ratio sine.

Ellers gjelder stunttilbudet en god stund framover, men krever at du får forhandleren med på stuntet da litt av innsparingen går ut på å slippe mva.

Denne heftige startstrømpulsen har ikkje eg sett noko til hjå meg. Mistenker heller at da er eit ovefølsomt jordfeilvern som er årsaken.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

He he. Ikke lett å se uten spesial instrumenter. Kall det gjerne overfølsomme eller over raske jordfeilvern.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ohkaasa

Sendte deg en PM ang den Zapcharge home laderen Electrolux

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. august 2016, klokken 09:02
He he. Ikke lett å se uten spesial instrumenter. Kall det gjerne overfølsomme eller over raske jordfeilvern.

Instrument til å måle peakstraumar har eg men fremdeles så kan eg ikkje så at da er noko unormalt utover at da følger profilen til ein frekvensomformer, noko som er prinsippet til ladaren i Zoe.

Kor lang og hør peak har du målt?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

I følge ingeniørene på Zaptec er det snakk om 160+ ampere men husker ikke lengden på pulsen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

snoemann

Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
Er det mulig å legge opp 64 ampere kurs og lade med 22kw hjemme? Hva er det som evt begrenser denne muligheten?
Og om man får gjort dette, kan man fortsatt plugge inn i den vanlige hjemme-inngangen på bilen?

Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

TB

#24
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

For bilar som som Leaf og Soul som ikkje støttar 3 faser, men kan ta 32 A blir reknestykket: 230 x 32 A = 7,6 kW, ofte oppgitt som 6,6 kW.

Sitat
Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?
På Renault Zoe er det berre ein inngang - for AC / vekselstrøm:

Sitathttp://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939
Bare en kontakt nødvendig
Fordelen med type 2 er at det bare er behov for én ladekontakt. Selve kontakten er dessuten relativt liten, og enkelt konstruert.

Offentlige hurtigladere som benytter Type 2, leverer som regel inntil 400 V 63 A over trefase. Det gir en effekt på 43 kW.  Det krever at ombordladeren i bilen klarer å håndtere så stor effekt.

Det er per nå kun Renault Zoe som har en slik ombordlader, og da kun på modeller frem til og med 2014.

På nye modellar av Zoe er ombordladeren 22 kW.

Inngang for DC finnes på bilar som støttar CHAdeMO, CCS-Combo. Her er det ein kontakt for AC, og ein for DC.
Merk: CCS-Combo bruker delvis samme kontakten, DC kontakten er større med to ekstra pinnar under.

For Tesla blir den modifiserte type 2-kontakten brukt til både AC og DC.

Her er ei liste over dei ulike typar kontaktar som finnes:
http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ladov

Zoe har ikke DC på ladeporten, kun AC. Selv om du på en måte har vekselstrøm rett inn i bilen så må du ha et ladepunkt der som inneholder litt elektronikk for styring av prosessen.

I prinsippet kan du lade med 43kW hjemme hvis du har den gamle modellen og i prinsippet vil ikke et 43kW ladepunkt være spesielt dyrt siden likeretteren uansett sitter i bilen. ;)

Et 43kW ladepunkt trenger en 400V 64A kurs. Hva som skal til for å få det inn til huset ditt aner jeg ikke. Det er kanskje så enkelt som å ringe en elektriker.

Selv har jeg 240V trefas med 63A hovedsikring og 3*32A som mater trafoen som gjør om IT-nettet til TN så jeg kan lade Zoen hjemme. I prinsippet så har jeg et 10,2kW ladepunkt men min zoe lader uansett på 'kun' 7,5kW på grunn av reaktivt 'tap' i likeretteren.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

morten69

#26
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
Er det mulig å legge opp 64 ampere kurs og lade med 22kw hjemme? Hva er det som evt begrenser denne muligheten?


Og om man får gjort dette, kan man fortsatt plugge inn i den vanlige hjemme-inngangen på bilen?

Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?


400v 32A = 22 kW lading. 400v 64A= 43 kW
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

pudderjagar

Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aronesen

SitatDu kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Du kan ikke koble Zoe direkte til en rød 16A kontakt. Du må ha en ladekladd imellom som forteller bilen at den får lov til å dra 16A (11kW) fra stikket.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA