Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine lademuligheter

Startet av ohkaasa, torsdag 11. august 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

ohkaasa

Dette har vel egentlig vært svart på før, etter det jeg har skumlest gjennom forumet. Men jeg er fremdeles bittelitt usikker, så bær over med en mulig førstegangs elbilkjøper.

Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb. Det er EL bil plasser der, men hvordan vet jeg at det er en kompatibel lader? kan man se det på den? (tenkte å få kona til å ta ett bilde av ladepunktet og sende meg)

Hjemme har vi 400V TN-C nett (står det i sikringskapet), det er lagt opp en 15A kurs ut til garasjen. Hva er beste løsning her? kan man plugge medfølgende kabel rett i støpselet? Bør jeg oppgradere kursen? Blir takknemlig for råd og veiledning her :)


elektrolux

Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ohkaasa

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. august 2016, klokken 08:17
Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.

Så hvis den kommer med mode 3, så må jeg ha en overgang til Schuko, for å kunne lade fra en vanlig stikk kontakt?

Kona sier det er en helt vanlig stikk kontakt på jobben hennes for å lade, hvordan finner jeg ut om det er TN eller IT nett der, når vaktmesteren er på ferie? :)

HCO

Sitat fra: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb.

Må hun lade på jobb pga. rekkevidde? Zoe går uten problemer minst 15 mil om sommeren og 10 mil om vinteren. Som regel lengre.

De gangene jeg bruker Zoe på jobb (ca 55km hver vei) er det veldig greit å kunne bare låse bilen og gå inn, mens kollegaer med "Trilling" eller eldre Leaf må bakse med kabler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ohkaasa

Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 11:45
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb.

Må hun lade på jobb pga. rekkevidde? Zoe går uten problemer minst 15 mil om sommeren og 10 mil om vinteren. Som regel lengre.

De gangene jeg bruker Zoe på jobb (ca 55km hver vei) er det veldig greit å kunne bare låse bilen og gå inn, mens kollegaer med "Trilling" eller eldre Leaf må bakse med kabler.

Neida, hun må ikke det, er vel jeg som tenker worst case scenarioer. Det er bare 19,2 km hver vei. Så det går helt sikkert helt fint. Er bare jeg som skal være 100% sikker på at den dagen det er -20, og hun skal rett fra jobb og til stallen og hjem (Da blir det totalt  64,4 km) at det også går :)

Men på bilen jeg ser på så kan jeg få med Zapco lader (fikk visst inn i oktober) i stedet for hjemmelader.

Forstår det slik at da kan jeg hjemme ha en type2 til Schuko kabel og plugge rett i støpselet i garasjen, siden vi har TN nett?

Det er 15A ut dit i dag, men hvis jeg får lagt opp en 32A kurs, så er det vel en del forskjellige muligheter?

HCO

Vi var også litt stresset på rekkevidde før vi fikk bilen, men vi ser at 95% av kjøringen vår uten problemer kan gjøres med Zoe. Vi har en bensinbil ved siden av, men nå må jeg fjerne kingelvev på den før hver tur.

Med egen garasje og ladekabelen hengende klar, og daglig kjøring på under 15 mil, er det superenkelt (og superbillig) å eie Zoe.

Med TN i garasjen, vil jeg anbefale deg å takke ja til Zaptec-kabelen og investere i en rimelig type 2 veggboks, alternativt en "enkel" kabel (F.eks.http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-siemens-13a-mode-2-ladekabel#product) til 4-5 tusen. Du kan selvsagt også bruke Zaptec-kabelen hjemme i garasjen, men den bråker og lader tregt.

Med IT-strøm i garasjen har den medfølgende veggboksen en verdi på rundt 25.000 på grunn av skilletrafoen som er nødvendig. Uten skilletrafo er verdien omtrent 18.000. Zaptec-kabelen er verdt 20.000.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ohkaasa

Takk for svar :) da satser jeg på zapco lader, også prøver jeg å få forhandleren til også å inkludere en kabel jeg kan bruke på TN nettet hjemme. Så kan jeg vurdere om jeg behøver en 3 parts veggboks senere. Høres det ut som en fornuftig plan?

ohkaasa

Forhåpentligvis siste spørsmål i denne omgang: går det an å få tak i en billig passiv overgang fra den medfølgende type 2 kabelen til schuko. Eller går ikke dette an fordi man må ha en lade kladd?

ohkaasa

Har vel egentlig funnet svaret selv. Man må enten ha en 3 partskabel som du linket til eller renault sin flexicharge kabel. Er den ene bedre enn den andre egentlig? Hvis jeg får motorforum til å inkludere en, så blir det vel renault sin egen. Og det er vel greit?

HCO

Ja, Renault sin egen standard kabel er like bra. Om du får med både Zaptec og en slik inkludert i prisen, tror jeg du kan være fornøyd.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ohkaasa

Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 20:15
Ja, Renault sin egen standard kabel er like bra. Om du får med både Zaptec og en slik inkludert i prisen, tror jeg du kan være fornøyd.

Forhandler skulle se hva han kunne gjøre i forhold til en slik kabel fra salto, den originale kabelen fra Renault ble visst altfor dyr å gi bort. Men den fra salto er sikkert like grei. Så går dette i boks så blir det nok en zoe til uka. Litt dritt at det ikke er modellen med dab+ men syntes ikke det var argument nok for å velge den bort. Og når kona har satt en maks grense på 200k for bil så må det nesten bli slik :)

Så da er neste steg å planlegge investering i en OK hurtigladings løsning hjemme. Forslag til hva man kan gå for for å få raskest mulig hjemmelading?

Har som sagt allerede lagt opp en 15A kurs ut til garasjen, så det er jo fort gjort å trekke ny kabel, og sette inn en ny kurs i sikringsskapet, men hva er egentlig den største kursen man kan sette opp? Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

elektrolux

Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ohkaasa

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.

Har ikke hentet den ut ennå, blir vel til uken tenker jeg. den hjemmeladeren så veldig interessant ut den. Hvor lenge varer kampanjen? Jeg må nesten se hvor mye jeg får for den Aygoen jeg skal selge, om jeg kan ta meg råd til det med en gang.

Rav4_EV

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?


Fikk ikke svar på denne, Robort!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA