Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader Hurumlandet ?

Startet av ellen, torsdag 11. august 2016, klokken 15:47

« forrige - neste »

ellen

Finnes det noen planer for hurtiglade-stasjon på Hurumlandet ?
Dette er et relativt stort område i Buskerud uten hurtiglader og nærmeste er Drøbak eller Lier.
Det er ganske mange elbiler på Hurumhalvøya, mange er dagpendlere til Oslo eller Drammen.
Og ikke minst alle hyttene her ute. En hurtiglader her ute vil bli kjærkommen  ;)
E-up    2014
E-golf  2014

Trekkoppbil

Det går vel ann å spørre Birger N. Haug om de har planer?

Det burde helt klart vært tilbud her. Det bor jo over 30 000mennesker i Hurum og Røyken, og det er nesten ikke AC-uttak heller. Det er kommet AC på Rortunet og Røyken rådhus, og muligens noen jernbanestasjoner. Det er ikke stort, men det er framgang fra å ikke ha noe lademulighet i det hele tatt.

Innkluderer du Asker i kommunen Hurumhei, som da blir på over 90 000 innbyggere, så har du hurtigladere på Billingstad.  Det er f.eks 50 km fra Tofte, og det kan bli langt for hyttefolk som skal reise fram og tilbake, og som kanskje vil kjøre noe lokalt. Det er tragisk at et området med så mye folk, og så mange el-biler, og så stor gjennomgangstrafikk, kun har hurtiglading på Billingstad.

Enova støtter for tida visse trasseer, hvor det er snakk om 50 km mellom hver lader, så jeg tviler på at de vil støtte noe som helst her. Det er kortere strekning mellom Drøbak og Kjellstad, men Drøbak er ikke akkurat langs noen hovedvei, så den burde ikke telle.
Denne strategien for stamveier, er vel ikke særlig relevant for hyttefolk og lokalbefolkning som gjerne ikke kjører øst-vest, men nord-sør. Nord-sør er det 8 mil mellom Billingstad og Holmestrand.

Fylket støtter utbygging, men jeg tipper det er snakk om korridorer som ikke Enova støtter. Dvs RV40. Men du kan høre med dem.

Har du forslag til bra lokasjon, så kan du høre med Fortum og Grønn kontakt.

Jeg kunne ønske meg lading ved rasteplasser. RV23 har jo ikke andre servicetilbud enn en rasteplass på hver side, og ei søppeldynge. Setter man opp på en rasteplass, vil man dekke enten østgående eller vestgående trafikk.
Hvis man heller setter opp på RV23 ved rundkjøringa ovenfor Sætre, vil man kunne dekke trafikk både øst-vest og nord-sør.

automat

Nå har det i hvertfall kommet opp ny Fortum hurtigladestasjon på Dyrløkke i Drøbak. 2 stk Chademo/Combo og flere type 2 som ser ut til å være 11KW. Ikke helt ved RV 23, men skal man videre sørover på E6 er ikke omveien via RV 152 så stor.

Tror denne er privat finansiert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hurum

Jeg har meldt inn til Fortum at det finnes en positiv grunneier i Åsveien ved RV23 (Sætre). Der er det også en 400V trafostasjon i umiddelbar nærhet. "Alle" som skal til Hurum Passerer her.  I tillegg er det 1 min/250m fra RV23.
Fortum tok kontakt med meg og spurte etter telefonnummeret til grunneier. Etter det har det vært helt dødt.

Det er to Shucko ladekontakter på Bussterminalen i Sætre. Denne er ikke oppført noe sted, men er ikke vanskelig å finne. Bredden på plassene er mer tilpasset rullestoler enn elbiler, men mulig å få plass.
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA