Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[Løst] Godkjenning av USA importert Chevy Volt (Opel Ampera)

Startet av fjellmann, torsdag 11. august 2016, klokken 14:33

« forrige - neste »

fjellmann

Hei,
Jeg har dratt med meg en Chevy Volt 2013 fra USA og var nylig til kontroll for å få bilen godkjent i Norge. Dette var jeg ille forberedt på. Trodde bilen skulle gli gjennom kontroll fint men nei...

Bakre blinklys må byttes fra røde til oransje.
Parkeringslysene foran må være hvite.

Nå har jeg søkt litt etter disse delene på nettet og er litt usikker... Bilen selges jo her til lands som Opel Ampera, men jeg er ikke sikker på om lys clusteren bak nødvendigvis kan byttes ut med Ampera deler.

Er det noen som har tilsvarende erfaringer med import av Chevy Volt?

Oppdatering:
Dette tok sin tid, men bilen er nå ombygget og godkjent av Vegvesenet iht 1-15. Dette var en læreprosess jeg egentlig ikke anbefaler noen å hoppe inn i uforberedt (som meg!). Summa summarum så var det ikke så enkelt som å bytte ut noen lyspærer: bakre lys cluster ble byttet helt ut, og nye komponenter/kretskort måtte designes og kobles til de nye lysene. Jeg fikk veldig kompetent hjelp med dette, og gir gjerne referanser dersom andre finner seg i samme problemstilling. Dyrt ble det dog...

kaiat

Første generasjon Chevrolet Volt ble da solgt i Europa, parallellt med Ampera. Det bør derfor finnes Europa-lykter med oransje blinklys å få tak i.

Det er et par Europa-modeller til salgs på finn.no, så kan du se forskjellene:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76681880
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75357902

Rav4_EV

Er det separate pærer for blink og brems så går det greit.
Som oftest er det bremselyset som "blinker" og da må signalene separeres, evt hentes fra blinklys foran.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sjokomelk

Du må finne europeiske baklykter fra en skrotet EU-versjon av Volt, og så må du prøve å finne en vennlig innstilt GM-forhandler som kanskje kan klare å programmere om bilen fra US til EU-versjon. Alt er CAN-bus og digitalt, så du må bruke en Tech2 (eller hva den heter i dag) for å fortelle bilen at den har andre baklykter.

Foran er det en annen historie...

Har du forsøkt å få den godkjent som en paragraf 1.15-bil? Dvs. i original tilstand. Kreves det europeiske lys da også?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kaiat

Du må fremdeles ha rett farge på lysene selv om du registrerer bilen på 1-15. Den eneste måten å unngå det kravet, er å registrere bilen som bevaringsverdig motorvogn, men da får du jo bruksrestriksjoner...

Her er det EU-lykter til Volt forresten: http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-2012-15-CHEVROLET-VOLT-REAR-RIGHT-LEFT-EXPORT-AMBER-TAIL-LIGHT-TAIL-LAMP-/152019113229

Ser at delenr på lyktene er oppført der, så da kan du kanskje bruke de til å undersøke priser andre steder. Det er en del leverandører av deler til amerikanske biler her i landet, kanskje de kan få tak i de også.

Trekkoppbil

#5
Det du trenger, etter at bilen er momsa inn:

-Rein Title, og carfax-raport
-Utslippstall
-Gulblink bak
-Hvitt p-lys foran
-Vrakpant og årsavgift mm.

Title:
Den levers på trafikkstasjonen, og den må ikke være salvage.
Kravet for å få registrert en bil etter §1,15 er at bilen er godkjennt i annet EØS-land eller USA. Måten å dokumentere det på, er vanligvis å vise fram en carfax som viser at bilen har vært registrert i USA, og at den i tillegg har rein title.

Utslippstall:
Har du ikke utslippstall, kan det bli dyr engangsavgift.
Kan du dokumentere utslippstall, så blir engangsavgift i praksis negativ, og deretter runda opp til det rundet tallet, og du betaler bare vrakpant.
Utslippstall kan måles hos:
-Dekra i Tyskland, for kanskje 3500€
-Tüv
-AVL i stockholm, hvis dem sier ja. Siden de måler på kun 2 hjul, trenger de å låne utstyr fra GM for å låse opp bilen, så den ikke går i lås når kun 2 hjul snurrer.
Ellers kan du jo prøve å samle data på andre måter, og prate deg til at det godkjennes.
Du kan også prøve å regne på om det er billigere å betale engangsavgift, enn å skaffe utslippstall.  Programmerer du bilen til å bli hybrid som kan gå på både bensing og sprit, skal engangsavgiften bli 10 000kr billigere. Det er en funksjon man bare enabler på bilen, og deretter kan man krangle med trafikkstasjonen for at dem skal registrere rett drivstoffkode.

Gulblink bak:
Ebay, kan være stedet å leite etter gule lykter.
På GM-Volt-forumet finner du kanskje serienummer etc på eu-versjon.
Det som er dyrt og vanskelig, er å få snora opp lysa på en smart måte, så du ikke får blink i baklys etc.
Det finnes en svenskeboks som heter blinkersplitter, som kan være til hjelp. Ellers kan det gjøres kreative løsninger som å ta blinklys fra framlysa, og bremsesignal fra pedalen, og strekke kabler under bilen, osv. Man må ta hensyn til impedanser.
Rødt linklys bak, godkjennes ikke i Norge. Det er gammel praksis. Leser du derimot forskriften, så synes jeg det står ganske klart at rødt blinklys faktisk er lov. §1,15 krever farge etter §28, som igjen tillater standarden FMVSS nr. 108, hvor både gule og rød blinklys bak er tillatt.   Men hva hjelper det at det står svart på hvitt, hvis hele Norge har fått for seg en gammel myte om at rødblink ikke er lov?

Er du uenig i vedtak fra trafikkstasjonen, så må du forte deg å sende inn klageskjema innen fristen. Det kan gjøre underverker.

Gult p-lys foran:
Det enkleste og mest elegante, synes jeg er å bruke switchbak-led. Problemet er at de er kanskje godkjennt i noe land som helst. De gir typisk mye kraftigere hvitt lys en gulblink, så det ser foreløpig utradisjonellt ut. Det er mulig man kan dempe ned det hvite med svart neglelakk.
Moderne biler har vel  DRL-LED i stedet for gammeldags p-lys, så det blir vel mer normalt etterhvert.
Den tradisjonelle måten å bygge om lykter på, er å drille hull i en reflektor for å sette inn ei ekstra p-lys-lampe. Trafikkstasjonene anbefaler gjerne det. Men dersom p-lyset står for nærme den gule blinklys-lampa, godtar dem det ikke, da dem er redd for gult gjennskinn. Det er ikke sikkert du finner noe fornuftig sted å drille inn p-lys.
Svenskene har ett hvitt led-lampehus som de monterer, og som de mener skal være godkjennt i Europa.
I utgangspunktet skal 1.15-biler være i original stand, og da mener jeg det ikke er lov å bygge om lykter som trafikkstasjonene ofte ber om. Forskriften sier bare at fargene skal være etter §28. Derfor mener jeg switchback burde være løsningen. Du kan jo spørre trafikkstasjonen om det.

Trekkoppbil

#6
Teoretisk sett kan man slippe moms og engangsavgift, hvis man bygger om bilen, og man kan få tilgang til kollektivfelt og EK-skilt.

Kravet da er at forbrenningsmotoren ikke skal gi kraft til framdrift eller til batteriet under kjøring.
Hvis man programmerer om bilen, sånn at generatoren kun lader batteriet når bilen står stille, og den kan brukes til oppvarming også under kjøring, så skulle problemet være løst.
Når bilen står stille, vil generatoren hurtiglade batteriet opp til 50%, om du setter bilen i fjellmodus. Det kjedelige blir på langkjøring hvor man kanskje må stoppe med 2-3 mils mellomrom for å lade bilen. Det kan være bedre enn å kjøre vanlig elbil som bruker offentlige hurtigladere, da hurtigladerene kan være upålitelige, vanskelig tilgjengelig, og det tar tid og starte og avslutte lading, og de er dyrere enn bensindrift.

Det var en hjerne på GM-Volt forumet som hadde en løsning for et par år sida på åssen bilen kunne koples om. Jeg husker ikke helt åssen det var, men det var muligens å gi bilen signal om tom tank, når den står i Drive.

Om du bygger om bilen i ettertid til normal drift, så risikerer du å måtte betale diffen i engangsavgift for ny avgiftsklasse. Men momsen burde man kunne slippe unna?

En risikofaktor er at du ikke får godkjennt en usa-bil som er ombygd.

Denne løsningen er vel mest av fiktiv interresse.

Durango

Men om noen måneder kommer par 1-19 fra solvik olsen som tillater både gule lys foran, røde blink bak og små skilt, fantastisk!

Så er du ellers fornøyd med den? Den nye går jo veldig langt bare på batteri, 50 km? Får man ski inn i den?

Ser at de har et spesialverksted i asker, så en slik stå utenfor der i hele fjorsommer.
2009 Reva (1.-2. Batteripakker a 2 år flate plater, nå 3. med rørplater)
2016 Czero

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA