Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Saltfjellet

Startet av Sidewinder, lørdag 23. juli 2016, klokken 12:12

« forrige - neste »

Sidewinder

Er det noen som har prøvd å kjøre over Saltfjellet med E-Golf?
17.7 mil fra Fauske til Mo i Rana blir litt vel tøft over Saltfjellet.

Hvis jeg eventuelt får ladet på like før fjellet (sakteladning) burde vel en distanse på 12 mil gå?

jantegolf

#1
Hvis du fullader på Rognan/Shell/Pettersen Bil bør det holde hvis man er lett på gassfoten.

hma

#2
Fortum åpner snart en ny hurtiglader på Storjord, ved Tesla sin superlader, på nordsiden sv Polarsirkelen. Distansen Mo i Rana - Fauske blir lett match for alle elbiler med denne. Vedlagte bilder er tatt 16. juli 2016.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Sidewinder

#3
Det gikk greit å kjøre Mo i Rana - Fauske. 17,6mil over ett fjell på
700moh på 1 lading!!  :) ble overasket over at det gikk, men ble småsvett på slutten.  ::) det regnet forøvrig 3/4 deler av turen. Snitt på 1.2kwh PR mil
...
Hurtigladeren på bildene over skal iflg de som
Monterer være ferdig uke 30/31

tutti

#4
Nesten tre timer på noen få km er ikke akkurat det vi opplever så ofte i 110+ sonen :)

Blir man ikke trøtt av å kjøre så sakte?

jkirkebo

Sitat fra: tutti på onsdag 27. juli 2016, klokken 23:26
Nesten tre timer på noen få km er ikke akkurat det vi opplever så ofte i 110+ sonen :)

Blir man ikke trøtt av å kjøre så sakte?

Hehe, har du ikke kjørt i Nord-Norge før? Vi kjørte 653 mil der i ferien, snittfarten havnet på i overkant av 60km/t. På smale, svingete veier (ofte med møteplasser) sovner du ikke akkurat i 60km/t ;) Prøv f.eks gjerne veien fra Vardø og ut til Hamningberg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sidewinder

Sitat fra: tutti på onsdag 27. juli 2016, klokken 23:26
Nesten tre timer på noen få km er ikke akkurat det vi opplever så ofte i 110+ sonen :)

Blir man ikke trøtt av å kjøre så sakte?

Vi er heller ikke bortskjemte med hurtigladere i N-N
18 mil mellom hver...

Pottifar

Hvor kjørte du fra, Sidewinder? Jeg skal fra Levanger til Bodø nå på onsdag og vurderer én overnatting underveis.

En ting er å komme seg over Saltfjellet til Fauske (som tydeligvis virker å gå greit), men bare det å komme seg frem til Mosjøen virker som en utfordring.

To ting til: Holdt du deg rundt fartsgrensa? Og hvor mye hadde du igjen da du kom til Fauske?

zyp

Jeg har sett på muligheten for å kjøre opp til Bodø selv, og når den nye laderen på Storjord står klar så ser det ut til at den eneste utfordringen blir strekninga Grong-Mosjøen. Burde la seg gjøre greit om du får lagt inn en saktelading mellom dem.

Det er ennå en stund før det eventuelt blir aktuelt for meg å ta turen, så jeg går og håper at det plutselig dukker opp en hurtiglader der innen jeg trenger den.

Sidewinder

Sitat fra: Pottifar på mandag 01. august 2016, klokken 00:35
Hvor kjørte du fra, Sidewinder? Jeg skal fra Levanger til Bodø nå på onsdag og vurderer én overnatting underveis.

En ting er å komme seg over Saltfjellet til Fauske (som tydeligvis virker å gå greit), men bare det å komme seg frem til Mosjøen virker som en utfordring.

To ting til: Holdt du deg rundt fartsgrensa? Og hvor mye hadde du igjen da du kom til Fauske?

Jeg hadde snitt på 62, prøvde å holde meg under 75km/h og brukte rekruprasjon i nedoverbakke når hastigheten gikk over 80. Hadde da 1km igjen når jeg kom til Fauske. Laddet opp til 99% før jeg kjørte fra Mo. Det var mye regn på turen.

Strekningen Grong-Mosjøen. Det er relativt flatt og opp mot 19mil. Ved Namskogan finnes det vistnok en type 2 (16amp) kontakt står du der i 30-45min skulle det gå uten problem. Husk å sjekk dekktrykk. Jeg fylte opp til 3,1bar for å tjene inn noen få prosent siden det var så marginalt...

GOLF-raider

#10
Sitat fra: zyp på mandag 01. august 2016, klokken 14:23
: så ser det ut til at den eneste utfordringen blir strekninga Grong-Mosjøen. Burde la seg gjøre greit om du får lagt inn en saktelading mellom dem.


Jeg stoppet dieseldyret mitt på Statoil / Namskogan på hjemtur i juli. Sola steikte så jeg ville coole litt ned
i skyggen på baksida der det var en vaskeplass. Jeg gikk ut av bilen og kikket på spylemaskina. Den var
koblet til blått CEE vegguttak med 4-pinns trefasekontakt. Det må i et nødsfall gå an å spørre innpå
stasjonen om å få kjøpe strøm på uttaket for et par timers lading av El-bil?   Men da må man jo ha
en overgangsledning; og hvordan skall den kobles for å kunne ta ut 10 Amp enfase til kladd'n ?
BT-46183 / http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/46183
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA