Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betale Tesla for justering av hjulstilling på "ny" bil?

Startet av Mao, fredag 05. august 2016, klokken 13:40

« forrige - neste »

Mao

Kort fortalt: Drøyt ett år gammel P85D kjørt 22 000 km. Service i dag med sjekk av hjulstilling, og Tesla Trondheim krever at jeg skal betale for justering av spissing på alle hjul. :o

Jeg nekter, og mener dette er en klar garanti-/reklamasjonssak. Så lenge skjevheter ikke har oppstått gjennom "ytre påvirkning" (eks. hardt sammenstøt med en fortauskant), må man forvente at slike feil ikke skal oppstå på en nesten ny bil.
Hvis hjulstilling endres pga. normal bruk av bilen, må det vel være en fabrikasjonsfeil/svakhet som Tesla må bære ansvaret for? For alt jeg vet kan skjevheten også ha vært tilstede da jeg fikk bilen utlevert.
Det skal sies at det visstnok ikke er snakk om noen stor skjevhet, og jeg har så langt heller ikke merket noen åpenbart unormal dekkslitasje. Bilen har forøvrig kjørt med originale dekk/felger hele tiden.

Jeg har forstått det slik at andre også har fått samme beskjed, men er det noen som har tatt saken videre (eks. forbrukerrådet, NAF-advokat e.l.)?

Hadde sikkert vært enklere å bare betale regningen og smile, men rettferdighetssansen min hindrer meg i å gjøre det....  :-\
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Cookie Monster

#1
Ja her bør Tesla bevise at det er pga ytre påvirking. Hjulvinkler skal ikke bare bli skeiv av seg selv etter bare 1 år og 22 000 km. Da har de ikke skrudd det sammen skikkelig eller at som du sier har den vært feiljustert fra fabrikken.

Når bilen begynner å bli en del år gammel og får flere km på seg kan det hende at hjulvinkler endrer seg bittelitt siden det blir slitasje på foringer osv. Men her snakker man minimalt som ikke skal oppleves som at den begynner å slite dekk før det blir veldig ille.

Jeg ville bedt om en utskift av måling og si at de ikke skal justere. Ta så med papiret et annet sted og be de se på det og se om de får samme resultat. Be de fikse det så det er innenfor målene hvis de mener det er for mye utenfor. Ta så saken til NAF eller noe for å få betalt for justering hvis du ikke er skyld i det selv.
Tipper Tesla ikke kommer til å gi deg papiret på målingen de har gjort en gang :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Leif1

Papiret leverer de ut, uten diskusjon, men husk å be om det på forhånd.
De mumlet noe om betaling for justering på min også, men de fant en dårlig foring. Da gikk alt på garanti.
Konvertitt fra S til X

lunitiks

"Tesla Trondheim krever at jeg skal betale for justering av spissing på alle hjul" ???

På hvilket grunnlag? Hvorfor?!

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mao

Jeg fikk utskriften uten at jeg måtte be om det :)
Jeg er ingen teknisk ekspert når det kommer til hjulvinkler, men noen av dere andre får kanskje noe fornuftig ut av vedleggene?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mao

Tesla Trondheim mente jeg måtte betale for dette selv, med følgende vage begrunnelse:
- det var visst vanlig praksis i bransjen (henviste bl.a. til Mercedes, Porsche, BMW m.fl.)
- hjulstilling ville endre seg pga kreftene hjulopphenget utsettes for
- hjulstilling ville endre seg over tid pga slitasje i foringer mv.

Mitt syn:
- Slitasje bør det ikke være med relativt pent kjørte 22000 km.
- Konstruksjonen må tåle de kreftene bilen er markedsført og levert med uten at slike skader oppstår, i alle fall ikke etter så kort tid

Jeg tenker å sende en klage/reklamasjon til Tesla. Om de ikke gir seg, kunne det vært interessant å sende saken til Forbrukerrådet (og evt. Forbrukertvistutvalget). Er dessverre ikke lenger NAF-medlem, så har ingen mulighet til å få hjelp derfra.

Er jo egentlig en fillesak, men jeg liker ikke at Tesla tøyer grensene på denne måten. Føler meg heller ikke spesielt verdsatt som kunde.....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Muffinman

De kan for øvrig bare dr... i å prise bilen inkludert drivstoffbesparelse all den tid det er så mye annet som koster ekstra ifm service man ikke trenger på fossilbiler. Legg til dyrere dekk og forsikring, så er vel drivstoffbesparelsen delvis spist opp. Serviceprisen pluss ekstrakost til smøring av bremser pluss hjulinnstilling hver 20.000 km overgår vel det meste av fossiler mtp servicebehov.

o.b.lix

Forsikring er da billigere enn den 12 år gamle mercedesen jeg hsdde. Må heller ikke smøre opp bremsene til nå kjørt 65000 km...

Dekk koster samme som på mercedesen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

epsilone6

Hvis du treffer et hull i veien rett så kan vinkler bli litt skjeve på en hver bil, bare til opplysning. Med lavprofildekk og 2,5 tonn blir vel ikke den problemstillingen akkurat mindre på en Tesla

Cookie Monster

Muffinman: Ja Tesla er vel den eneste bilfabrikanten jeg vet om som tar ekstra betalt for å smøre opp bremsene når den først er på service.

Tar jo det som en selvfølge er inkludert i prisen på service. På Tesla må man også være ekstra nøye med å ta qv klossene og smøre opp siden de bir ofte lite brukt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Lynet

Cookie Monster: Vet ihvertfall at Nissan tar seg ekstra betalt for å smøre bremser på Leaf.

Prisene på service er ut i fra timeforbruk beregnet på fabrikk og ikke ut i fra norske forhold. Her i Norge pøses det på med salt på veiene i vinterhalvåret som gjør at en seriøs forhandler anbefaler sine kunder å ta med smøring av bremser på servisen. Denne ekstrajobben krever faktisk en god del ekstra arbeide som kundene ikke kan forvente å få gratis.
Skyt ikke på verkstedet her, men på Statens vegvesen som pøser på salt på veiene og ødelegger våre biler og naturen rundt veiene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OleJA

Sitat fra: Lynet på fredag 05. august 2016, klokken 22:29
Cookie Monster: Vet ihvertfall at Nissan tar seg ekstra betalt for å smøre bremser på Leaf.

Prisene på service er ut i fra timeforbruk beregnet på fabrikk og ikke ut i fra norske forhold. Her i Norge  arbeide som kundene ikke kan forvente å få gratis.
Jo, det forventer jeg absolutt å få gratis dersom dette er et servicepunkt nødvendig I Norge. Jeg har kjøpt bilen av Tesla Norge til bruk I norske forhold og tar det da som en selvfølge at prisen og innhold av service (pakken) er tilpasset markedet som bilen er solgt I.

Mao

Kia tar også ekstra betalt for bremseservice på Soul EV. Men jeg synes det er lettere å akseptere at smøring av bremser er vedlikehold som må bekostes av bileier, bl.a. som nevnt pga. salting av veiene i Norge. Grunnprisen på en Kia-service er vel for øvrig rundt kr 1 000, og så kommer bremseservicen i tillegg med ca kr 1 500 (årlig service, bremseservice årlig eller annethvert år såvidt jeg forstår)

At man i verste fall får en årlig ekstraregning fra Tesla pga. at hjulvinklene endrer seg ved normal bruk synes jeg derimot er uakseptabelt og indikerer i så fall en grunnleggende svakhet ved bilen....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Trustno1

Ett spørsmål litt på siden, jeg har en mars 2015 bil som har gått ca 55k km som jeg snart skal bytte dekk på. Hvor ofte bør man forvente at man skal kontrollere hjulstillingen? Er det noe jeg bør vurdere før nye dekk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA