Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs Zapcharger

Startet av pberg, fredag 05. august 2016, klokken 07:54

« forrige - neste »

pberg

Det er blitt innstallert en haug med Zaptec-ladere på jobben, men når jeg kobler meg til med i3-kabelen (32A), så skjer det ingen ting. Kabelen låser seg ikke fast i bilen, og det lades ikke. Er det noen kjente problemer med dette? Hva skal til for at kabelen skal låse seg fast? Må det være signal på signalpinnene i kontakten?

Kabelen har virket før på laderen på Ikea på Forus, så jeg har ikke noen grunn til å tro at det er noe galt med den.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Kan det være at Zapcharger krever 3-fase kabel? Hadde vært rart men...


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

Tror ikke det siden det stod en Leaf, en E-golf og en annen i3 (!) og ladet...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

elektrolux

Zaptec har kjørt software oppdatering i dag. Er akkurat klar. Skal fungere om du plugger i nå. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Prøvde igjen i dag.

Satte i kabel i begge ender, det så ikke ut som om noe skjedde. Men så plutselig etter 15-20 sekunder starte ladingen. Låste så bilen og gikk. Fant så ut at jeg hadde glemt noe igjen i bilen, og låste opp for å hente dette. Låste bilen igjen og gikk. Sjekket så litt senere om den var ladet, men den stod på samme ladenivå i app.

Sjekket så bilen igjen, ingen lading. Låste opp, dro ut kabel, ventet litt, og pluggen kabel i igjen. Og etter nye 15-20 sek startet ladingen. Låste bilen og gikk. Sjekket igjen nå, og nå så det ut til at den lader normalt.

Ikke helt stabilt det systemet der, tydeligvis.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Lading avbrytes av bilen når den låses opp. I alle fall når det lades med kladd.

At Zaptec har forsinkelse for oppstart er sikkert pga sikkerhet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

#7
Ja, men når du lader med kladd, starter den igjen når du låser bilen.

Og 15-20 sek forsinkelse?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Beckern

Det blir fort litt tull med mode 3 ladere har jeg merket.
Opplevd at de ikke tar opp igjen lading etter avbrudd ved åpning av dør.
Noen slike ladere har en knapp på boksen. Det har som regel funket å restarte vha den- men forsinkelsen er lang og man kan fort komme i skade for å trykke igjen og avbryte ladingen.

Nok et godt eksempel på at lading av elbil ikke skal være enkelt. :(

Siggen

Syns det stod på "Losen" at det var den dårlige Wifi dekningen i garasjen som gjor dem ustabile. Flaks vi ikke sliter med slikt på Tronsholen ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA