Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Estimert ladetid med 6kWh lader

Startet av Hurum, torsdag 04. august 2016, klokken 00:05

« forrige - neste »

Hurum

Hei
Har oppdaget en irriterende detalj.  Når mitt 30 kWh batteri kommer ned på 97% står det at estimert ladetid med 6kWh lading er 2,5 timer!    Siden jeg da har brukt ca.  1kWh burde det vel stå 30 minutter?
Noen andre som også opplever dette?
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

nr1rayner

Estimert ladetid er ikke til å stole på, enkelt og greit.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

#2
Ladetiden varierer og går saktere helt på slutten ( når batteriet nærmer seg fullt).  Tiden som vises vil avhenge av hva du faktisk står tilkoblet mot.  Får du 32A inn på bilen hørtes 2,5 timer fra 97% mye ut , men bruker du den medfølgende "kladden" som gir 10A (8A på noen nye biler pga feil kladd levert fra Nissan) så høres det mer riktig ut - dog er 2,5 timer på 97% nok litt konservativt. Jeg vil anta det går litt kortere tid. Selv om du bruker 32A kabelen på "mennekes tilkopling" , er det ikke sikkert at uttaket faktisk leverer 32A.
Visningen er altså ikke nøyaktig.

At du har en bil med 6kw lademulighet betyr jo bare at den KAN lade hurtig om du kan få 6kw INN på bilen.
Det er jo ikke veldig vanlig med 32A - (220 volt) tilkoplinger rundt omkring ennå.

Hurum

Dette handler ikke om hvor lang tid det tar, men estimatet til bilen. Displayet viser "6kWh: 2:30"
Hvis du lader med 6kW i 2,5 timer får du 2,5*6=15kWh inn på bilen - litt tap. Dette er som de aller flest vet halve batteriet på en 30kWh Leaf. Det hadde vært bedre å utelate hele informasjonen enn å lage et estimat som er så riv ruskende galt.
Jeg skal sjekke med verksted.

32A tilkoplinger begynner å dukke opp. 22kWh koplingene til Grønn kontakt og Fortum gir dette. Fra ca 95% batteri og opp kan man like så godt lade der (Leaf 30kWh), og frigjøre hurtigladeren hvis man trenger 100%. Sjekket dette mot Leafspy for noen uker siden.
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

bob-bob

#4
Sitat fra: Hurum på torsdag 04. august 2016, klokken 11:16
Dette handler ikke om hvor lang tid det tar, men estimatet til bilen. Displayet viser "6kWh: 2:30"
Hvis du lader med 6kW i 2,5 timer får du 2,5*6=15kWh inn på bilen - litt tap. Dette er som de aller flest vet halve batteriet på en 30kWh Leaf. Det hadde vært bedre å utelate hele informasjonen enn å lage et estimat som er så riv ruskende galt.
Jeg skal sjekke med verksted.

32A tilkoplinger begynner å dukke opp. 22kWh koplingene til Grønn kontakt og Fortum gir dette. Fra ca 95% batteri og opp kan man like så godt lade der (Leaf 30kWh), og frigjøre hurtigladeren hvis man trenger 100%. Sjekket dette mot Leafspy for noen uker siden.

Javisst , men jeg bare ville påpeke : er du sikker på at din tilkopling faktisk leverer 6Kw (32A) inn på bilen din når du får dette estimatet ? Bilen velger 6Kw lade estimat ut fra hvilken kabel du faktisk kopler til. Den gjenkjenner en 32A kabel , og viser den som 6Kw kopling , uansett hvor mye Ampere som kommer gjennom den. (ihvertfall på min bil og med min kabel ) Så beregner den deretter tid ut fra hvor mye strøm den ser kommer inn på bilen din gjennom den spesifikke kabelen. Det er derfor du også kan få forskjellig estimat på 3Kw valget , om du bruker 8A , 10A eller 16 A tilkopling ( med eller uten "kladd" , kabel som gjenkjennes av bilen som en max 16A kabel) så får du jo forskjellig tids-estimat der også. Men bilen vil vise 3Kw tilkopling, selv om den faktisk ikke får så mye inn i laderen.

Mao : jeg bare lurer på om det faktisk kan være slik at det ikke er noe feil i det hele tatt , men at selve estimatet baserer seg på faktisk levert strøm. Dette pga at kabeltilkoplingen ikke viser faktisk ampere , kun det som kabelen maksimum kan levere ?  ( og som det skrives nedenfor , det går jo saktere på slutten av ladetiden , men jeg tror i ditt tilfelle at 2,5 timer neppe stemmer i så måte om du virkelig får 32A)

nr1rayner

På 24kwh begynner ladehastigheten å sakke (fra 16A) ved 97 eller 98%.
Den bruker vel minst 1 time fra 98-99% til den helt slutter å lade.

Nissan har gjort feilen her å satt estimert tid til ferdig ladet, de burde heller estimert til 98-99%..

Men det er nok enklere å ikke prøve å overbevise Nissans-ingeniører om at de har gjort noe feil, men heller huske at 24kwh lader ca 10% pr time på 10A og ca 17% på 16A og da sikkert ca 34% på 6,6kw.
Hva tallene er for 30kwh vet jeg ikke men det lærer man fort  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hurum

Sitat fra: bob-bob på torsdag 04. august 2016, klokken 11:21
Sitat fra: Hurum på torsdag 04. august 2016, klokken 11:16
Dette handler ikke om hvor lang tid det tar, men estimatet til bilen. Displayet viser "6kWh: 2:30"
Hvis du lader med 6kW i 2,5 timer får du 2,5*6=15kWh inn på bilen - litt tap. Dette er som de aller flest vet halve batteriet på en 30kWh Leaf. Det hadde vært bedre å utelate hele informasjonen enn å lage et estimat som er så riv ruskende galt.
Jeg skal sjekke med verksted.

32A tilkoplinger begynner å dukke opp. 22kWh koplingene til Grønn kontakt og Fortum gir dette. Fra ca 95% batteri og opp kan man like så godt lade der (Leaf 30kWh), og frigjøre hurtigladeren hvis man trenger 100%. Sjekket dette mot Leafspy for noen uker siden.

Javisst , men jeg bare ville påpeke : er du sikker på at din tilkopling faktisk leverer 6Kw (32A) inn på bilen din når du får dette estimatet ? Bilen velger 6Kw lade estimat ut fra hvilken kabel du faktisk kopler til. Den gjenkjenner en 32A kabel , og viser den som 6Kw kopling , uansett hvor mye Ampere som kommer gjennom den. (ihvertfall på min bil og med min kabel ) Så beregner den deretter tid ut fra hvor mye strøm den ser kommer inn på bilen din gjennom den spesifikke kabelen. Det er derfor du også kan få forskjellig estimat på 3Kw valget , om du bruker 8A , 10A eller 16 A tilkopling ( med eller uten "kladd" , kabel som gjenkjennes av bilen som en max 16A kabel) så får du jo forskjellig tids-estimat der også. Men bilen vil vise 3Kw tilkopling, selv om den faktisk ikke får så mye inn i laderen.

Mao : jeg bare lurer på om det faktisk kan være slik at det ikke er noe feil i det hele tatt , men at selve estimatet baserer seg på faktisk levert strøm. Dette pga at kabeltilkoplingen ikke viser faktisk ampere , kun det som kabelen maksimum kan levere ?  ( og som det skrives nedenfor , det går jo saktere på slutten av ladetiden , men jeg tror i ditt tilfelle at 2,5 timer neppe stemmer i så måte om du virkelig får 32A)
Ja, jeg får 32A inn på bilen. Vi har en 32A lader på jobben,  og jeg har kontrollert med Leafspy.
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

Yeyeye

Og disse sykt feile estimatene kommer opp selv uten at bilen er tilkoblet, så det har heller ikke noe med hva du faktisk bruker.
Jævla tullball hele greia. Bilen lader med mindre og mindre effekt jo nærmer 100% du kommer, og den stopper faktisk litt opp for å så toppe etter en liten stund. Estimatet er uansett bare villedene og nettopp tull!
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Burger

Trodde den balanserte celler etter den hadde ladet seg fullt opp jeg.

Anbefaler å konfigurere i bilen at den sender mail når den er ferdig opplada dersom man er litt stresset på det. Mail kommer fram selv om app er nede for telling er min erfaring.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bob-bob

Dette var litt rart ja. Mulig det er noe feil ?  Skal vel ikke være sånn... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA