Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Kjempefall for elbiler..."

Startet av Mippen, tirsdag 02. august 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

Kafk4

Kommentarfeltene til nettavisen, VG, Dagbladet med flere er trist lesing og gjør at man mister litt troen på menneskeheten.
Fortsatt tror folk at alle elbiler i Norge lades med strøm fra de sorteste kullkraftene i Europa.

erikf

Sitat fra: Kafk4 på onsdag 10. august 2016, klokken 20:02
Kommentarfeltene til nettavisen, VG, Dagbladet med flere er trist lesing og gjør at man mister litt troen på menneskeheten.
Fortsatt tror folk at alle elbiler i Norge lades med strøm fra de sorteste kullkraftene i Europa.
Og at bensin oppstår av seg selv i pumpen på bensinstasjonen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

bno

Har sluttet å bry meg med det. Vet bare at ICE bilene er i solnedgangen og at Hybrid er del av krampetrekningene og et dødfødt produkt som kun har omsetning i Norge.  Når TM3 får begynt produksjonen er løpet kjørt. Da vil vi se disruption og flete av de gamle produsentene slite eller gå dukken. Dette etter som de ikke tilpasser seg av politiske årsaker. Lean back

e-curious

Ser foreløbig ut til at hybridene stormer frem også internasjonalt, et produkt som også har det verste fra to verdener, ikke bare fordelene.   En ren  personlig betraktning er at hybrid-biler enn så lenge er et glimrende konsept  for enkelte, men at de som virkelig har nytte av hybridkonseptet allerede i dag er færre enn de som kan kjøre elektrisk.  Også en ny og gjerrig bensinmotor kan nok være en bedre løsning enn hybrid i mange tilfeller; mindre forurensning under produksjon, lavere drivstoffforbruk  ved fossildrift.

Sverreb

Sitat fra: e-curious på onsdag 10. august 2016, klokken 22:35
Ser foreløbig ut til at hybridene stormer frem også internasjonalt, et produkt som også har det verste fra to verdener, ikke bare fordelene.   En ren  personlig betraktning er at hybrid-biler enn så lenge er et glimrende konsept  for enkelte, men at de som virkelig har nytte av hybridkonseptet allerede i dag er færre enn de som kan kjøre elektrisk.  Også en ny og gjerrig bensinmotor kan nok være en bedre løsning enn hybrid i mange tilfeller; mindre forurensning under produksjon, lavere drivstoffforbruk  ved fossildrift.

Hvilket tallgrunnlag benytter du for å komme frem til dette?

Dampmaskin

#80
Hvordan skal en alenestående bensinmotor kunne bli mer drivstofføkonomisk enn den samme motoren i el-hybridoppsett, med mindre hybridoppsettet er veldig (ineffektivt) stort og tungt? Jeg kan forsåvidt forestille meg at det kan ha noe å si for mopedbiler og lignende, hvor vekt er alfa og omega. Men ikke i vanlige biler vel?

Her er forresten ett tall jeg grov fram, med forbehold om feil: Over 10% av husstander med en eller flere biler, mangler egen parkeringsplass, slik jeg tolker SSB sine tall fra 2001. Jeg vet ikke, men jeg gjetter at dette tallet ikke har endret seg så veldig radikalt de siste 15 årene.

Gateparkering med lading blir neppe vanlig med det første. Inntil en eller begge av disse tingene endrer seg, tror jeg at ICE-biler (fossil eller hybrid) vil fortsette å være det eneste praktiske alternativet for minst 10% av norske bilister, basert på lademuligheter alene.

Rekkevidde- og eventuelle andre hensyn kommer i tillegg.

Oddaa

Min erfaring er at plug-in hybrid gir god drivstofføkonomi også på langtur uten lading. Langt bedre enn en tilsvarende bil med ren bensinmotor, og omtrent på linje med en dieselmotorisert. På korte turer kjøres det selvsagt rent elektrisk og totaløkonomien blir god.

Alternativet hadde for min del vært en elbil til bybruk og en dieselbil til langturene. Det vil være vanskelig å overbevise meg om at dette er en bedre løsning av miljøhensyn...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

DagfinnN

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 11. august 2016, klokken 00:05

Her er forresten ett tall jeg grov fram, med forbehold om feil: Over 10% av husstander med en eller flere biler, mangler egen parkeringsplass, slik jeg tolker SSB sine tall fra 2001. Jeg vet ikke, men jeg gjetter at dette tallet ikke har endret seg så veldig radikalt de siste 15 årene.

Gateparkering med lading blir neppe vanlig med det første. Inntil en eller begge av disse tingene endrer seg, tror jeg at ICE-biler (fossil eller hybrid) vil fortsette å være det eneste praktiske alternativet for minst 10% av norske bilister, basert på lademuligheter alene.

Rekkevidde- og eventuelle andre hensyn kommer i tillegg.
Jeg leser at 3 prosent av den norske bilparken er EL nå. Dvs at 97% ikke er det. Selv om dine anslag på husstander som ikke har parkeringsplass stemmer så er det altså 87% av den resterende bilpark som kan være elektrisk. Når 90 prosent av bilparken er EL er jo målene oppnådd og vel så det.
Eller var det ikke det du mente?
Hybrid mener jeg også er et blindspor. Et diesel aggregat som lager "nødstrøm" når man trenger det for å komme til nærmeste hurtiglader kan være noe. 2 motorer, en EL og en fossil er unødvendig og kun fordyrende.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Dagens hybrider blir bare et mellomspill.

Er det noe jeg ikke kan bli kvitt fort nok, er det biler med 4 sylindere og gearkasse. Dette må være selve definisjonen på en død hest i dagens bilverden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Oddaa

Sitat fra: stefse på torsdag 11. august 2016, klokken 10:25
Dagens hybrider blir bare et mellomspill.

Det er mulig, men så lenge det ikke finnes rene elektriske alternativ som passer for alle så går det kanskje an å akseptere et mellomspill? I alle fall så lenge hybridene opplagt er bedre enn de rene fossile alternativene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

bno

Sitat fra: stefse på torsdag 11. august 2016, klokken 10:25
Dagens hybrider blir bare et mellomspill.

Er det noe jeg ikke kan bli kvitt fort nok, er det biler med 4 sylindere og gearkasse. Dette må være selve definisjonen på en død hest i dagens bilverden.

+1

bno

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. august 2016, klokken 10:56
Sitat fra: stefse på torsdag 11. august 2016, klokken 10:25
Dagens hybrider blir bare et mellomspill.

Det er mulig, men så lenge det ikke finnes rene elektriske alternativ som passer for alle så går det kanskje an å akseptere et mellomspill? I alle fall så lenge hybridene opplagt er bedre enn de rene fossile alternativene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

TM 3 vil nok falle inn i deler av kategorien "passer for alle"

Dampmaskin

Sitat fra: bno på torsdag 11. august 2016, klokken 14:06TM 3 vil nok falle inn i deler av kategorien "passer for alle"
Er det de delene som går under fellesnavnet "passer for noen" du sikter til?  ;)

eha

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. august 2016, klokken 10:56
Sitat fra: stefse på torsdag 11. august 2016, klokken 10:25
Dagens hybrider blir bare et mellomspill.

Det er mulig, men så lenge det ikke finnes rene elektriske alternativ som passer for alle så går det kanskje an å akseptere et mellomspill? I alle fall så lenge hybridene opplagt er bedre enn de rene fossile alternativene?

Dagens hybrider er ikke opplagt bedre, men de er potensielt bedre. At de skal være bedre forutsetter nemlig at brukerne benytter lading i størst mulig grad. Det er det sikkert mange som gjør, men det er på den annen side nesten ingenting som hindrer eierne av disse bilene å kjøre rent fossilt. Dette gjelder spesielt de som har firmabil eller får dekket kostnader av jobben. Ja, de må skatte for fordelene, men uansett om de gjør dette eller betaler for bruken selv, så er besparelsene i redusert engangsavgift større.

Enda verre blir dette hvis redusert engangsavgift medfører kjøp av hybrider hvor fossil-delen forurenser mer enn en ren fossilbil man ellers ville ha valgt.

Eksempel: I stedet for å kjøpe en tradisjonell stasjonsvogn 120 i utslipp, velger man en SUV-hybrid fordi man får råd, da avgiftene er lavere. La oss si at denne har et utslipp på 50 på papiret. Det er ikke usannsynlig at utslippet vil være 180 ved fossil bruk.

Mange PHEV-eiere, spesielt de som skriver her, vil nok mene at det er aller best å lade hele tiden, og at dette er en selvfølge for dem. Men det er ingen som tvinger alle andre, giddalause PHEV-eiere til å lade.

Det er det kun elbilen som gjør.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Oddaa

Sitat fra: eha på torsdag 11. august 2016, klokken 14:21

Dagens hybrider er ikke opplagt bedre, men de er potensielt bedre. At de skal være bedre forutsetter nemlig at brukerne benytter lading i størst mulig grad. Det er det sikkert mange som gjør, men det er på den annen side nesten ingenting som hindrer eierne av disse bilene å kjøre rent fossilt. Dette gjelder spesielt de som har firmabil eller får dekket kostnader av jobben. Ja, de må skatte for fordelene, men uansett om de gjør dette eller betaler for bruken selv, så er besparelsene i redusert engangsavgift større.

Enda verre blir dette hvis redusert engangsavgift medfører kjøp av hybrider hvor fossil-delen forurenser mer enn en ren fossilbil man ellers ville ha valgt.

Eksempel: I stedet for å kjøpe en tradisjonell stasjonsvogn 120 i utslipp, velger man en SUV-hybrid fordi man får råd, da avgiftene er lavere. La oss si at denne har et utslipp på 50 på papiret. Det er ikke usannsynlig at utslippet vil være 180 ved fossil bruk.


Blir litt vanskelig når det er epler og pærer som skal sammenlignes. En bensinhybrid har vesentlig lavere utslipp enn en ren bensinvariant av tilsvarende modell, og ulempene i form av lokal forurensning ved dieselmotoren unngås. Dette kaller jeg opplagt bedre. Det er også opplagt bedre å kjøpe en plug-in hybrid enn å kjøpe en elbil og en fossilbil, noe som sikkert kunne vært alternativet for mange.

Firmabil kan uansett hevdes å være et problem da det ikke gir insentiver til å begrense bruken av privatbil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA