Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Kjempefall for elbiler..."

Startet av Mippen, tirsdag 02. august 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på onsdag 03. august 2016, klokken 09:34
Det hjelper ikke med 60kWh eller 120kWh batterier for å få folk til å velge elbil. Hurtigladere må på plass slik at det faktisk er mulig for folk å bruke elbilen. På ferietur i sommer hadde jeg en avstand mellom hurtigladere (CCS/ChaDeMO) på ca 2700 km. (Østersund-Gällivare-Vardø-Båtsfjord-Vardø-Rovaniemi). Også strekningene  Rovaniemi-Luleå (250 km) og Luleå-Härnösand (480 km) er umulig å kjøre med dagens kortrekkeviddeelbiler uten saktelading.
Det er ikke behov for å kunne erstatte absolutt alle bruksområder. Sikkert godt over halve befolkningen har ingen planer om å dra på bilferie nord for polarsirkelen de neste ti årene.

Først og fremst må elbilene fungere i hverdagen, uten behov for hurtiglading. Da er 100 km trygg rekkevidde på vinteren ganske lite, samme med selv 200 km. Man må opp i området av 300km eller mer med noenlunde trygg rekkevidde. Først da er rekkevidden god nok for de aller fleste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

espenri

Sitat fra: THE på onsdag 03. august 2016, klokken 09:34
Eneste grunn til at jeg har elbil er at vi av og til har behov for to biler. Hvis behovet for bil nr. to ikke hadde vært til stede så hadde jeg vært helt avhengig av "vanlig" bil både på grunn av rekkevidde, mangel på lademuligheter en del steder jeg kjører og behov for trekke tilhenger med jevne mellomrom.

Jeg har kjørt drøyt 30000km elektrisk det siste året, og velger elbil der det er (praktisk) mulig, men jeg har ingen problem med å forstå at veldig mange er skeptiske til å bytte ut bensin/diesel-bilen med elbil. Det som overrasker meg litt er at såpass mange har valgt PHEV i stedet for rene diesel- eller bensinbiler. Håpet er jo at mange av de som har kjøpt PHEV ser at en ren elbil kanskje vil være tilstrekkelig neste gang de skal ha bil, men da må nok rekkevidden på tilgjengelige "folkeelbiler" blir mye bedre, hurtiglading må bli hurtigere og hurtigladenettverket må dekke hele Europa med kort avstand mellom hurtigladelokasjoner med flere hurtigladere på hvert sted. Når man først bruker mye penger på bil, så vil man ha en bil som fungerer til alle formål.

Dette innlegget er spot on, og dine begrunnelser for valg av elbil sammenfaller 100% med mine. Hadde jeg ikke sett et visst behov for en bil nr2 så hadde dessverre ikke elbil vært aktuelt med dagens rekkevidde og relativt dårlige ladeinfrastruktur.

Jeg tror også nøkkel til økt penetrasjon nå ligger i å få (vanlige) folk til å bytte ut sin primærbil, til det trengs en massiv innsats for å bygge ut ladenettverket, og også brukbare familievennlige biler med mer enn 300km realistisk rekkevidde.

Jeg kjenner ikke veldig mange som kjører elbil, men jeg kjenner ingen som har elbil som sin eneste bil...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

eha

Sitat fra: THE på onsdag 03. august 2016, klokken 09:34
(...) Det som overrasker meg litt er at såpass mange har valgt PHEV i stedet for rene diesel- eller bensinbiler. Håpet er jo at mange av de som har kjøpt PHEV ser at en ren elbil kanskje vil være tilstrekkelig neste gang de skal ha bil, men da må nok rekkevidden på tilgjengelige "folkeelbiler" blir mye bedre, hurtiglading må bli hurtigere og hurtigladenettverket må dekke hele Europa med kort avstand mellom hurtigladelokasjoner med flere hurtigladere på hvert sted. Når man først bruker mye penger på bil, så vil man ha en bil som fungerer til alle formål.

Alle disse som kjøper PHEV-er ønsker ikke elbil, de ønsker en ny fossilbil. De ser at de kan få omtrent den samme bilen til en mye lavere pris grunnet avgiftslettelser, og går da for PHEV. Ikke overraskende i det hele tatt :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Dampmaskin

Bergen-Trondheim: 660 km.
Trondheim-Oslo: 520 km.
Bergen-Oslo: 460 km.

660 km burde sette minstestandarden for rekkevidde, etter min mening. Ja, strekningen burde kunne kjøres i ett hvis man vil eller må. Det er en valgfrihet som betyr noe, i hvert fall for noen av oss.

Selv kjøpte jeg "leke-elektrisk" altså PHEV. Jeg får ikke ladet den noe sted, med mindre jeg kjøper en dyr parkeringsbillett et sted hvor jeg ikke har noe behov for å være, og sitter der og spiller på slurva og venter i flere timer mens bilen lader. Men jeg jobber fortsatt med saken. Forhåpentligvis ordner det seg på et vis.

Med elbil hadde jeg ikke hatt sjans. Bilen ville stått batteritom og rustet langs en vei. Det er ikke bare skatte-insentivene som teller. Lademuligheter er også en smule viktig.

Mippen

Sitat fra: eha på tirsdag 02. august 2016, klokken 23:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:40
Politiske virkemidler fungerer:

Elbilene får:

- Økt Elavgift
- Fjerning av fri parkering for Elbil
- innføring av bompenger på Elbil

Mens Hybrid får:

- Redusert bensin og diesel pris
- Ekstrem reduksjon i avgiftsnivået på SUV

Det er lett å peke på disse punktene, men det er ikke dermed sagt at korrolasjon fordrer kausalitet. Strøm er fortsatt langt billigere og mer effektivt (elavgiften er dessuten veldig lav). Her et et par andre fakta:

- Reduserte avgifter på PHEV gjør disse billigere enn sine fossilsøsken
- Elbiler er fremdeles langt mer subsidiert enn PHEV-er
- Utvalget av elbiler med lang rekkevidde er fremdeles svært begrenset

Kanskje er det dermed slik at:

- Folk som kjøper PHEV neppe ville kjøpt elbiler, heller ikke med lang rekkevidde
- Folk som aldri har eid elbiler har rekkeviddeangst; selv en Tesla tilsvarer en bil med 15-20 liters bensintank
- Folk ønsker egenskaper på bilene som elbiler ennå ikke kan tilby

Vi trenger:

- Flere og billigere elbilmodeller med lang rekkevidde (1000 km)
- Bedre ladeinfrastruktur
- Hurtigere ladere

Alt er på vei, det tar bare litt tid. Om noen år kommer det en ny bølge av elbiler, spesielt dersom politikerne gjør det eneste riktige og bevarer elbiler som den klart mest subsidierte drivlinjen for privatbiler.

Jeg tror også det er mye sant i det andre skriver om metning i markedet.

Jeg tror det er en god kombinasjon av alt dette. Mange er fortsatt redd for å kjøpe rene elbiler. Nye ting tar lang tid å innføre, men jeg er ikke i tvil om at rene elbiler kommer til å dominere i framtiden.  Når det gjelder rekkevidde er spørsmålet hvor mye man egentlig trenger? 1000 kilometer er langt over hva de fleste kjører på en dag. Selv klarer min godt over 400 kilometer på en lading hvis jeg kjører pent. Det gjør at jeg kan kjøre Bergen - Oslo med en 15-30 minutters pause på halvveien. Når jeg kjører så langt er det naturlig med et stopp for å strekke litt på bena, ta en tur på toalettet og kanskje spise litt. Da gjør det ikke noe å lade på samme tid som jeg gjør dette. Det er jo ikke alle vanlige biler som kan kjøre så langt uten å fylle litt på veien heller. Har selv måtte stoppe å fylle bensin eller diesel på vei til Oslo, gått på toalettet og kjøpt meg en pølse. Er riktig nok biler med godt over 1000 kilometer på tanken, men hva skal man med det? 5-600 kilometer reelt er mer enn nok for de fleste. Da ville mange kunne kjøre en dags etappe uten å måtte lade. På den andre siden må man ha pauser på veien også.
Fremtiden er elektrisk.

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. august 2016, klokken 09:31
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 09:14
Mange på elbilforum.no har kjøpt elbil fordi de er begeistret over teknologien og kan ikke fatte at andre ikke ser fortreffeligheten i elbiler. Det gjør at resonnementene av og til blir litt snevre og feilaktige.

Realitetene er at de fleste i Norge har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfelt, slippe unna betaling i dyre bompengeprosjekter eller spare penger på ferger. Det er to bevis for dette:
1) Elbilandelen i Norge er 20 ganger høyere enn sammelignbare land. Det er ikke fordi nordmenn er genetisk programmert til å elske elbiler. Det er pga fordelene. Alt annet er likt hva angår elbilens egenskaper.
2) Halvparten av Norges elbiler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Utbredelsen av elbil har direkte sammenheng med forekomsten av kollektivfelt, bompenger og ferger.
Det viktigste insentivet er fritak for mva og engangsavgift. De andre insentivene har en nevneverdig betydning for kortrekkevidde-elbilene, som i-MiEV, e-Up!, Think!, REVA, Buddy, osv, mens elbiler som kan erstatte bil nr 1 påvirkes lite av insentivene utover fritak for mva og engangsavgift.

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 09:14Det vi trenger er kontinuitet for elbilfordelene. Ingen av elbilene som kommer de neste årene vil kunne redde salget i møte med fordeler som forsvinner og avgifter som fases inn. Inntil elbilene går 1000-1200km, kan lades fullt på fem minutter og koster like mye å produsere som en fossilbil, er subsidier det eneste som kan gi høy andel elbiler.
Bedre elbiler som kan til større grad erstatte bil nr 1 vil redde salget. Riktignok trengs det også insentiver, og da tenker jeg på fritak for mva og engangsavgift. Men det er ikke noe problem å fase inn disse avgiftene, så lenge man skrur de opp enda mer på fossilbilene. Dagens situasjon er ca slik:

- Elbilene har ingen avgifter, verken mva aller engangsavgift
- Ladehybridene har kun mva, ikke engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 100k i engangsavgift

Situasjonen i 2019 er kanskje:

- Elbilene har kun mva, ikke engangsavgift
- Ladehybridene har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 100k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 200k i engangsavgift

Elbilene beholder sin relative fordel, noe som gjør at de fortsatt er attraktive kjøp.
Sett innenfra boblen, er dette fornuftig skrevet. For mange utenfor, er likevel elbil befengt med mange ulemper som oppleves som helt reelle.

Mange oppegående folk jeg kjenner vil påstå at det bare finnes kortrekkevidde elbiler. Selv en Tesla 90D kommer bare litt over 30 mil ved rask motorveiskjøring om sommeren. Og det er dersom man lader til 100%, noe man helst ikke skal. Jeg har ikke noe problem med å tilpasse meg slik at det fungerer, men for svært mange er det ikke aktuelt å tilpasse seg. De vil at bilen skal dekke deres behov, ikke motsatt.

Vi må ha 5-10 år til med forutsigbare subsidier og fordeler. Etter det kan det være håp om at elbilen er konkurransedyktig.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eha

Sitat fra: Mippen på onsdag 03. august 2016, klokken 10:30
(...) Når det gjelder rekkevidde er spørsmålet hvor mye man egentlig trenger? 1000 kilometer er langt over hva de fleste kjører på en dag. Selv klarer min godt over 400 kilometer på en lading hvis jeg kjører pent. Det gjør at jeg kan kjøre Bergen - Oslo med en 15-30 minutters pause på halvveien. Når jeg kjører så langt er det naturlig med et stopp for å strekke litt på bena, ta en tur på toalettet og kanskje spise litt. Da gjør det ikke noe å lade på samme tid som jeg gjør dette. Det er jo ikke alle vanlige biler som kan kjøre så langt uten å fylle litt på veien heller. Har selv måtte stoppe å fylle bensin eller diesel på vei til Oslo, gått på toalettet og kjøpt meg en pølse. Er riktig nok biler med godt over 1000 kilometer på tanken, men hva skal man med det? 5-600 kilometer reelt er mer enn nok for de fleste. Da ville mange kunne kjøre en dags etappe uten å måtte lade. På den andre siden må man ha pauser på veien også.

Enig i dette, men jeg synes det er deilig med frihet. Golf-en vår fra 2008 klarer t/r Oslo-Stavanger-Oslo på én tank.

Dessuten: Vi tar pauser når vi kjører, oftere enn vi fyller drivstoff, men vi liker å kunne stoppe på ulike steder og helt på sparket. Selv med en Tesla må man planlegge å stoppe på en SC.

Dere behøver imidlertid ikke overbevise meg, jeg bestilte tross alt en Tesla i går. Men jeg tror mange andre "vanlige" folk kjenner på denne innskrenkingen av frihet som en elbil representerer - selv en Tesla.

Jeg er enig med de over som skriver at det pr. i dag egentlig ikke finnes "langdistanse"-elbiler. De beste i dag er "mellomdistanse" i vanlige folks øyne.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

DagfinnN

Jeg har TMS 85D og har feriert i Sør-Norge i sommer. Det går fint, men ikke helt uten planlegging. Det er mange Superladere som fungerer veldig bra og enda flere hurtigladere som fungerer om enn ikke så bra. Selv Superladerne er ikke riktig så raske som å fylle fossil. Hurtigladerne tar dobbelt så lang tid.
Jeg har garasje og kan lade hjemme. Uten "hjemme"lading ville ikke EL være aktuelt for meg og sikkert for veldig mange andre. Selv med rekkevidde på 400 km + om sommeren er det ikke nok til å fjerne alle fordeler med fossil. Ja, jeg har en fossil som bil nr. 2. Den blir imidlertid svært lite brukt for tiden. Jeg har den kun som sikkerhet.
Jeg tror at vi må få 1000 km batteri som kan lades fullt på en time før fossilbilen dør av seg selv. Dette kommer neppe før om tidligst 5 - 10 år. Før den tid må det incentiver til for å lokke folk over på EL. Slutter disse, bråstopper salget. Skal Norge ikke lenger selge nye fossilbiler om 9 år er det kun politiske virkemidler som gjør at vi kan nå dette målet. Jeg tviler på at teknologien har løst dette alene så snart.
Det er ingen tvil hos meg at EL er veldig mye bedre enn fossil. Men det er stor tvil om det blant majoriteten av befolkningen. Incentiver trengs i minst 5 år til.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. august 2016, klokken 09:47
Først og fremst må elbilene fungere i hverdagen, uten behov for hurtiglading. Da er 100 km trygg rekkevidde på vinteren ganske lite, samme med selv 200 km. Man må opp i området av 300km eller mer med noenlunde trygg rekkevidde. Først da er rekkevidden god nok for de aller fleste.

Folks behov er jo forskjellige, men dette du skriver over er rimelig "spot on" for min vurdering av eget behov, bortsett fra jeg har regnet meg frem til at jeg "kun" trenger ~20 mils trygg vinterrekkevidde for min hverdagskjøring. Derav regner jeg rundt 200 miles EPA rekkevidde som mitt minstekrav. Hadde jeg kunnet basere meg på å ha destinasjonslading tilgjengelig på nær sagt samtlige av mine destinasjoner kunne dette omtrent halveres, men det kan jeg ikke regne med i overskuelig fremtid...

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 10:32
Mange oppegående folk jeg kjenner vil påstå at det bare finnes kortrekkevidde elbiler.

"Alt er relativt" heter det jo, og sammenlignet med kortrekkevidde bilene har jo Tesla lang rekkevidde ;)  Men jo du/"mange oppegående folk" har rett, biler med oppgitt EPA rekkevidde mellom 30 til 60 mil (sånn omtrent) bør strengt talt regnes som "mellomdistanse elbiler" og ikke "langdistanse elbiler".
Model S 85D

DagfinnN

Jeg er enig i at de færreste kjører 1000 km uten å fylle tanken. Men det er "fylle"tiden som er problemet for EL i dag. Kunne jeg ha ladet batteriet til max (=420 km) på under 10 minutter hvor som helst i landet, ville fossilbilsalget bråstoppe i morgen. Men slik er det ikke. Når folk flest kjøper bil, tenker de ikke over at EL kan løse 90% av hverdagskjøringen. Skal man ha bare en bil, må den løse 100 prosent.
Igjen - folk flest er ikke EL entusiaster som mange her inne er. De vil ha en bil som funker 100% og den må være enkel og grei og bruke. EL er enklere og greiere og bruke enn fossil på de fleste områder - men ladetiden er en klar ulempe og er ekskluderende for de fleste. Det ser vi av salget. Incentiver er nødvendig i minst 5 år til.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tomrh

Trenger ikke lang rekkevidde men et bra ladenettverk, rekkeviddebehov er omvendt proporsjonal med tettheten av hurtigladere. Hadde hurtigladerne ligget med 4-8 mil mellom (slik som bensinstasjonene) og vært pålitelige og uten kø, så er det helt ok å legge ut på langtur med kortrekkeviddeelbil. F.eks. med vår lille i-MiEV med 16 kWh batteri. Nå om sommeren bruker vi bare 10 minutter på å lade 4-5 mil til neste hurtiglader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Burger

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 12:38
Trenger ikke lang rekkevidde men et bra ladenettverk, rekkeviddebehov er omvendt proporsjonal med tettheten av hurtigladere. Hadde hurtigladerne ligget med 4-8 mil mellom (slik som bensinstasjonene) og vært pålitelige og uten kø, så er det helt ok å legge ut på langtur med kortrekkeviddeelbil. F.eks. med vår lille i-MiEV med 16 kWh batteri. Nå om sommeren bruker vi bare 10 minutter på å lade 4-5 mil til neste hurtiglader.

Er ikke dette Enovo støtter utbygging av nå? Det er riktignok langs hovedsfartsårene til å begynne med. Men jeg ville gjerne hatt 200 km minimumsrekkevidde for en langtur med 50km mellom hver ladestasjon. Passere to og stoppe på neste med 50km igjen på batteriet. Dersom stasjonen har feil på lader kan man ringe operatør og verifisere at neste eller forrige stasjon virker. Da er batteriet 25% og man kan lade opp til ~80% raskt og bruke annenhver stasjon for rask 25-80% opplading og fortsatt ha sikring i tilfelle en ladestasjon er ute av drift.

Mye hurtiglading og konstant kjøring øker temperaturen ganske betraktelig og jeg vil ikke lade over 80% når temperaturen på batteriet overstiger 40 grader. 80% pga 24kw/h Leaf som går veldig tregt etter 75% samt 80% på 24kw/h batteri er nærmere maks volt pr celle en 90% 50-60kw/h batteri.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

#27
Sitat fra: Burger på onsdag 03. august 2016, klokken 12:51
Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 12:38
Hadde hurtigladerne ligget med 4-8 mil mellom (slik som bensinstasjonene) og vært pålitelige og uten kø, så er det helt ok å legge ut på langtur med kortrekkeviddeelbil.
Dersom stasjonen har feil på lader kan man ringe operatør og verifisere at neste eller forrige stasjon virker.
Det er greit med lengre rekkevidde for å slippe å lade så ofte, men det er ikke greit at man må ha det fordi man er nødt til å kjøre videre til neste lader. Hvor ofte er det feil med bensinpumpene slik at man må kjøre 4 mil videre til neste bensinstasjon? Jeg mener ladenettverket er den reelle akilleshælen til elbiler, ikke rekkevidde.

btw - Leaf har ikke aktiv batterikjøling ved QC, det har faktisk i-MiEV og mer moderne elbiler. Og 1. og 2. gen Leaf lader treeeegt. Ang. om QC er skadelig...kan fint ligge mellom 10-70% SoC underveis i elbil med aktiv batterikjøling, da skader ikke hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Enig i at de aller fleste som har el-bil også har en fossil-bil, men hvor mange av dem bruker fossilbilen mer enn el-bilen?
Blir spennende å se på verkstedutgiftene på disse hybridene etterhvert. Fossilbilene er jo dritdyre å vedlikeholde et i forhold til el-bilen, og her har en jo begge med en sammenkobling og system for bytting mellom dem.

Burger

Tomr: Da er vi enige, skummet over den pålitelige delen og bare deiset ut med erfaringer jeg har hatt. Kjempeglad for hurtiglader på Værnes og omkjøringsveien hadde fått 3 normale hurtigladere og en sånn 11 eller 22kw sak, men det hjelper lite når 2 er ute av drift, det er kø og Fortum sitt eget kart markerer den som fungerende selv om servicefolka veit den ikke virker :-(

Og ja, 24kw/h Leaf er uegnet til langkjøring nettopp pga treg ladehastighet når man nærmer seg 70%, aktiv kjøling håper jeg Nissan og andre tar til vettet med og innfører. Det er en del turer jeg bruker fossilbil til pga Arctic Roads og jeg bør forlate hurtigladestasjon med 90-95% på batteriet for å være trygg for å nå fram til neste.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA