Mange på elbilforum.no har kjøpt elbil fordi de er begeistret over teknologien og kan ikke fatte at andre ikke ser fortreffeligheten i elbiler. Det gjør at resonnementene av og til blir litt snevre og feilaktige.
Realitetene er at de fleste i Norge har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfelt, slippe unna betaling i dyre bompengeprosjekter eller spare penger på ferger. Det er to bevis for dette:
1) Elbilandelen i Norge er 20 ganger høyere enn sammelignbare land. Det er ikke fordi nordmenn er genetisk programmert til å elske elbiler. Det er pga fordelene. Alt annet er likt hva angår elbilens egenskaper.
2) Halvparten av Norges elbiler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Utbredelsen av elbil har direkte sammenheng med forekomsten av kollektivfelt, bompenger og ferger.
Det viktigste insentivet er fritak for mva og engangsavgift. De andre insentivene har en nevneverdig betydning for kortrekkevidde-elbilene, som i-MiEV, e-Up!, Think!, REVA, Buddy, osv, mens elbiler som kan erstatte bil nr 1 påvirkes lite av insentivene utover fritak for mva og engangsavgift.
Det vi trenger er kontinuitet for elbilfordelene. Ingen av elbilene som kommer de neste årene vil kunne redde salget i møte med fordeler som forsvinner og avgifter som fases inn. Inntil elbilene går 1000-1200km, kan lades fullt på fem minutter og koster like mye å produsere som en fossilbil, er subsidier det eneste som kan gi høy andel elbiler.
Bedre elbiler som kan til større grad erstatte bil nr 1 vil redde salget. Riktignok trengs det også insentiver, og da tenker jeg på fritak for mva og engangsavgift. Men det er ikke noe problem å fase inn disse avgiftene, så lenge man skrur de opp enda mer på fossilbilene. Dagens situasjon er ca slik:
- Elbilene har ingen avgifter, verken mva aller engangsavgift
- Ladehybridene har kun mva, ikke engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 100k i engangsavgift
Situasjonen i 2019 er kanskje:
- Elbilene har kun mva, ikke engangsavgift
- Ladehybridene har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 100k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 200k i engangsavgift
Elbilene beholder sin relative fordel, noe som gjør at de fortsatt er attraktive kjøp.