Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Kjempefall for elbiler..."

Startet av Mippen, tirsdag 02. august 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

Mippen

Jeg siterere vg:
SitatEn av seks nye personbiler i juli var ladbar hybrid, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er opp 140 prosent fra samme måned i fjor.

På ladehybridtoppen: Mitsubishi Outlander.

Takket være lademuligheten og avgiftsreduksjonen som følge av det – på papiret – lave forbruket, har BMW og Volvo så langt levert nær 2000 eksemplarer av X5 og XC90. Dette er biler med en snittpris på rundt millionen...

...For elbilene går det motsatt vei med tilbakegang på 37,5 prosent i juli og 16,7 prosent så langt i år. Like fullt ligger det an til å komme rundt 20.000 nye elbiler ut på veiene i år, ikke minst på grunn av den høye bruktimporten av dem....

Hva mener folk om denne utviklingen? Rundt 2000 nye X5 og XC90, som slett ikke er noen miljø bil. Det må vel sies å være et blindspor? 16,7 % tilbakegang i årets 7 første mnd. er vel ikke så dramatisk. 37,5 % tilbakegang i juli høres ganske dramatisk ut, men det kan også skyldes at det har kommet større partier med ladbare hybrider som har blitt registrert og levert ut i juli. Tallene her baserer seg på registrering, og ofte kommer det større partier på en gang hvis det har vært en del biler i bestilling.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

#1
Sjekket tallene.

Tall for juli 2015: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg383804.html#msg383804

Tall for juli 2016: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg494799.html#msg494799

Fra 2174 ned til 1482. Ganske dramatisk.

Leaf holder seg bra, Kia har økt mens e-Golf, TMS og MB electric har stupt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beckern

BMW utgår vel totalt i Juni og Juli. De første 33kWh bilene kommer jo nå.

tomrh

98 stk i3 i juli 2016 mot 126 i juli i fjor

Jeg synes det er litt rart at enkelte modeller rammes så voldsomt. Hvis forklaringen ligger i at elbilfordelene rammes, så skulle vi sett en bred nedgang for alle modeller, noe vi ikke gjør. Forklaringen din for i3, Beckern, ser ikke ut til å stemme helt selv om det jo er logisk, for i3 selger jevnt og trutt på tross av kommende 33 kWh. Mens e-Golf har kollapset helt, hvorfor? Tesla kan skylde på store uregelmessige batchleveranser i fjor og sterk dollaroppgang i år? Kia har framgang, kanskje fordi de ikke klarte å levere nok biler i fjor? Og Leaf selger fortsatt pga. 30 kWh-modellen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Politiske virkemidler fungerer:

Elbilene får:

- Økt Elavgift
- Fjerning av fri parkering for Elbil
- innføring av bompenger på Elbil

Mens Hybrid får:

- Redusert bensin og diesel pris
- Ekstrem reduksjon i avgiftsnivået på SUV
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Beckern

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:21
98 stk i3 i juli 2016 mot 126 i juli i fjor

Jeg synes det er litt rart at enkelte modeller rammes så voldsomt. Hvis forklaringen ligger i at elbilfordelene rammes, så skulle vi sett en bred nedgang for alle modeller, noe vi ikke gjør. Forklaringen din for i3, Beckern, ser ikke ut til å stemme helt selv om det jo er logisk, for i3 selger jevnt og trutt på tross av kommende 33 kWh. Mens e-Golf har kollapset helt, hvorfor? Tesla kan skylde på store uregelmessige batchleveranser i fjor og sterk dollaroppgang i år? Kia har framgang, kanskje fordi de ikke klarte å levere nok biler i fjor? Og Leaf selger fortsatt pga. 30 kWh-modellen.

Kanskje VW har leveringsproblemer.
BMW i3 har solgt dårlig et års tid nå.
El-bilmarkedet har nådd en viss metning som oppsto når de fleste som ønsket fikk kjøpt sin Leaf/i3/Golf/Soul.
Men hovedårsaken til den generelle nedganger er selvsagt PHEVene. Store SUVer med El-motor som ren aks-pumpe til fristende priser.
Når det markedet også når en viss metning og nye 60kWh biler kommer på markedet vil nok elbil salget ta seg opp igjen.

Dette merkedet må mettes

Ferry

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:21
Mens e-Golf har kollapset helt, hvorfor?

Fordi konkurentene Leaf og i3 har større batteri til samme pris, og VW har varslet større batteri om litt? Jeg ville ikke kjøpt verken bil eller noe annet rett før ny modell kommer.

Finnes det noen oversikt over solgte i3 rex? Det er jo den "beste" hybriden, og burde i teorien selge bra. Min lokale selger sa han ikke solgte noen slike. Om han mente null eller noen få er jeg usikker på på. Han solgte ingen i3 med 60 Ah batteri i hvert fall.

eha

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:40
Politiske virkemidler fungerer:

Elbilene får:

- Økt Elavgift
- Fjerning av fri parkering for Elbil
- innføring av bompenger på Elbil

Mens Hybrid får:

- Redusert bensin og diesel pris
- Ekstrem reduksjon i avgiftsnivået på SUV

Det er lett å peke på disse punktene, men det er ikke dermed sagt at korrolasjon fordrer kausalitet. Strøm er fortsatt langt billigere og mer effektivt (elavgiften er dessuten veldig lav). Her et et par andre fakta:

- Reduserte avgifter på PHEV gjør disse billigere enn sine fossilsøsken
- Elbiler er fremdeles langt mer subsidiert enn PHEV-er
- Utvalget av elbiler med lang rekkevidde er fremdeles svært begrenset

Kanskje er det dermed slik at:

- Folk som kjøper PHEV neppe ville kjøpt elbiler, heller ikke med lang rekkevidde
- Folk som aldri har eid elbiler har rekkeviddeangst; selv en Tesla tilsvarer en bil med 15-20 liters bensintank
- Folk ønsker egenskaper på bilene som elbiler ennå ikke kan tilby

Vi trenger:

- Flere og billigere elbilmodeller med lang rekkevidde (1000 km)
- Bedre ladeinfrastruktur
- Hurtigere ladere

Alt er på vei, det tar bare litt tid. Om noen år kommer det en ny bølge av elbiler, spesielt dersom politikerne gjør det eneste riktige og bevarer elbiler som den klart mest subsidierte drivlinjen for privatbiler.

Jeg tror også det er mye sant i det andre skriver om metning i markedet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bondeknøl

Jeg er ikke enig i det med metning i markedet. Jer tror heller at vi som allerede har el-biler kommer til å anbefale det til andre og samtidig fortsette å kjøpe el-bil neste gang vi handler. Derfor burde andelen el-biler øke, men i påvente av biler med lengre rekkevidde så stagnerer salget litt nå.

Hvor mange i Norge har satt seg på venteliste for å kjøpe Tesla 3(eller hva den nå heter)? Hvor mye ødelegger denne Teslaen for dagens salg? Jeg tror den setter mange el-bilsalg på vent. De har jo lovet en bil med ca dobbel rekkevidde av dagens til litt over 300 000,-. Dette er jo nødt til å bremse salget.

turfsurf

Folk venter på elbiler med mere rekkevidde, og elbiler i flere segmenter. Foreløpig er det jo bare småbiler og Tesla (store og dyre). For veldig mange er elbil kun nr 2 bil, og det er mange som har kun en bil. I tillegg er det nok mange som kanskje ville valgt elbil som nå velger ladbar hybrid.

Ladbar hybrid er jo og billigere enn tilsvarende fossilbiler, så at de selger bra er ikke rart.

BMW og Mercedes sine PHEV er jo rene performance modeller på billigsalg, med lite miljøgevinst og dårlig bagasjeplass. Utslag av lite gjennomtenkt avgiftspolitikk.



--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#10
Jeg tenker det er en god del som venter på at elbilene skal bli bedre. Det er forventet at både Leaf, e-Golf, Zoe, Soul, mf skal komme med større batteri i nær fremtid. I tillegg frister Ampera-e og Model 3 ikke kjempelangt ut i tid. Hyundai Ioniq frister nok også for noen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ingeniøren

Så får vi se til neste år om Stortinget vil ha elbiler i Norge eller om de setter kroken på døra som danskene. Kommunene driter i alle fall i elbiler - det ser vi. Skal man kunne leve med ulempene med en elbil så må man og ha fordeler ellers kan man like godt kjøpe en leke-elbil/hybrid som mange gjør.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AppleKnocker

Mange på elbilforum.no har kjøpt elbil fordi de er begeistret over teknologien og kan ikke fatte at andre ikke ser fortreffeligheten i elbiler. Det gjør at resonnementene av og til blir litt snevre og feilaktige.

Realitetene er at de fleste i Norge har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfelt, slippe unna betaling i dyre bompengeprosjekter eller spare penger på ferger. Det er to bevis for dette:
1) Elbilandelen i Norge er 20 ganger høyere enn sammelignbare land. Det er ikke fordi nordmenn er genetisk programmert til å elske elbiler. Det er pga fordelene. Alt annet er likt hva angår elbilens egenskaper.
2) Halvparten av Norges elbiler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Utbredelsen av elbil har direkte sammenheng med forekomsten av kollektivfelt, bompenger og ferger.

Det vi trenger er kontinuitet for elbilfordelene. Ingen av elbilene som kommer de neste årene vil kunne redde salget i møte med fordeler som forsvinner og avgifter som fases inn. Inntil elbilene går 1000-1200km, kan lades fullt på fem minutter og koster like mye å produsere som en fossilbil, er subsidier det eneste som kan gi høy andel elbiler.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 09:14
Mange på elbilforum.no har kjøpt elbil fordi de er begeistret over teknologien og kan ikke fatte at andre ikke ser fortreffeligheten i elbiler. Det gjør at resonnementene av og til blir litt snevre og feilaktige.

Realitetene er at de fleste i Norge har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfelt, slippe unna betaling i dyre bompengeprosjekter eller spare penger på ferger. Det er to bevis for dette:
1) Elbilandelen i Norge er 20 ganger høyere enn sammelignbare land. Det er ikke fordi nordmenn er genetisk programmert til å elske elbiler. Det er pga fordelene. Alt annet er likt hva angår elbilens egenskaper.
2) Halvparten av Norges elbiler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Utbredelsen av elbil har direkte sammenheng med forekomsten av kollektivfelt, bompenger og ferger.
Det viktigste insentivet er fritak for mva og engangsavgift. De andre insentivene har en nevneverdig betydning for kortrekkevidde-elbilene, som i-MiEV, e-Up!, Think!, REVA, Buddy, osv, mens elbiler som kan erstatte bil nr 1 påvirkes lite av insentivene utover fritak for mva og engangsavgift.

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 09:14Det vi trenger er kontinuitet for elbilfordelene. Ingen av elbilene som kommer de neste årene vil kunne redde salget i møte med fordeler som forsvinner og avgifter som fases inn. Inntil elbilene går 1000-1200km, kan lades fullt på fem minutter og koster like mye å produsere som en fossilbil, er subsidier det eneste som kan gi høy andel elbiler.
Bedre elbiler som kan til større grad erstatte bil nr 1 vil redde salget. Riktignok trengs det også insentiver, og da tenker jeg på fritak for mva og engangsavgift. Men det er ikke noe problem å fase inn disse avgiftene, så lenge man skrur de opp enda mer på fossilbilene. Dagens situasjon er ca slik:

- Elbilene har ingen avgifter, verken mva aller engangsavgift
- Ladehybridene har kun mva, ikke engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 100k i engangsavgift

Situasjonen i 2019 er kanskje:

- Elbilene har kun mva, ikke engangsavgift
- Ladehybridene har mva og i snitt kanskje 50k i engangsavgift
- Tradisjonelle hybrider og mindre fossilbiler har mva og i snitt kanskje 100k i engangsavgift
- Større fossilbiler har mva og fra 200k i engangsavgift

Elbilene beholder sin relative fordel, noe som gjør at de fortsatt er attraktive kjøp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Det hjelper ikke med 60kWh eller 120kWh batterier for å få folk til å velge elbil. Hurtigladere må på plass slik at det faktisk er mulig for folk å bruke elbilen. På ferietur i sommer hadde jeg en avstand mellom hurtigladere (CCS/ChaDeMO) på ca 2700 km. (Østersund-Gällivare-Vardø-Båtsfjord-Vardø-Rovaniemi). Også strekningene  Rovaniemi-Luleå (250 km) og Luleå-Härnösand (480 km) er umulig å kjøre med dagens kortrekkeviddeelbiler uten saktelading.

Avstand mellom Tesla SC er enda verre. Østersund er siste nordover i Sverige, og første SC sørover på ruten min er i Sundsvall etter drøyt 3400km.

Det er vel unødvendig å si at jeg valgte dieselbil på denne turen. For folk med en bil i husholdningen skal man ha begrenset behov for langkjøring for at elbil er egnet. Dette eksempelet er litt ekstremt, og jeg hadde mulighet for saktelading i Vardø for lokal kjøring. En kort tur som Vardø-Båtsfjord (270 km hver vei) hadde uansett blitt umulig selv med Tesla da det ikke er noen ladestasjoner langs veien, og vi bodde på ei hytte uten innlagt strøm.

Selv i Sør-Norge med relativt godt utbygd hurtigladenettverk er det mange steder det er umulig å kjøre med elbil uten å ha tilgang til saktelading. Dette gjelder ganske mange som har hytte på fjellet og kjører strekninger uten hurtigladere på vei til/fra. Når mange heller ikke har strøm på hytta, eller eventuelt ikke har vintervei helt fram til hytta, så er elbil et umulig valg.

Eneste grunn til at jeg har elbil er at vi av og til har behov for to biler. Hvis behovet for bil nr. to ikke hadde vært til stede så hadde jeg vært helt avhengig av "vanlig" bil både på grunn av rekkevidde, mangel på lademuligheter en del steder jeg kjører og behov for trekke tilhenger med jevne mellomrom.

Jeg har kjørt drøyt 30000km elektrisk det siste året, og velger elbil der det er (praktisk) mulig, men jeg har ingen problem med å forstå at veldig mange er skeptiske til å bytte ut bensin/diesel-bilen med elbil. Det som overrasker meg litt er at såpass mange har valgt PHEV i stedet for rene diesel- eller bensinbiler. Håpet er jo at mange av de som har kjøpt PHEV ser at en ren elbil kanskje vil være tilstrekkelig neste gang de skal ha bil, men da må nok rekkevidden på tilgjengelige "folkeelbiler" blir mye bedre, hurtiglading må bli hurtigere og hurtigladenettverket må dekke hele Europa med kort avstand mellom hurtigladelokasjoner med flere hurtigladere på hvert sted. Når man først bruker mye penger på bil, så vil man ha en bil som fungerer til alle formål.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA