Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Kjempefall for elbiler..."

Startet av Mippen, tirsdag 02. august 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

marnybak

Sitat fra: eha på tirsdag 02. august 2016, klokken 23:07

Vi trenger:

- Flere og billigere elbilmodeller med lang rekkevidde (1000 km)

Lurer på hvordan miljøregnskapet blir for en bil med 1000 km rekkevidde? Er et problem som må løses før man begynner å dytte på med gigantiske batteripakker.

Er det mulig å vri flere folks tankegang over på at de kan ha personlige biler med kortere rekkevidde, men bruke tog/leiebil/lånebil/nabobil på lengre turer? Er gode leiebilpriser noe bilselgere kunne begynne å tilby som en del av en elbilpakke?
Renault Zoe 240 Life

eha

Batterier får ca. 5-10% bedre energitetthet hvert år for tiden, avhengig av hvem du spør. Hvis vi tar utgangspunkt i det mest optimistiske tallet (10%), snakker vi om ca. 7 år før vi har elbiler med dobbelt så lang rekkevidde, og 11,5 år før vi er på det tredobbelte av i dag.

For å få en raskere løsning på elbilproblemet enn dette må vi supplere med flere og bedre ladere. Både ChaDeMo og CCS foreligger nå i 150 kW på papiret, og sistnevnte har skissert muligheter for 350 kW i fremtiden.

Jeg er interessert i en løsning på hele elbilproblemet, og det forutsetter at fossilt brensel går ut av bruk på alle typer reiser - inklusive hytteturer og bilturer til Frankrike og Italia.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

DagfinnN

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 12:38
Trenger ikke lang rekkevidde men et bra ladenettverk, rekkeviddebehov er omvendt proporsjonal med tettheten av hurtigladere. Hadde hurtigladerne ligget med 4-8 mil mellom (slik som bensinstasjonene) og vært pålitelige og uten kø, så er det helt ok å legge ut på langtur med kortrekkeviddeelbil. F.eks. med vår lille i-MiEV med 16 kWh batteri. Nå om sommeren bruker vi bare 10 minutter på å lade 4-5 mil til neste hurtiglader.
Det er bra at du er entusiast og synes det er greit og stoppe 10 min for hver 30 - 45 minutter. Men mange inkludert meg selv synes ikke det. Jeg vil helst kjøre 20 mil eller lenger mellom hvert stopp.
Forøvrig enig i at ladetiden er hovedproblemet, ikke rekkevidden i seg selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

eha

Ja, ladetiden er problemet. Men problemet med ladetiden er at den henger sammen med rekkevidden.

Større batteritetthet og kapasitet medfører mulighet for raskere lading.

Så vi får nok neppe den ene uten den andre. Vi er ved et vendepunkt nå. Om 7 år er kapasiteten det dobbelte og ladetiden (pr km) det halve. Vi må bare tillate oss selv å komme dit først.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: Jævla Hippie på onsdag 03. august 2016, klokken 14:49
Er det mulig å vri flere folks tankegang over på at de kan ha personlige biler med kortere rekkevidde, men bruke tog/leiebil/lånebil/nabobil på lengre turer?

Nei, det tror jeg bestemt ikke.

For min egen del drar jeg på hytta (22 mil hver vei) nesten hver helg i vinterhalvåret, og da blir det usedvanlig tungvint å surre med leiebil. Det går heller ikke tog dit, og tog er upraktisk, siden man må komme seg fra stasjonen til hytta på et vis også.

Løsningen for oss (som veldig mange andre) er 2 biler: Elbil i byen, og dieselbil til langturene.

eha

Vår plan da vi begynte å tenke på en større elbil var å beholde Golf-en inntil videre, slik at vi har en fossilbil til å komme oss rundt til alle tenkelige kriker og kroker uten å behøve å tenke på rekkevidde.

Vi har imidlertid også satt oss ned og tenkt gjennom de fleste scenariene. Og konklusjonen vår er at vi kommer til å selge Golf-en når den store elbilen er i hus. Foreløpig krever ikke hverdagskabalen vår to biler, men hvis den tid kommer er det veldig sannsynlig at en "kortdistanse"-elbil vil funke helt glimrende som et tillegg til den store elbilen.

Det finnes selvsagt teoretiske muligheter for at vi kan få bruk for en fossilbil igjen, men de scenariene er så sjeldne for oss at vi kan velge å ignorere dem mtp. kjøp av egen bil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

AppleKnocker

#36
Sitat fra: Jævla Hippie på onsdag 03. august 2016, klokken 14:49
Sitat fra: eha på tirsdag 02. august 2016, klokken 23:07

Vi trenger:

- Flere og billigere elbilmodeller med lang rekkevidde (1000 km)

Lurer på hvordan miljøregnskapet blir for en bil med 1000 km rekkevidde? Er et problem som må løses før man begynner å dytte på med gigantiske batteripakker.

Er det mulig å vri flere folks tankegang over på at de kan ha personlige biler med kortere rekkevidde, men bruke tog/leiebil/lånebil/nabobil på lengre turer? Er gode leiebilpriser noe bilselgere kunne begynne å tilby som en del av en elbilpakke?
Du får med hippiene på dette, de jævlene
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

DagfinnN

Akkurat - her er problemet. Kanskje 20 prosent av norske bilkjøpere klarer å tenke slik. Resten gjør det ikke.
Derfor mens vi venter på 1000 km batteriet som kan fullades på en time:
Uten incentiver vil EL-bil- salg falle kraftig. Det beste for kloden nå er at dette faktisk synes på salgsstatistikker. Dermed er det håp om at noen fatter realitetene.
Det er sagt tidligere at kommunene nå har begynt å fjerne EL-bilgodene. Selvsagt. Politikere, og ikke minst kommunepolitikere, skal løse problemer her og nå. Visjoner og framsyn preger de lite. Kanskje noe blant stortingspolitikere, men lite blant lokale. Den eneste måten å påvirke disse på er at befolkningen går foran og krever. Selv om FRP gjør sitt beste for å fortelle sine kjernevelgere at klodens klima ikke er menneskeskapt så er det mange oppegående mennesker som tenker lenger. Blir det nok av disse, så kan politikken endres. Vi må stå på!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 19:20

Å ha bil = frihet. Hvis bilen har for liten aksjonsradius = trussel mot frihet.

Men hva er aksjonsradius? Jeg har ingen problemer med å kjøre turer på 4-500 km med e-golfen. Den begrensende faktoren er tilgangen på ladestasjoner. Og med det nettverket vi er i ferd med å få nå er det få destinasjoner som ikke er tilgjengelige i den sørlige delen av landet.

Det hele dreier seg først og fremst om tid. Vi har det alltid travelt og aksepterer ikke å måtte vente. Ladetid blir sett på som et stort problem fordi det finnes biler som kan få oss raskere frem. Man glemmer å vektlegge fordelene med at man sparer miljøet både lokalt og globalt, fordi de færreste ser på dette som sitt ansvar.

Ser man på tidsbruken ved bilkjøring over et litt større tidsrom, vil en se at man på mange strekninger sparer timevis sammenlignet med hva som var tilfelle for 30 år siden. For eksempel måtte man ta 4 ferjer om man skulle kjøre strekningen Bergen-Askvoll for 30 år siden. I dag er det kun en ferje igjen og den går langt oftere enn det man var vant med for 30 år siden. Å kjøre den strekningen i dag, med elbil, vil være en massiv forbedring sammenlignet med hvordan det var før. Men like fullt er det problematisk at en e-golf  trenger 20 minutters ladepause mens en diesel golf ikke trenger det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tomrh

Et annet moment her.
- Eier man en elbil ser man mulighetene
- Eier man ikke elbil ser man begrensningene

Diskusjonene mellom elbilister og fossilbilister er alltid de samme. Elbilisten er helfrelst, har full oversikt over hvordan han skal få kjørt fra A til B, ser løsninger overalt og vil aldri kjøre fossilt igjen. Mens fossilbilisten er skeptisk, ser problemer både med rekkevidde og tidsforbruk, og har gjerne de utroligste behov som elbilen ikke kan dekke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kanutten

Sitat fra: eivhelle på onsdag 03. august 2016, klokken 20:04
Men hva er aksjonsradius? Jeg har ingen problemer med å kjøre turer på 4-500 km med e-golfen. Den begrensende faktoren er tilgangen på ladestasjoner. Og med det nettverket vi er i ferd med å få nå er det få destinasjoner som ikke er tilgjengelige i den sørlige delen av landet.

Det hele dreier seg først og fremst om tid. Vi har det alltid travelt og aksepterer ikke å måtte vente. Ladetid blir sett på som et stort problem fordi det finnes biler som kan få oss raskere frem. Man glemmer å vektlegge fordelene med at man sparer miljøet både lokalt og globalt, fordi de færreste ser på dette som sitt ansvar.

Dette er helt greie argumenter dersom du snakker med en annen elbilist, (eller er "inne i boblen" som noen nevnte tidligere i tråden). Jeg tror ikke denne typen argumenter fungerer på folk som ikke allerede kjører elbil. De er vant til lettvintheten og friheten.

En annen ting: Det er nevnt flere ganger i denne tråden at et bedre ladenettverk vil løse problemene. Da må man samtidig gjøre noe med prisene tror jeg. Å basere seg på hurtiglading med en Leaf med dagens priser vil vel koste omtrent like mye som å kjøre diesel.

THE

Jeg er elbilist når jeg kan, og fossilbilist når jeg "må". Det vil si fossilbil blir valgt der det ikke er lademuligheter, der jeg ikke får med bagasjen i elbilen og med tilhenger. Og når madammen er med blir det ofte dieselbil da hun synes det tar for mye tid med lading hvis det er behov for mer enn en hurtigladestopp på turen.

Jeg kunne erstattet veldig mye dieselbilkjøring med elbil hvis jeg hadde hatt en Tesla. Med en Tesla X kunne jeg kjørt elektrisk nesten alltid, men fremdeles er SC-nettverket til Tesla desverre langt fra godt nok til å dekke all kjøring pga at vi nå og da tar turen nordover i Skandinavia. Jeg kan heller ikke forsvare for meg selv å bruke 1 million på en bil. Inntil videre kan jeg desverre ikke se muligheter for å bli helelektrisk selv om jeg eier en elbil. Håpet er jo at Tesla Model 3 blir løsningen, og at SC er godt utbygd i løpet av de to årene som står igjen før bilen er på veien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eivhelle

Sitat fra: Kanutten på onsdag 03. august 2016, klokken 20:58

En annen ting: Det er nevnt flere ganger i denne tråden at et bedre ladenettverk vil løse problemene. Da må man samtidig gjøre noe med prisene tror jeg. Å basere seg på hurtiglading med en Leaf med dagens priser vil vel koste omtrent like mye som å kjøre diesel.

Du har nok rett i at noe må gjøres med prisene. Minutt prisene på hurtiglading er nok ikke så enkelt å få endret på så lenge man betaler for tjenesten og ikke strømmen. Men det blir nok mindre variasjon i ladehastighet når nyere elbiler kommer på markedet med batterier som bedre kan utnytte kapasiteten på laderene. I sommer har jeg betalt rundt 4.6 kroner i snitt pr. KWh for hurtiglading av e-golfen. Og det gir meg fortsatt lavere kostnad pr. km enn for en dieslbil.

Derimot tror jeg at noe må gjøres med avgiftene på fossilt drivstoff. Hvis man skal ha et system der forurenser betaler, kan ikke avgiftene på fossilt drivstoff ligge på samme nivå som i dag. I dag betaler du 1,12 kroner literen i CO2 avgift på diesel og 0.97 kroner literen på bensin. Det blir rundt 35 øre pr. kg CO2 som slippes ut. Dette er så billig at ingen bryr seg. Det er ikke miljøavgiftene på drivstoffet som dominerer utgiftene ved kjøring. Med høyere avgifter på drivstoff blir det mer direkte sammenheng mellom kostnader og utslipp. Og da blir det også bedre insentiver for å bytte til alternativ energi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektrolux

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 20:45
Et annet moment her.
- Eier man en elbil ser man mulighetene
- Eier man ikke elbil ser man begrensningene

Diskusjonene mellom elbilister og fossilbilister er alltid de samme. Elbilisten er helfrelst, har full oversikt over hvordan han skal få kjørt fra A til B, ser løsninger overalt og vil aldri kjøre fossilt igjen. Mens fossilbilisten er skeptisk, ser problemer både med rekkevidde og tidsforbruk, og har gjerne de utroligste behov som elbilen ikke kan dekke.

+1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kanutten

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 20:45
Et annet moment her.
- Eier man en elbil ser man mulighetene
- Eier man ikke elbil ser man begrensningene

Diskusjonene mellom elbilister og fossilbilister er alltid de samme. Elbilisten er helfrelst, har full oversikt over hvordan han skal få kjørt fra A til B, ser løsninger overalt og vil aldri kjøre fossilt igjen. Mens fossilbilisten er skeptisk, ser problemer både med rekkevidde og tidsforbruk, og har gjerne de utroligste behov som elbilen ikke kan dekke.

Nja... hvis du bytter ut elbilisten med elbil-entusiasten så blir det kanskje riktig. Jeg har elbil (eGolf), men jeg ser fortsatt problemene med både rekkevidde og tidsbruk - Jeg synes rett og slett det er veldig tungvint og knotete å bruke den på lengre turer. Dog synes jeg den er supersnedig til daglig kjøring til jobb, butikk, trening etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA