Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybrid nano generator - "aldri" tom for strøm

Startet av Mippen, onsdag 25. november 2015, klokken 21:08

« forrige - neste »

Robert Sund

Jeg får alvorlige evighetsmaskin vibber av den reklameartikkelen. Som geek er det mye som frustrerer: fra særdeles nøyaktige tall på fenomener som i beste fall kan beskrives med statistikk, til det at den ser fullstendig bort fra hvorfor ting er laget slik de er i dag.

Hvorfor benyttes https://en.m.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut ofte? Fordi det beinet faktisk har andre oppgaver enn kun å inkludere en demper. Det er ikke noe problem å lage hverken torsjons dempere eller torsjons fjeringssystem, og benytte en annen type oppheng, og det uten noen nye oppfinnelser i det hele tatt.


Og så ser de bort fra hva de faktisk kan benytte en elektromotor, noen sensorer og litt elektronikk til. Da vibrasjoner gjerne innebærer gjentakelse kan en stor andel forutses! Det betyr f.eks at dekket aktivt kan presses ned før en hump og deretter begynne å trekkes oppover før oppoverbakken på humpen, for deretter å dempe/regenerere den minimale gjenværende bevegelsen. Dette vil redusere rullemotstanden langt mer enn det som kan gjenvinnes etter "det er for sent". I tillegg vil det gi vesentlig økt komfort.

Det vil være som om en fotball trekkes unna før man får gitt den en skikkelig klask, da får man ikke overført noe særlig energi, og en ball som kun beveger seg så fort som ett ben beveger seg sakte. Tilsvarende for ett dekk på ujevnt underlag.

Er Audi så på bærtur på grunnleggende teknikk er jeg ikke imponert. Man får håpe at det kun er markedsføringsdroidene som har rotet det til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA