Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?

Startet av Elmo, søndag 10. oktober 2010, klokken 16:22

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 10. oktober 2010, klokken 01:02
Han foretok EU kontroll, skiftet en lyspære i dashbord og hadde dessverre ikke tid til mer . .

Lyset bak instrumentene på min Saxo mangler en pære eller to. Jeg har bare sett litt på det og fant ikke ut noe enkel måte å gjøre det på. Men det er kanskje ikke enkelt??
Er det noen som har noe triks eller gode råd ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

#1
Google er din venn - eller kanskje ikke?
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100120025136AAb6myd

Innholdsrik tråd om feil på Saxo, men de aller fleste feilene dreier seg om fossilmotor og gearkasse...
http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=243256
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Det er ikke så enkelt desverre.
Jeg husker ikke om det er Saxo eller P106, men en av dem trenger å fjerne rattet for å komme til. Den andre kan man klare uten...
Det meste av dashpaneler må av. Også luftegrillene på Saxo. Og radioen...

Om jeg får tid, så kan jeg ta noen bilder neste gang...

Selve lyset i dashbordet kommer fra kun fire pærer.
Resten er varsellys mm.
En av dem sitter under et deksel på baksiden av instrumentanelet.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

#3
Takk Boogie. ser frem til det.

Jeg har Haynes bok, men jeg syns ofte de er mere demonterings-kåte enn hva som faktisk er nødvendig så jeg hadde håpet på et lurt triks.

Jeg hadde av mye av panelene for å komme til ledningene til varmeviftevelgeren da jeg monterte remote til Webastoen, men jeg klarte ikke å komme til bak instrumentene allikevel da.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Jeg holder på med denne jobben nå på min Saxo. For å skru ned midtkonsolen med radio og varmestyring er det en skrue i bunn nær askebeger, to skruer under radio (disse tre er synlige) og to skruer i knapperaden med nødblink, varmetråder etc,.  Disse skruene sitter i hver sin ytterkant av knapperaden. Ta bare av disse to små dekslene ved hjelp av et flatt skrujern el.. som man bruker til å vippe de ut med.  For å skifte den ene pæra som er bak varmeapparat hendelene må disse fem skruene løses og da er panelet greit å ta frem.  Radioen må kobles fra.  Jeg tok først ut radioen siden jeg ikke hadde oversikten på hvor skruene stod.  Hvis man bare må skifte pæra i bryteren for varmevifta mener jeg at det ikke er nødvendig å ta ned hele panelet. Hvis man greit kan ta ut radioen kommer man til gjennom åpningen til radioen. NB denne veien når man ikke lyset til varmehendlene, da de sitter i en egen lyskanal som er skrudd inn fra baksiden.  Når det gjelder instrument panelet med speedometer  og varsellamper, så er jeg i gang der også.  Man løser to skruer i ramma rundt glasset. Videre skrur man ut to skruer under rattstamme dekselet. Da er underdelen løs, og overdelen kan også plukkes av.  Så begynner moroa.  Det ser ut som om jeg må ta av rattet for å komme til en eller to skruer som holder ramma i underkant. Stemmer dette?  Det er klammeret som pusser hendel og lyshorn sitter i som stenger for å komme til disse to skruene.  Jeg tok en pause nå for å samle mot til å gå videre.  Fikk beskjed av en bilmekaniker om å koble fra batteriet før jeg begynte å ta av rattet pga. airbag.  Hvis noen har gjort denne jobben er jeg takknemlig for tips i prosessen videre. ???
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Sitat fra: Gaute på søndag 06. februar 2011, klokken 13:22
Når det gjelder instrument panelet med speedometer  og varsellamper, så er jeg i gang der også.  Man løser to skruer i ramma rundt glasset. Videre skrur man ut to skruer under rattstamme dekselet. Da er underdelen løs, og overdelen kan også plukkes av.  Så begynner moroa.  Det ser ut som om jeg må ta av rattet for å komme til en eller to skruer som holder ramma i underkant. Stemmer dette? 

Det var her jeg gav opp og skrudde det sammen igjen  :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Jeg kommer til å koble bort 12 volt strømmen, skru ut de to skruene bak rattet for så å ta av dekselet for airbag.  Om nødvendig koble bort ledning til airbag. skru opp senterskruen som holder rattet og se om jeg kan få dratt av rattet.  Så må jeg få løsnet holder for hendelene for å komme til skruene.  Skulle jeg ha betalt for dette på verksted så hadde fort dette pæreskiftet kostet et par store lapper.  En av grunnene til at man kobler bort strømmen er for å unngå feilkode på airbag.  Håper at det resterende arbeidet ikke blir heftet av at ting sitter svært fast.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Gaute

Da var pærene i instrumentpanelet skiftet.  Den største utfordringen var ledningen til airbag.  Jeg trodde den var festet med en kobling rett bak holder for blinklys/vinduspusser.  Det viste seg at man koblet fra i en kontakt under rattstammen.  Når man skrur ut de to skruene som holder blinklys hendel slik at den kan trekkes ut kan man med litt lirking få trekt ut padda med strøm til airbag som ligger bak rattet. Prøv å unngå å vri på denne.  Det er ledning nok der til å rotere ca 6 runder. Rattet går fire runder fra ytterkant til ytterkant.  Hvis du har fått rotert denne ut av lage, så prøv å finne ontrent midten, for da vi du ikke slite ledningen når du svinger med rattet. Når den er ute er det bare tut og skru til man har fått ut panelet.  Godt torx verktøy er en forutsetning.  Når man monterer igjen er det viktig at man får satt kontakten helt på plass bak airbag.  Det skal klikke når den er på plass.  Jeg har kjørt en liten stund med airbagg lampe som lyste etter å ha måttet avbryte mitt forsøk tidligere på å få det fra hverandre.  Jeg fant når jeg demonterte nå at ledningen for airbag bak airbag ikke var godt nok festet i kontakt.  Feillampe sluktes da det ble riktig montert.  NB legg bilen død for strøm før du begynner på denne jobben.  Beregn deg noen timer på jobben, hvis du ikke har gjort den før. Er du rask kan du klare det på en time.  Godt lys, gjerne dagslys er en stor fordel.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Takk for beskrivelse Gaute.
I følge Haynes er dette en "1-nøkkel" jobb (av max 5) på både Saxo og P106, men det rare er at på P106 demonterer man bare panelet, mens på Saxo starter man med "Remove the steering wheel" >:( som igjen er 2 nøkler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA