Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk - Hacking av Model S/X(CAN-bus-lesing etc.)

Startet av petersv, mandag 01. august 2016, klokken 22:32

« forrige - neste »

petersv

Ny tråd da førstesiden på den gamle ble ødelagt/borte. Fortsett diskusjonen her.
Gammel tråd (kun side 2 og utover fungerer)

Tenkte å starte en ny tråd om hacking (avlesing av data) på Tesla Model S.

Det har etterhvert blitt ganske enkelt å gjøre, da ferdigproduserte kompatible komponenter er tilgjengelige.

HW:

  • ELM 327 OBD2 leser (f.eks. fra Teknikmagasiner)
  • Kontakt for diagnoseport (Teslas plugg til OBD2). Se 1. link under fra TMC for instruksjon for å lage kabel, eller send meg en Pm da jeg har noen liggende

SW:

Linker:


Fortsettelse følger...

petersv

#1
Da har jeg fått noen dager hjemme etter ferie og fått montert kabel. Funket veldig bra.

Ser ut som om jeg har bra restkapasitet på min "ventebil" med 60kWh-batteri.

Har noen emner til kabler til overs, så hvis noen er interessert er det bare å sende PM.

Jeg brukte OBD-leseren fra teknikmagasinet (se 1.-post) og den fungerte smertefritt med android 5-tablet.

Powerflux

Da spør jeg I denne tråden også om det har blitt målt Facelift 70D med 75 pakke?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Cookie Monster

Ikke etter hva jeg vet. Jeg har lest av en 75D facelift som nevnt i den andre tråden. Kanskje Sigurdi har sjekket?
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Bjoris

Noen av dere som har sett tilsvarende tråd i USA, der har de jo levert ut 60(75) batteriet allerede, jeg er meget nyskjerrig på hva som faktisk er tilgjengelig kapasitet på disse...:)


Jan Henrik

Sitat fra: Powerflux på mandag 01. august 2016, klokken 23:06
Da spør jeg I denne tråden også om det har blitt målt Facelift 70D med 75 pakke?
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 01. august 2016, klokken 23:45
Ikke etter hva jeg vet. Jeg har lest av en 75D facelift som nevnt i den andre tråden. Kanskje Sigurdi har sjekket?

Om det kan være interresant, så venter jeg facelift 70D levert 16./17. August - om noen ønsker å lese av. :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Amoss

Kanskje litt på siden av den typen hacking tråden egentlig dreier seg om, men hacking er det i alle fall snakk om:
https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/
Sitat
Hackers Fool Tesla S's Autopilot to Hide and Spoof Obstacles
...
A group of researchers at the University of South Carolina, China's Zhejiang University and the Chinese security firm Qihoo 360 says it's done just that. In a series of tests they plan to detail in a talk later this week at the Defcon hacker conference, they found that they could use off-the-shelf radio-, sound- and light-emitting tools to deceive Tesla's autopilot sensors, in some cases causing the car's computers to perceive an object where none existed, and in others to miss a real object in the Tesla's path.
Model S 85D

Hyperstress

Sitat fra: Amoss på torsdag 04. august 2016, klokken 19:42
Kanskje litt på siden av den typen hacking tråden egentlig dreier seg om, men hacking er det i alle fall snakk om:
https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/
Sitat
Hackers Fool Tesla S's Autopilot to Hide and Spoof Obstacles
...
A group of researchers at the University of South Carolina, China's Zhejiang University and the Chinese security firm Qihoo 360 says it's done just that. In a series of tests they plan to detail in a talk later this week at the Defcon hacker conference, they found that they could use off-the-shelf radio-, sound- and light-emitting tools to deceive Tesla's autopilot sensors, in some cases causing the car's computers to perceive an object where none existed, and in others to miss a real object in the Tesla's path.

Dette er egentlig en ikke-nyhet, og jeg skjønner ikke hvorfor de lager en greie ut av det; bilens sensorer kan jo selvsagt jammes! Men hvis noen vil sabotere så vil det være mye enklere og billigere å bruke olje eller spiker eller noe.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sondell

76.5 kWh her. En S85 fra november 2013, 50000 km.

Det er forskjell på 2.5% mellom bilens SOC og TMspy. Men jeg har alltid hatt en liten reserve å ta til under 0% så det er mulig den indikerer dette. Har dog alltid hat 3 kWh under 0 og dette blir jo bare 2 kWh. Men mulig det har forandret seg noe siden sist jeg kjörte tom.

Ser også at om jeg kombinerer SOC i TMspy med gjenvarende kapasitet så får jeg 77.5 kWh og ikke 76.5 kWh som det faste tallet sier. Så ting henger ikke helt sammen. Eller er det den resterende kWh jeg pleier å ha under 0 kanskje ;) !?

Muffinman

Ja, bilen viser jo ikke reell soc men hvor du befinner deg mellom 0 og fulladet. Mine biler hadde henholdsvis 3,2 og 3,7kWh under 0.

76,5kWh, ja. Det var andre boller enn mine drøye 69  :P     Hvis du har mistet 2% siden bilen var ny lå hadde du 78kWh+brick. Det er nok litt variasjon mellom nye pakker, så vil tro du fikk en bra en. Hvis min hadde samme utgangspunkt har den tapt seg over 10%.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Virker som de fleste 85 ligger på ~74-76kWh og 60-ene på 57-58kWh.

N00b

2013 S85 med 112.000km på klokke og 80.000km på batteri avlest til 75kwh.

Lynet

Bjørn sin har vel gått over 200k er den lest ut? Er den over 70kWh er det kjempebra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Bjørn har solgt, da var den gått rundt 250k. Batteriet ble byttet på 80-90k hvis jeg ikke husker feil. Hvis den er ned mot 70kWh synes jeg det er dårlig tatt i betraktning at typisk degradering v/ca 3 år/100k ligger omkring 3%. Batteriene skal tape seg mest i starten, så jeg antar at det flater noe ut derfra.


https://www.youtube.com/watch?v=Vis9o81eE8Q

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA