Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil trene på elbil-branner

Startet av NegativeElectrode, mandag 01. august 2016, klokken 07:55

« forrige - neste »

NegativeElectrode

ved å slippe bilen 20 m rett og og se hva som skjer når det oppstår brann
https://www.nrk.no/telemark/vil-trene-pa-elbil-branner-1.13055031

Dette er vel en type bilulykke som så og si aldri vil inntreffe.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Burger

Må jo hylle holdningen til Brannsjef Guttorm Liebe
Sitat– Brannfolk så på bensinbilen som en brannbombe. Så sent som på 70-tallet var det mange som trodde at bensinbiler ofte eksploderte, slik er det jo ikke. Det er litt det samme vi ser nå. Folk er usikre på hva som vil skje når en elbil kolliderer. Det må vi få mer kunnskap om, sier Liebe.

Tipper de slipper bilen ned for å simulere krasj, slipper de den f.eks med fronten først så burde det være fin trening på hvordan håndtere et vrak med potensielt ~400v ledninger løse.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

Ja, det emulerer nok en kollisjon på 50 km/t eller noe slikt.

Om de skal øve på å slukke brann i batteripakken så blir vel utfordringen å få tent på batteripakken. Det er greit nok å tenne på interiøret, men brannen kan fint slukke innen batteripakken tar fyr. De burde sørge for å tenne på batteripakken først, slik at de er sikker på at den brenner, og da må de tilføre ganske mye varme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: Burger på mandag 01. august 2016, klokken 08:27
Må jo hylle holdningen til Brannsjef Guttorm Liebe
Tipper de slipper bilen ned for å simulere krasj, slipper de den f.eks med fronten først så burde det være fin trening på hvordan håndtere et vrak med potensielt ~400v ledninger løse.

Kanskje om de velger en elbil med batteripakken i "frunk". En Tesla har ikke sitt tyngdepunkt i front og vil begynne å rotere i luften.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 01. august 2016, klokken 10:04Kanskje om de velger en elbil med batteripakken i "frunk". En Tesla har ikke sitt tyngdepunkt i front og vil begynne å rotere i luften.
Ikke nevneverdig på 1,5 sekunder. Biler har et ganske betydelig treghetsmoment.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Så kult. Hvor ofte trener de på bilbranner ellers?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Robert Sund

Trening er bra.

Jeg tror faktisk at det har en annen god virkning også; andre brannvesen vil kanskje få med seg at el-biler ikke er like utsatt for at brennbare væsker og gasser lekker ut av ett vrak og omhyller omgivelsene (og folk).

Til og med en slik banal ting som kunnskap om at "høyspent i bil" er lavspent i hus vil gjøre underverker. Blant annet kan elbilbranner trygt slukkes og dynkes ned med vann.

Elmo

Sitat fra: sylwester på mandag 01. august 2016, klokken 22:21
Så kult. Hvor ofte trener de på bilbranner ellers?
Brann i fossilbiler er så vanlig at de får all den treningen de behøver ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Er det jeg som blingser her, eller har de gjort "realistiske øvelser med elbiler i Norge"  ved å slippe en Indisk TATA Indica elbil (som aldri ble serieprodusert) i bakken fra en kranbil??

http://www.ta.no/nyheter/skien/porsgrunn/her-begynner-elbilen-a-brenne/s/5-50-260885

Denne bilen ble sikkert aldri testet an EURO NCAP, men det er vel lite sannsynlig at den skulle få noen særlig poeng der.

Det måtte da gå an å finne f.eks en Leaf eller en Trilling med intakt batteri på en høgger et eller annet sted, slik at det kunne bli et snev av realisme over dette...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Espen Hugaas Andersen

#9
Fronten så da veldig intakt ut. Traff den bakken med bakenden først?

Dette er altså sånn ca det som vil skje hvis en parkert Tata Indica blir truffet bakfra i 70 km/t av en fullastet trailer. Jeg vet ikke helt hvor relevant det er.

Men kanskje dette var bilen de fant med dårligst kollisjonssikring av batteripakken. De fleste andre elbilene ville ikke begynt å brenne, så det hadde jo vært lite trening.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tigertoger

Grunnen til droppet fra kran var kun for å vise hva som skjer når et batteri er utsatt for mekanisk skade. Thermal runaway er stikkordet. Det tok ca 5 minutter fra "krasjen" til batteriet brant heftig. Dette var akkurat som forventet og for å vise brannfolkene og andre hva vi faktisk har med å gjøre.


Tigertoger
Lykkelig i3 eier!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tigertoger på fredag 30. september 2016, klokken 20:56Grunnen til droppet fra kran var kun for å vise hva som skjer når et batteri er utsatt for mekanisk skade. Thermal runaway er stikkordet. Det tok ca 5 minutter fra "krasjen" til batteriet brant heftig. Dette var akkurat som forventet og for å vise brannfolkene og andre hva vi faktisk har med å gjøre.
Det var kanskje som forventet på denne bilen, men de fleste elbiler vil ikke begynne å brenne. Alle andre slike forsøk jeg har sett har de også sluppet bilen med fronten først, for å etterligne at f.eks bilen kjører rett inn i en betongvegg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sikkert riktig fremgangsmåte for å fremprovosere en brann? Selv om den typen skader ikke er det de normalt møter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA