Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøretips til ny eier av Buddy BAES pluss

Startet av bårdk, lørdag 09. oktober 2010, klokken 16:28

« forrige - neste »

bårdk

Fikk totalhavari på min Peugeot Elbil etter ca. fem år og hentet min nye Buddy i går. Det var litt av en overgang hva angår kjøring, fart og rødvarsling. På min forrige elbil var det relativt greit å unngå rødt, men på Buddy'n virker dette helt umulig. Forhandler fortalte også at man måtte kjøre på rødt av og til, men hva er for mye på rødt?

Hovegrunnen til at jeg valgt Buddy var kombinasjonen rekkevidde/batterigaranti, ønsker naturligvis ikke å kjøre så mye på rødt at garantien forsvinner.

Hvis jeg er forsiktig på gassen ifb. med akselrasjon, er det f.eks. forsvarlig å holde 60-65 km/t i kollektivfeltet fra Hvalstad og inn mot Oslo, eller må jeg ned i 40-45 km/t for å unngå å kjøre på rødt?

Alle kjøretips mottas med takk fra sylfersk Buddy-eier!

Wired

Det er ikke noe snakk om tap av garanti når man kjører på "rød", men heller ett spørsmål om god drifts økonomi på batteriene for det er vel sikkert i din interesse at disse har det best mulig, lengst mulig.
Alle batterier liker best at strøm taes ut sakte og i små mengder. samtidig så vil en økonomisk kjørestil gi deg lengere kjørelengde mellom ladinger. men kjør på "rødt" der det trengs mener jeg, det er alikevel mulig og ikke kjøre på full gass i mange tilfeller uten at man taper fart av den grunn. 8)

bårdk

Takk for svar. Full gass er ikke alternativet. Det med kapasiteten er jeg med på og vant til fra Peugeot'en.

Go-carter

Jeg har ikke grønn/gul/rød varsler på kewete'n min, men jeg har ampere-meter. kan noen gi tilsvarende verdier for grønn/gul/rød i ampere? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Spartacus

#4
Mitt råd: Glem hele greia, og konsentrer deg om å ikke sinke øvrig trafikk for mye! Min erfaring med Metrobuddy med BAES er at det i praksis er umulig å ikke kjøre "uøkonomisk" i følge imonterte økonomimåler som lyser rødt/ blinker med alle lysene så snart man forsøker å akselerere eller holde farten oppe på veier med normale fartsgrenser. Dette er også iht. forhandlers råd, og har ikke noe med garantien på batteriene å gjøre. Sammenlignet med f.eks. nye Think hvor man nærmest må kjøre rally for å få økonometeret opp på rødt, blir tilsvarende funksjonalitet i Metrobuddy nærmest latterlig!

bårdk

Takk for svar Spartacus, men jeg tror det står noe i manualen om at kjøreatferden blir registrert og kjører man for hardt kan det gå utover garantien. Vet du BAES-batteriene til Buddy er av sammet type teknologi som de på Think?

Sorry at jeg maser, men jeg ønsker virkelig å bli overbevist om at med god samvittighet kan kjøre en del på rødt og ikke få vondt i magen når alle lysene blinker i ett sekund.

Wired

For og legge denne "ballen" død en gang for alle anbefaler jeg at du ringer 22223922 til pure mobility og snakker med de som faktisk lager kjøretøyet, så vil De av alle kunne svare på dette med STOR sikerhet. ;)

bosonic

Er det ikke for nettopp å diskutere og utveksle erfaringer at slike forum som dette finnes ? ::) :-\

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: bosonic på onsdag 20. oktober 2010, klokken 08:22
Er det ikke for nettopp å diskutere og utveksle erfaringer at slike forum som dette finnes ? ::) :-\

Jo, men det blir ofte litt mye synsing. Ergo er rådet om å ringe leverandøren absolutt på sin plass. Så får man heller dele rådene man får der her på forumet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA