Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe poeng med å legge opp 3-fas IT til garasjen?

Startet av sap_2000, søndag 31. juli 2016, klokken 02:11

« forrige - neste »

sap_2000

Hei  :)
Trenger litt veiledning da vi totalrenoverer vårt "nye" hus om dagen. Til uka er elektrikeren tilbake fra ferie og skal legge opp det jeg har sett for meg ang garasje og ladeplasser.

Først litt om huset som er fra 1981 og har en leilighet med et eget skap som forsynes fra hovedskapet.
Det var endel ujordede 10a kurser, skap med skrusikringer og 3x50A hovedsikringer (3x63 på utsiden av veggen). inntakskabelen fra gata har 16mm2 tverrsnitt og nedgravd over både vår og naboens gårdsplass.

I og med at vi totalrenoverer med nye bad, rør-i-rør i hele huset, 3 varmepumper, LED downlights osv, så ble det meste av innvendige vegger og tak åpnet slik at vi også fikk trukket om det elektriske og lagt opp endel nye punkter og kurser rundt omkring

Begge skap er allerede byttet til nye med Eaton automater og vi har bedt elektrikkeren utrede (med Hafslund) om vi kan øke inntaket til 3x63A uten å grave ny kabel fra gata (blir for omfattende), men dette er ikke avklart ennå.

Så til garasjen og ladeplasser. Elektrikeren vi bruker virker ikke å ha mest peiling på elbiler og lading, så jeg har kommet med noen preferanser. Pr nå har vi egolf og Passat GTE, men har lyst til å tenke fremover også når vi først er så godt i gang.

Jeg vil ha så mye strøm som mulig ut til garasjen. Der hadde jeg tenkt til å sette et eget skap dedikert til lading slik at jeg fordele det videre til ladepunkt i og utenfor garasjen. Garasjen har en egen kurs pr i dag som forsyner stikk, port, lys og varmeovn, så skapet vil kun ha med lading å gjøre.

Pr nå er det jo mest 1-fas 16A det går i, men jeg vil ha et opplegg som også vil dekke fremtidens behov med tanke på hva som kommer de neste årene både av biler og ladestasjoner.

Elektrikeren virker ikke å være glad i større 1-fas kurser, men han har gått med på å legge opp en 3-fas 20 eller 25A til skapet i garasjen. Han mener vi har strekt strikken ganske langt allerede med antall kurser i forhold til 3x50 inntaket vi har pr nå, selv om jeg argumenter med at vi med alt det andre vi har gjort (LED lys overalt, 3 varmepumper, nye vinduer/dører etc) har gjort huset vesentlig mer energieffektivt enn det var fra før.

Spørsmålet er om det er noe poeng med 3-fas IT til eget skap i garasjen annet enn å kunne dra 2 eller 3 enfaskurser videre?

Er det sannsynlig at kommende elbiler kan utnytte seg av 3-fas IT, eller blir det mer 32A enfas fremover?
Tenkte også på mulighet for trafo senere når de kommer seg ned i pris, og evt om området vårt en gang i fremtiden blir oppgradert til 400V TN nett.

Gjør jeg riktig i å be om 3 fas til eget skap, eller burde jeg heller prøve å grine meg til 2 stk enfas 32A kurser rett fra hovedskapet og droppe skapet i garasjen? Tror jeg kan glemme å få 3fas 32A.

Har ikke greid å bestemme meg for ladebokser ennå. Har lyst på noe med interface mot WiFi og app slik som HALO fra Charge Amps, men er ikke overbevist om kvalitet, værbestandighet, og praktisk utforming etter å ha sett og tatt på den... Noen som har brukererfaring med Halo?
Har ikke de beste følelsene ang firmaet Charge Amps. Virker som de selger mye skinn uten å helt ha skutt bjørnen...

Noen tips ang bokser med litt funksjoner og interface som ikke koster 50k?
Liker å kunne følge med på hva som skjer, hvor mye kWh som har gått, kunne stenge av boksen når vi er bortreist osv over nettet. Også viktig at den ser ok ut, ikke bygger for mye utover, har mulighet til å henge opp kabel samt parkering av type 2 pistolen.

Finner jeg ikke det jeg vil ha av bokser nå, går jeg nok for en enkel og billig 16a boks ute og CEE stikk inne i garasjen.

Fikk også lagt opp en egen 20A kurs fra hovedskap til en CEE ved inngangspartiet før elektrikeren dro på ferie. Synes det blir for mye rot på veggen med ladekabel som har kladd, så den blir nok en nødløsning for gjester etc.

Ble langt innlegg sent på kvelden dette her. Takker for synspunkter på hva vi bør gjøre og tenke på  :)
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

elektrolux

Helt klart lurt å legge ut 3 fase IT med mest mulig effekt .

Ikke forde biler kommer til å støtte slik lading, men forde du kan transformere det om til et 400V TN nett.

Ofte er det lettere å få lagt ut 3 fase enn 1 fase, og du trenger jo ikke bruke mer enn 2 av faselederne til lading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

3 Fas 32A til et fordelingskap i garasjen ville vært førstevalget mitt om du får dette. Hvis du ikke får 3Fas ut, ville jeg egentlig bare lagt opp en vanlig 16A kurs til et CEE og evt. shcuko stikk. Uansett ville jeg trekt 3Faskabel, og eventuelt bare brukt  to av lederene og blendet den siste om du bare fikk lov å legge en enfas 16A .Om du får lov til å legge opp 32A enfas på det anlegget tviler litt jeg på. Med 2 x 16A Enfas må du trekke 2 kabler. Hvis du trenger 2 ladebokser kan jo det være et alternativ, men med 50A hovedsikring begynner det å bli lite igjen til huset hvis du lader 2 biler på full styrke samtidig. Tvilsomt opplegg egentlig.

Du vil du ha moderne utstyr med forbrukstelling, WiFi etc, men som du sier så er ikke dette helt modent enda.
Ville avventet ladeboks, men satt opp en fordeling der ute, med et par stikk til lading, og da minst ett trefas uttak om du skulle finne på å kjøpe Tesla. Dernest avventet et par-tre år før jeg tok opp vurderingen å investere i ladeboks.

By the way, har smått utrolige 3 x 2 x ca.80-100mm2 inn i fra gata, fant ut at jeg har nok til å sette opp en egen SC :P
100kW oppnåelig, eller vil nabolaget gå i svart? 8)
Må jo være en grunn til at de feite kablene er der. Er det vanlig å seriekoble slike inntak med andre hus og derfor det er så vanvittig med kabel?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Griffel

#3
Sitat fra: stefse på søndag 31. juli 2016, klokken 14:12
Du vil du ha moderne utstyr med forbrukstelling, WiFi etc, men som du sier så er ikke dette helt modent enda.
I et hvert fall state of the art. Både elextrolux og nofuel her på forumet er sikkert mer enn villig til å selge deg dette fra sitt standardutvalg av ladebokser. (Og de er nok ikk de eneste)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sap_2000

Takk for svar folkens. Da blir det 3 fas. Elmannen kommer i morgen, så skal prøve å grine meg til så stor kurs som mulig ut til skapet i garasjen.

Har bestemt meg for å erstatte CEE ved inngangspartiet med en ladeboks.
Går kanskje for en Ratio i første omgang.

Lurer jeg på om noen har brukererfaring med Halo? Har lyst på mange av funksjonene den har, men har ikke lest eller hørt om noen som har brukt en...
Funker wifi interfacet sømløst, hvordan er appen å bruke, tåler den å stå ute i været osv. En tingene jeg bet meg merke i på Halo var den lille anleggsflaten den har mot veggen. Ser for meg at den fort kan bli revet løs fra en trevegg om noen snubler i kabelen. En mulig løsning er å feste den på en stålplate som så skrur i veggen, men det burde Charge Amps ha tenkt på selv.

Ellers var jeg innom Bilia i dag og kikket på I3. Fikk høre at 90Ah versjonen kunne levers i desember om man bestilte nå. Har ikke kjørt i3 før, så satt meg opp på prøvekjøring i morgen :-)



Sent using Tapatalk
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA