Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Leaf_2014

Spørsmål til nåværende If-forsikring: ser ut som diesel-sjuseteren har blåst motor på siste tur og ser på forsikringsvilkårene at motorhavari ikke er dekket. Var ikke dette med før? Noen som husker?
Leaf 2014

elektrolux

Kuttet ut utleie av bil da det ble nye eiere. Ikke grunnet dekning av skader, men p.g.a. at det nye selskapet fokuserte alt for mye på inntjening og derfor kostnader for leietakerne.

Har en moderne dieselmotor "blåst" er det nok grunnet underliggende problemer, ikke leietakers bruk, så at det ikke dekkes skjønner jeg godt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektro

Skal du leie på Nabobil, over bilen med lupe i godt lys, når den er ren og tørr. Ikke aksepter en møkkete eller våt bil, selv om du desperat og trenger bilen. Avtal om nødvendig overtakelse i p-hus eller vaskehall. Ligger det personlige gjenstander i bilen som tyder på at eieren er en slask, styr unna. Følg magefølelsen.

Jeg ble skyldig 12.000 kroner, for en overflateskade som ikke syntes når bilen var våt og møkkete, men som syntes etter at jeg hadde vasket den utvendig (og innvendig), for å gjøre weekendturen med familien litt hyggeligere. Selv om jeg ga beskjed og sendte bilder av den nyvaskede bilen og skaden ganske umiddelbart.

Det skal også sies at jeg har hatt et par positive opplevelser med Nabobil, men takke meg til Avis og de andre profesjonelle aktørene. Jeg har leid et utall ganger i inn- og utland der, men aldri hatt problemer, selv om jeg har slurvet med besiktigelse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eisa01

Ikke bra - har du prøvd å klage til banken, forbrukertilsynet etc.?

ToWalkOrDrive

En del reiseforsikringer dekker egenandel på skade på leid bil. Vil anta at det og gjelder på bil leid gjennom nabobil.
Tesla Model Y                         2021-

Trekkoppbil

#201
Ja, det var  IF superkasko med maskinskadeforsikring før. Jeg håper ikke ordningen blei misbrukt.
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 10:27
Har en moderne dieselmotor "blåst" er det nok grunnet underliggende problemer, ikke leietakers bruk, så at det ikke dekkes skjønner jeg godt.
Jeg tenker motsatt: Forsikringer dekker typisk plutselige og uventa hendelser, så det bør også dekke hendelser hvor man ikke kan skylde på mennesker eller leietagers bruk.

Du kan søke etter "Nabobil forsikringsbevis" i gamle epost, for å se hvilke av dine utleier som er dekket av maskinskadeforsikring.
Sitat fra: Leaf_2014 på søndag 13. juni 2021, klokken 22:45
Spørsmål til nåværende If-forsikring: ser ut som diesel-sjuseteren har blåst motor på siste tur og ser på forsikringsvilkårene at motorhavari ikke er dekket. Var ikke dette med før? Noen som husker?
FORSIKRINGSBEVIS – KORTIDSFORSIKRING PRIVAT BILUTLEIE Forsikringstaker: Nabobil.no AS
Avtale nr. 212675366
Sikrede: Ved bruk av nabobil.no sin tjeneste er utleier hoved sikrede etter  forsikringsavtaleloven, mens leietaker er sikrede etter fører- og passasjerulykkeforsikringen.
Forsikringsperiode: 
Fra: 07.09.2015
Til: Nabobil.no sin avtale med If Skadeforsikring opphører, endres eller sies opp
For hvert enkelt utleieforhold gjelder forsikringen fra leietaker har hentet bilen hos bileier og  til den leveres tilbake, men senest kl. 24:00 på siste dag ut fra leiekontrakten.
Forsikringen dekker:
Skader på bil som er utleid via nabobil.no og som får skader i utleieperioden. I tillegg dekkes  personskader på fører og passasjer. 
Innhold:
- Kaskoforsikring som inneholder dekning for ansvar, brann, tyveri, glass og redning. 
- Superforsikring som dekker maskinskader, ekstra god erstatning ved totalskader og  leiebil i hele reparasjonsperioden. 
- Underslagsforsikring som dekker hvis leietaker ikke skulle komme tilbake med bilen  etter endt leieperiode, og bilen må anses som tapt. 
Forsikringssum:
Forsikringen dekker bilens gjenanskaffelsesverdi, inntil 1000 000 kroner.
Egenandeler (leietaker er ansvarlig disse):
Ansvar kr 12 000
Brann kr 12 000
Tyveri kr 12 000
Glass kr 2 000
Veihjelp kr 500
Maskinskade kr avhenger av hvor langt bilen er kjørt
Underslag kr 0
...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 26. desember 2021, klokken 23:34
Ja, det var  IF superkasko med maskinskadeforsikring før. Jeg håper ikke ordningen blei misbrukt.
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 10:27
Har en moderne dieselmotor "blåst" er det nok grunnet underliggende problemer, ikke leietakers bruk, så at det ikke dekkes skjønner jeg godt.
Jeg tenker motsatt: Forsikringer dekker typisk plutselige og uventa hendelser, så det bør også dekke hendelser hvor man ikke kan skylde på mennesker eller leietagers bruk.

Du kan søke etter "Nabobil forsikringsbevis" i gamle epost, for å se hvilke av dine utleier som er dekket av maskinskadeforsikring.
Sitat fra: Leaf_2014 på søndag 13. juni 2021, klokken 22:45
Spørsmål til nåværende If-forsikring: ser ut som diesel-sjuseteren har blåst motor på siste tur og ser på forsikringsvilkårene at motorhavari ikke er dekket. Var ikke dette med før? Noen som husker?
FORSIKRINGSBEVIS – KORTIDSFORSIKRING PRIVAT BILUTLEIE Forsikringstaker: Nabobil.no AS
Avtale nr. 212675366
Sikrede: Ved bruk av nabobil.no sin tjeneste er utleier hoved sikrede etter  forsikringsavtaleloven, mens leietaker er sikrede etter fører- og passasjerulykkeforsikringen.
Forsikringsperiode: 
Fra: 07.09.2015
Til: Nabobil.no sin avtale med If Skadeforsikring opphører, endres eller sies opp
For hvert enkelt utleieforhold gjelder forsikringen fra leietaker har hentet bilen hos bileier og  til den leveres tilbake, men senest kl. 24:00 på siste dag ut fra leiekontrakten.
Forsikringen dekker:
Skader på bil som er utleid via nabobil.no og som får skader i utleieperioden. I tillegg dekkes  personskader på fører og passasjer. 
Innhold:
- Kaskoforsikring som inneholder dekning for ansvar, brann, tyveri, glass og redning. 
- Superforsikring som dekker maskinskader, ekstra god erstatning ved totalskader og  leiebil i hele reparasjonsperioden. 
- Underslagsforsikring som dekker hvis leietaker ikke skulle komme tilbake med bilen  etter endt leieperiode, og bilen må anses som tapt. 
Forsikringssum:
Forsikringen dekker bilens gjenanskaffelsesverdi, inntil 1000 000 kroner.
Egenandeler (leietaker er ansvarlig disse):
Ansvar kr 12 000
Brann kr 12 000
Tyveri kr 12 000
Glass kr 2 000
Veihjelp kr 500
Maskinskade kr avhenger av hvor langt bilen er kjørt
Underslag kr 0
...

Hvis disse egenandelene virkelig er korrekte, blir det vanskelig å bruke Nabobil (for stor risiko)!

filtvet

Har bank norwegian leiebilforsikring. Den har som regel at den kun gjelder leie fra "profesjonell aktør".

Regner med at jeg evt må betal 12.000,- om bilen bli skadet i dette tilfelle?

Har aldri hatt problemer med vanlige leiebiler gjennom 30 år. sikkert blitt en bittelien ripe en gang, men aldri fått klage.

Leaf_2014

Mange synes egenandelene er høye, men hva skjer om man skader egen bil? 4-8000 i egenandel + tap av bonus og høyere premie en årrekke etterpå? Blir ikke billigere det heller.
Leaf 2014

Trekkoppbil

#205
Sitat fra:  SMARTE PENGER link=https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/3454-egenandelsreduksjon-pa-leiebil-i-reiseforsikring-og-kredittkort
Når du leier bil har du en høy egenandel ved skade og tyveri. Denne egenandelen er dekket av mange reiseforsikringer, og noen kredittkort.


Trekkoppbil

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 10:27
Kuttet ut utleie av bil da det ble nye eiere. Ikke grunnet dekning av skader, men p.g.a. at det nye selskapet fokuserte alt for mye på inntjening og derfor kostnader for leietakerne.
Har du varebil, kan du leie ut på leieting.no.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. januar 2022, klokken 01:02
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 10:27
Kuttet ut utleie av bil da det ble nye eiere. Ikke grunnet dekning av skader, men p.g.a. at det nye selskapet fokuserte alt for mye på inntjening og derfor kostnader for leietakerne.
Har du varebil, kan du leie ut på leieting.no.

Har sjekket der og det var jo ikke så mange og da tenker jeg det er enda dårligere ordninger for å sikre "utleier" der enn det er på den nye "nabobil" geta... som jo også har blitt dårligere leser jeg etter at nabobil ble solgt.... ja ja... slik går no dagan....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA