Personlig synes jeg Nabobil er et flott tiltak, som passer for kortidsutleie.
Jeg har lignende erfaringer med å leie ut via Nabobil for et par år sida:
Den gangen møtte jeg mange hyggelige leietakere og jeg blei kjent med folk av svært ulike typer, og det var visse morsomme erfaringer. Det var mange anledinger til interressant bilprat.
Samtidig var det bra å utnytte ressursene jeg hadde i en ledig bil.
Etterhvert var det slitsomt å stadig måtte besvare henvendelser og forklare bruk av elbil, og det var tidkrevende å klare gjøre bilen og gjøre avtaler om overtakelser og tilbakeleveringer. Det var nok en dårlig timelønn.
Det var spesiellt en leietaker som jeg var glad for å bli kjennt med, og som jeg leide ut til et par ganger, men den ene gangen skulle han ha damebesøk og etter den leia var det røyklukt som jeg aldri klarte å få ut av bilen, før jeg solgte den etter noen måneder. Det er nok viktig å ha klare avtaler om røykeforbud på forhånd, men man tenker jo ikke tanken om at det skulle være noe problem, før det er for seint.
Parkeringsbøter fikk jeg også.
Bilen måtte gjerne vaskes og lades mm både før og etter leie. En gang var bilen særdeles skitten, og dum som jeg var, så forstod jeg ikke hva det betydde. Det gikk noen dager før jeg vaska den, og da såg jeg at den hadde fått mange riper. Så regelen må være å aldri ta i mot en skitten bil.
Tidligere i år, prøvde jeg å leie ut på nytt. Det er dumt å leie ut når det kommer en heteperiode som vi fikk nå, da leietakere kan finne på å fullade i utide, og da trur jeg nok batteriet tapte seg ganske mye i mai.
Leie av elbil med avtale over 30 dager skal være momsfritt etter mva-forskriften §6. Tidligere år fikk jeg tilbake mva fra nabobil. Sum av sumarum tok Nabobil 20% av leia før, men nå tar de 25% og dem fakturer mva på tross av at det er over 30 dager. Antakelig bruker dem noen feil koder i regnskapet sitt, så det blir for mye moms. Det viste seg at Nabobil tar mer enn det jeg var forberedt på. For leietaker må det også være ganske uforutsigbart hvor stor del av leia som er moms og ikke.
Det er mange kostnader med å ha bil, og mye jobb og ekstra risiko med å leie ut. Så når Nabobil tar 25%, så blir det vanskelig for utleier å dekke kostnadene sine.
Antakelig er det forsikringsselskapene som sitter igjen med gevinsten, da bilen har 2 forsikringer, og den ene er ikke i bruk.
Gomore er en kunkurent som priser seg langt lågere, men ett fordyrende vilkår her, at at utleier må ha kasko på bilen.
Akkurat i år er Vegvesenet en en rimelig konkurent med gratis omregistrering. Etter det jeg har forstått, koster det ca 1500kr å ta pant i bilen. Problemet er at det passer ikke så godt inn i skjemaet, når man tar pant i egen bil for å låne den bort til andre. Kanskje man bør kalle det salg med månedlig nedbetaling, der man skriver kontakt om at bilen kan leveres tilbake til "selger" etter en periode.
Skatten man betaler er vel enten 25% til Nabobil og en ukjent sum penger til parkeringsselskaper, eller man kan betale 1500 kr i skatt for å registrere pant i sin egen bil.
Det ideelle hadde vært om leietaker kunne ha forsikring, bompasseringer og parkering i eget navn. Det er ikke så enkelt å få til på korttidsleie, men jeg kunne ønske det var muligheter når det gjelder langtidsleie.