De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.
Jeg tenkte først at dette var et litt pussig argument, for de fleste offentlige ladeplassene jeg har sett har underskilt som begrenser parkeringstiden til tre timer uansett, men det er kanskje et lokalt fenomen.
At det ikke tar mer enn 3-4 timer å lade fullt gjelder nok ganske mange elbiler også, jeg vil tippe at en relativt grei andel av de som parkeres på offentlige ladeplasser har over 50% igjen på batteriet når de kommer.
På plasser hvor bilene skal sirkulere, typisk kjøpesenter eller annen korttidsparkering er det sikkert 2-3 timers tidsbegrensning på ladeplasser. Jeg hadde dog type jobb-parkering eller beboerparkering i tankene med mitt argument. Eksempelvis nede ved Kvadraturen i Oslo, Saga P-hus, Hjortneskaia, boligstrøk i byen/utenfor byen osv.
Ladeplasser med 2-3 timers begrensning parkerer jeg nesten aldri på.
1. Jeg har ikke behov for strømmen
2. Det er for mye styr ift risiko og gevinst
3. Tidsbegrensningen er for kort
Stort batteri (sammenlignet med ladbar hybrid) gir muligheten for å plugge i når man begynner å få lite batteri på ettermiddagen og hente en bil morgenen etter som har ladet 30-50kWh.
Gateparkering har mest sirkulasjon på morgen og ettermiddag. En 60kWh Opel Ampera-E som brukes i snitt 5 mil per dag (ca 15.000km per år) kan fint brukes en uke før man må sette den til lading. Dvs ladebehov 1:7.
En ladbar hybrid som skal kjøres samme strekning på strøm må lades minst en gang per dag (forutsatt at kjøringen er helt jevnt fordelt). Der Ampera-E`en er bortimot fulladet neste morgen og klar til å flyttes(brukes) er hybriden fulladet samme kveld. Tro meg - byboere setter seg ikke frivillig i bilen sin på kvelden for å gi fra seg en parkeringsplass

Dette var bare ett eksempel. Et annet eksempel er type 8-10 timers parkering i forbindelse med jobb-pendling. Ved 16A kan du lade 30kWh i løpet av en vanlig arbeidsdag, og med snitt på 40km kjøring per dag har du behov for å plugge i ca hver fjerde dag på jobben, gitt at du ikke kan lade hjemme. Hybriden derimot må plugges i hver dag, antakelig både hjemme og på jobb og er fulladet begge steder etter et par timer.