Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner

Startet av Mippen, torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

Mippen

SitatKan ladbare hybrider lade på ladeplass for elbil? «Nej», sier danskene. Nå har Vejdirektoratet sendt ut et høringsforslag, hvor elbiler defineres som «biler med drivkraftsystem, der udelukkende består af elmotorer», skriver danske...

Vil Norge følge etter tror dere, og er det greit å forby ladbare hybrider på ladestasjoner?



http://www.tu.no/artikler/vil-forby-ladbare-hybrider-pa-offentlige-ladestasjoner/349733
Fremtiden er elektrisk.

Prudi

Synes problemstillingen virker litt merkelig. Etter det jeg leser så har problemet i Danmark vært at vanlige biler (altså hverken ladbare hybrider eller elbiler) har parkert på kommunale plasser og faket lading. Dette skal man unngå ved å lage en presisering som kan forby lading for ladbare hybrider.

Ser det som lite aktuelt at en eier av ladbar hybrid kjører rundt på bensinmotoren med en falsk kabel i bilen og later som de lader på ladestasjonene. De fleste er vel ekstremt opptatt av å lade så mye og ofte som mulig grunnet rekkevidden.

Øyvind.h

Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:55
Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.

Samme inntrykket sitter jeg igjen med.
Fremtiden er elektrisk.

MagnusT

I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?

Mippen

Sitat fra: MagnusT på fredag 29. juli 2016, klokken 15:13
I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?

Det burde det, men det har vært litt diskusjoner rundt etikken her. En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:49
Sitat fra: MagnusT på fredag 29. juli 2016, klokken 15:13
I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?

Det burde det, men det har vært litt diskusjoner rundt etikken her. En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?

Det er to problemer med ladehybriders tilgang til ladeplassene:
1. De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.
2. Ladehybridene må lades praktisk talt hver gang den har vært i bruk. Det gir et absurd høyt behov for antall ladepunkter. I en perfekt verden er strøm tilgjengelig over alt slik at det ikke er et tema. Men i praksis er ladeplasser for mange en begrenset ressurs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øystein16

#7
Sitat fra: Mippen på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27
SitatKan ladbare hybrider lade på ladeplass for elbil? «Nej», sier danskene. Nå har Vejdirektoratet sendt ut et høringsforslag, hvor elbiler defineres som «biler med drivkraftsystem, der udelukkende består af elmotorer», skriver danske...

Vil Norge følge etter tror dere, og er det greit å forby ladbare hybrider på ladestasjoner?



http://www.tu.no/artikler/vil-forby-ladbare-hybrider-pa-offentlige-ladestasjoner/349733

Ladbare hybrider har ikkje anledning til å lade på kommunale plasser i Stavanger. Flesteparten av dei som pendlar i regionen kunne strengt tatt sikkert klart seg med kapasiteteten tilsvarande ein ladbar hybrid sjøl med ladepunkt kun heime. I Stavanger burde etter mi meining lading på kommulale plassar vore prioritert for innbyggjarar som ikkje kan få tilrettelagt lading heime.

Ladbare hybridar har eige kraftverk som ladar bilen raskt. Me var nyleg i København og lada med eit snitt på ca 12 kWh/100 km og forbruk på 1 liter/10 km i 130/kmh på motorvegen. I lågare hastigher synes forbruk/produksjon ligge i forholdet 2 kWh/1 liter per kjørt 10 km.

I Danmark er vel heller ikkje bruttoproduksjonen av strøm like grøn som i Noreg. Difor meiner eg at eg som turist uansett brukar fossilt/lite miljøvenleg straum anten det kjem frå ladestolpe eller bensin.

stefse

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 07:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:55
Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.

Samme inntrykket sitter jeg igjen med.

Støtte inntrykket til disse to. En god søknad for å endre avgiftsmodellen på hybridbiler over til bruksrelatert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

espenri

Irriterende å komme til elbilparkeringen på hjortnes som har noe slikt som 36 plasser og se at det sto veldig mange hybrider og ladet der. Selvfølgelig gratis. Foran oss stod det hvertfall 3-4 elbiler i kø for å parkere.

Vi dro videre til Saga parkeringshus, der var det masse plasser, og selve parkeringslabyrinten var jo en opplevelse i seg selv!

Poenget mitt er hvertfall at som elbileier og egoist var det kjipt å se så mange plasser opptatt og brukt av hybrider. Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

zyp

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:49
En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?

I mine øyne er «du kan jo bare kjøre til bensinstasjonen i stedet» er et argument på nivå med «du kan jo bare kjøre innom en hurtiglader i stedet». Jeg synes at alle som har nytte av å lade burde ha samme tilgang på infrastrukturen, så kan vi heller prøve å bli kvitt alle elbilene som står på ladeplasser uten å engang plugge inn ladekabelen.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. juli 2016, klokken 19:11
De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.

Jeg tenkte først at dette var et litt pussig argument, for de fleste offentlige ladeplassene jeg har sett har underskilt som begrenser parkeringstiden til tre timer uansett, men det er kanskje et lokalt fenomen.

At det ikke tar mer enn 3-4 timer å lade fullt gjelder nok ganske mange elbiler også, jeg vil tippe at en relativt grei andel av de som parkeres på offentlige ladeplasser har over 50% igjen på batteriet når de kommer.

Dynamisk lastbalansering vil hjelpe her siden prisen per ladepunkt blir billigere når man kan ha flere ladepunkt på en gitt strømtilførsel.

Sitat fra: espenri på mandag 01. august 2016, klokken 11:10
Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport

Utover redusert engangsavgift har vel knapt ladehybrider noen insentiver i det hele tatt?

Om målet er å elektrifisere persontransport så gir det vel ikke mening å nekte dem å lade? Litt forenklet sagt så vil jo all energien som kommer inn via ladeporten erstatte energi som ellers måtte ha kommet fra bensintanken, selv i parallellhybrid-modus.

espenri

Vel, bortsett fra redusert engangsavgift og i dette tilfellet gratis ubegrenset parkering midt i oslo sentrum, side om side med en privat parkeringsplass hvor det koster 60kr timen å stå, så nei...

Nå skinner det vel gjennom i resten av innlegget mitt at jeg synes at i et samfunnsmessig perspektiv skal ikke dagens implementasjon av hybridbiler ha insentiver i det hele tatt. Til det er det så altfor tydelig at de er compliance cars som er skreddersydd for å slippe avgifter basert på den testsyklusen vi har, ikke som er laget for å faktisk redusere utslipp ved realistisk bruk.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øyvind.h

#12
Sitat fra: zyp på mandag 01. august 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. juli 2016, klokken 19:11
De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.

Jeg tenkte først at dette var et litt pussig argument, for de fleste offentlige ladeplassene jeg har sett har underskilt som begrenser parkeringstiden til tre timer uansett, men det er kanskje et lokalt fenomen.

At det ikke tar mer enn 3-4 timer å lade fullt gjelder nok ganske mange elbiler også, jeg vil tippe at en relativt grei andel av de som parkeres på offentlige ladeplasser har over 50% igjen på batteriet når de kommer.

På plasser hvor bilene skal sirkulere, typisk kjøpesenter eller annen korttidsparkering er det sikkert 2-3 timers tidsbegrensning på ladeplasser. Jeg hadde dog type jobb-parkering eller beboerparkering i tankene med mitt argument. Eksempelvis nede ved Kvadraturen i Oslo, Saga P-hus, Hjortneskaia, boligstrøk i byen/utenfor byen osv.

Ladeplasser med 2-3 timers begrensning parkerer jeg nesten aldri på.
1. Jeg har ikke behov for strømmen
2. Det er for mye styr ift risiko og gevinst
3. Tidsbegrensningen er for kort

Stort batteri (sammenlignet med ladbar hybrid) gir muligheten for å plugge i når man begynner å få lite batteri på ettermiddagen og hente en bil morgenen etter som har ladet 30-50kWh.
Gateparkering har mest sirkulasjon på morgen og ettermiddag. En 60kWh Opel Ampera-E som brukes i snitt 5 mil per dag (ca 15.000km per år) kan fint brukes en uke før man må sette den til lading. Dvs ladebehov 1:7.
En ladbar hybrid som skal kjøres samme strekning på strøm må lades minst en gang per dag (forutsatt at kjøringen er helt jevnt fordelt). Der Ampera-E`en er bortimot fulladet neste morgen og klar til å flyttes(brukes) er hybriden fulladet samme kveld. Tro meg - byboere setter seg ikke frivillig i bilen sin på kvelden for å gi fra seg en parkeringsplass :)

Dette var bare ett eksempel. Et annet eksempel er type 8-10 timers parkering i forbindelse med jobb-pendling. Ved 16A kan du lade 30kWh i løpet av en vanlig arbeidsdag, og med snitt på 40km kjøring per dag har du behov for å plugge i ca hver fjerde dag på jobben, gitt at du ikke kan lade hjemme. Hybriden derimot må plugges i hver dag, antakelig både hjemme og på jobb og er fulladet begge steder etter et par timer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på, og ingen buffer for uforutsette behov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Beckern

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2016, klokken 15:51
Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på

Seriøst?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA