Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(Bestilt) min første elbil (i3), trenger råd ang. lading + div

Startet av NiiN, tirsdag 26. juli 2016, klokken 17:20

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: NiiN på lørdag 30. juli 2016, klokken 15:09
Sitat fra: TorS på fredag 29. juli 2016, klokken 19:45
Elextrolux, nå som bmw i3 har kommet med 11kW 3 fase TN lader er det vel svært aktuelt med den boksen som Zaptec reklamerte for noen år tilbake. Boksen jeg sikter til er 3 fase IT til 3 fase TN trafo. Jeg forsto det slik i en tidligere post at arbeidet med denne var satt på vent. Er det noen planer om å ta dette opp igjen? Vil tro med stadig større batterier så vil alle biler komme med 3 fase TN lader etterhvert.

Det hadde vært helt perfekt om den ikke var for dyr!
Dess fler som kommer med 3-faslader jo større er sansynligheten for at en slik transformator blir ferdigutviklet. Så dere med ny BMW får bare håpe at VW gjør det samme. (Og aller helst at produsentene i østen forlater type og lager EU versoner av ladere)

Ennå kan en jo finne den jo på nettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 29. juli 2016, klokken 19:01
Startstrømbegrenser. (Inrush Current Limiter).

strømpulsutjevning lyder med som glatting av pulslader.

Meget bra forslag. Tar den videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: bjorngb på lørdag 30. juli 2016, klokken 14:59
Elektrolux - kan en få montering uten mva og via deg og forhandler?

Ja. Ta kontakt så ordner vi det gjennom en av våre samarbeidspartnere på montasje.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond.m

Fint om noen informerer dersom de klarer å få momsfritt utstyr og montering sammen med kjøp at ny i3. Jeg har forstått det slik at dette ikke er mulig på grunn av den agent-avtalen som er for salg av BMW i3.

NiiN

Sitat fra: TM på søndag 31. juli 2016, klokken 18:59
Fint om noen informerer dersom de klarer å få momsfritt utstyr og montering sammen med kjøp at ny i3. Jeg har forstått det slik at dette ikke er mulig på grunn av den agent-avtalen som er for salg av BMW i3.

Jeg fikk det til når jeg bestilte forrige uke. 14,5k uten mva inkl montering 16A kurs. Wallbox pro.

Trond.m

Gratulerer NiiN.  Hvilken leveringsuke har du fått ?

Wallbox pro ink. montering står i prislisten til BMW Norge, så det vet jeg. Men noen antyder at man kan kjøpe en hvilken som helst lader, ink montering og få det mva fritt. Det har jeg ikke hørt at noen har fått til.

NiiN

Ah. Det spurte jeg ikke om. Hu jeg bor sammen med er skeptisk til alt som er nytt, men så lenge det kom fra "produsenten" så var det ok ;-)

Takk takk! Fikk levering siste uke i desember. Så satser på det blir en hard pakke under treet i år, etter mange år med myke ;-)

Trond.m


klilleng

Ikke for å hijacke tråden; men er det noen praktisk forskjell mellom f.eks. den boksen elbilhjelpen (bruker Electrolux) tilbyr og BMW sin egen box? Må få lagt til en ladeboks på kontrakten når det nærmer seg levering, men er usikker på hvilken. Antar det blir 32A 1-fas. Har 230V 3-fas nett, så vidt jeg vet. 50 A OV.

NiiN

Fant forresten dette uttaket på jobb. Noen som kan tyde hva jeg kan bruke for å lade ny type i3 på den? Og evt effekt?




Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk


marskar

2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

NiiN

Sitat fra: marskar på onsdag 03. august 2016, klokken 11:24
Blå kontakt = 220 Volt.
Denne er nok 3-fas, derfor 3P+, 3Pol+jord..

Her er en tråd du kan lese litt på: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11148.0.html
Takk. Skal lese litt.

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk


Griffel

Sitat fra: klilleng på søndag 31. juli 2016, klokken 21:42
Ikke for å hijacke tråden; men er det noen praktisk forskjell mellom f.eks. den boksen elbilhjelpen (bruker Electrolux) tilbyr og BMW sin egen box?
Elektrolux boksen fra Zaptec som synger og danser, skal visnok ha en RCD-DC beskyttelse, da slipper en B-jordfeilbryter i skapet, kun en vanlig kombiautomat.  Elektrolux "billig boks" har neppe RCD-DC beskyttelse, da kreves det B-type jorfeilbryter i skapet.

Så er spørsmålet om BMW boksen har RCD-DC beskyttelse. BMW i WALLBOX har, enfasboksene har det nok ikke siden krav om B type-vern for enfas er en Norsk særbestemmelse.

Ellers er det for de fleste praktiske formål (lade elbil) likt, mest et designspørsmål.

BMW har vel bokser med og uten kWh måler, det har også elektrolux.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond.m


NiiN

Sitat fra: TM på torsdag 04. august 2016, klokken 15:28
@NiiN, du har vært svært nære kjøp lenge nå. Har du bestilt ?

Ja, fikk bestilt meg en :-) Har skrevet det i et annet svar her, men kom kanskje ikke tydelig nok frem.

Ble en Fluid Black, Fully Charged, det mørke interiøret og dark oak (ja, vet jeg er kjedelig i fargevalget  :P)
Estimert levering sent i desember.

Ble plutselig veldig lenge til jul nå!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA