Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri på 60D

Startet av OleI, søndag 24. juli 2016, klokken 21:16

« forrige - neste »

bertin

For noen uker siden kunne jeg oppgradere min Model S 70D til 75D på Min Tesla side for kr 24800 som var identisk med beløpet det kostet når bilen ble produsert. Dette valget er nå borte fra profilen til bilen på min side. Jeg hentet bilen 20. juni i Drammen.

Helge Alm


For noen uker siden kunne jeg oppgradere min Model S 70D til 75D på Min Tesla side for kr 24800 som var identisk med beløpet det kostet når bilen ble produsert. Dette valget er nå borte fra profilen til bilen på min side. Jeg hentet bilen 20. juni i Drammen.

Hei. Hentet min 70D den 22 juni..og valget ble borte fra min "My Tesla" for ca. 1 uke siden. 25 lapper for ca. 25 km ekstra rekkevidde v topp lading (et mulig behov kanskje 2 ganger/år) med min kjøring unngår jeg glatt v litt planlegging  :) Peeng spart + spart batteri!

Bjoris

Hvor er det dere ser dette? Softwareoppdateringer, der alle andre dokumenter ligger? Jeg får bare feilmelding når jeg klikker på den fliken...

Stresser ikke siden jeg også mener det er for dyrt ifht hva det gir ekstra. Hadde jeg hatt en 60 ville jeg vært villig til å gi en del for å få opptil 90%, men ikke siste 10%, de brukes svært sjelden uansett...

bertin

#33
Helt enig med deg Helge Alm. Sparer både batteri og penger. Jeg har også mer enn nok rekkevidde på min 70D. Kjørte Oslo - Gol - Oslo i helgen og forbruket var 158Wh/km på veien opp og 135Wh/km på vei ned igjen. 2 timer kjøring med 75km/t på vei opp og litt mindre i kø på vei ned. 21 tommer turbin/contisilent og klima av.
Ville bare nevne det siden det kan ut som Tesla vingler litt om de mener dette er mva pliktig eller ikke.

N00b

Sålenge oppdatering skjer etter levering så er det momspliktig i likhet med varer og tjenester, som for eksempel service på Teslaen. Kan ikke forstå annet.

Bjoris

Det blir tydligvis sagt forskjellig ifht dette med oppgradering før levering, men etter produksjon!

bertin

Bjoris : Jeg hadde en stor knapp under profilen på bilen i Min Tesla hvor det sto Oppgrader din Tesla. Jeg klikket på denne og fikk opp bilde jeg limte inn over. Jeg kunne legge inn mitt VISA kort nummer og bli belastet kr 24800 og få dette umiddelbart slik jeg forsto det.  Her er e-posten jeg fikk i mai 1 måned før levering.

Bjoris

#37
Fikk kontramelding i dag om at det er ved levering som er deadline for oppgradering med og uten mva, så er vel forskjellig oppfatning ute og går, men jeg tenker ikke å betaler 24.800 heller for 5 kwh, men innser at jeg kanskje skulle gjort det, men får tygge på det litt til...

Larvik

Sitat fra: bjoris på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:15
Fikk kontramelding i dag om at det er ved levering som er deadline for oppgradering med og uten mva, så er vel forskjellig oppfatning ute og går, men jeg tenker ikke å betaler 24.800 heller for 5 kwh, men innser at jeg kanskje skulle gjort det, men får tykke på det litt til...
Fikk du det skriftlig fra Tesla?  Jeg sliter med å få kontakt.  For min del går det på å oppgradere på X fra 60 til 75 ( som kommer på ca 77.000 ).  Da blir det etter hvert noen momskroner spart...
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

eha

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58

Fra Lov om merverdiavgift, §6-7:

"§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift."

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Sitat fra: Larvik på onsdag 31. august 2016, klokken 12:52
Sitat fra: bjoris på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:15
Fikk kontramelding i dag om at det er ved levering som er deadline for oppgradering med og uten mva, så er vel forskjellig oppfatning ute og går, men jeg tenker ikke å betaler 24.800 heller for 5 kwh, men innser at jeg kanskje skulle gjort det, men får tykke på det litt til...
Fikk du det skriftlig fra Tesla?  Jeg sliter med å få kontakt.  For min del går det på å oppgradere på X fra 60 til 75 ( som kommer på ca 77.000 ).  Da blir det etter hvert noen momskroner spart...

Har fått mail, men jeg vil ikke sende den videre da jeg ikke har noe avtale om det. Men ring DS så bør det jo ikke være noe problem. Selger så nei først, men kom tilbake etter å ha snakket med Delivery så det er jo ett hint om du får samme probelm som meg i starten!

Bjoris

Sitat fra: eha på onsdag 31. august 2016, klokken 13:11
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58

Fra Lov om merverdiavgift, §6-7:

"§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift."

Hmm, mener også at det virker som at Tesla bare sikrer seg og legger på mva på alt som skjer etter levering for å være sikker. Antar de ikke ønsker å pushe advokater på myndighetene for sitt salg av luksusbiler, det tar seg liksom ikke ut, men jeg tror de hadde hatt en god sak ifht forståelsen av dette regelverket. Er jo mye lettere å prøve ut en 60 om en ikke fikk mva på oppgraderingen...

Larvik

Sitat fra: bjoris på onsdag 31. august 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Larvik på onsdag 31. august 2016, klokken 12:52
Sitat fra: bjoris på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:15
Fikk kontramelding i dag om at det er ved levering som er deadline for oppgradering med og uten mva, så er vel forskjellig oppfatning ute og går, men jeg tenker ikke å betaler 24.800 heller for 5 kwh, men innser at jeg kanskje skulle gjort det, men får tykke på det litt til...
Fikk du det skriftlig fra Tesla?  Jeg sliter med å få kontakt.  For min del går det på å oppgradere på X fra 60 til 75 ( som kommer på ca 77.000 ).  Da blir det etter hvert noen momskroner spart...

Har fått mail, men jeg vil ikke sende den videre da jeg ikke har noe avtale om det. Men ring DS så bør det jo ikke være noe problem. Selger så nei først, men kom tilbake etter å ha snakket med Delivery så det er jo ett hint om du får samme probelm som meg i starten!
Helt OK at du ikke sender den videre, at du har fått det skriftlig var egentlig det som talte for at det stemte bedre enn tidligere beskjeder. Problemet er at DS ikke svarer når jeg ringer.  Nå er jo ikke min bil landet i Norge foreløpig og før den ankommer burde det jo i hvert fall ikke være noe problem å endre. Men skulle jo gjerne fått det bekreftet....
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Larvik

Noen som har fått 60 levert som kan si noe om hvor lang faktisk kjørelengde man kan forvente i det daglige?
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

nie

Sitat fra: Larvik på mandag 03. oktober 2016, klokken 07:29
Noen som har fått 60 levert som kan si noe om hvor lang faktisk kjørelengde man kan forvente i det daglige?
Ingen som har fått den enda.
Det står en del X60 rundtom i Norge men Tesla kan ikke levere dem til kunden da bilen ikke er typegodkjent enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA