Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønt skatteskifte

Startet av Amoss, søndag 24. juli 2016, klokken 08:28

« forrige - neste »

Amoss

Nå ser det endelig ut til at Venstre og FrP har funnet hverandre i enighet om det grønne skatteskiftet (som jo var en del av regjeringsplattformen fra 2013!). Har de sett at det nærmer seg nytt valg om bare ett år? ;)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/frp-siv-og-venstre-trine-paa-vei-mot-historisk-kompromiss/a/23745839/
Sitat
Frp-Siv og Venstre-Trine på vei mot historisk kompromiss
De to skal på grønn studietur til Canada

Midt i sommerferien søker Frp-leder Siv Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande et kompromiss som vil kunne prege norsk politikk i mange år.

Venstre+Frp har tradisjonelt ikke så ofte vært sant. Men nå samles de to partienes ledere i et praktisk grønt kompromiss, som vil gi høyere avgifter på ting du bruker som forurenser.

Men disse inntektene skal gis tilbake i skattekutt:
Model S 85D

Ingeniøren

"gi høyere avgifter på ting du bruker som forurenser"

Hva med å redusere avgifter på ting som ikke forurenser eller beholde avgiftsfritak på ting som ikke forurenser (lokalt) som Elbil etc.....

en fjern tanke for en politiker trolig med mindre noen som Bellona presser de skikkelig  ::)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. juli 2016, klokken 09:11
Hva med å redusere avgifter på ting som ikke forurenser eller beholde avgiftsfritak på ting som ikke forurenser (lokalt) som Elbil etc.....

Som jeg leser dette så ligger det inne en åpning for akkurat dette. De økte skatter/avgifter skulle jo nærmest krone for krone tilsvare lavere skatter/avgifter på andre områder, og det naturlige her ville jo nettopp være det du sier.

... men nå var det altså politikere vi snakket om da, så da blir det neppe noe resultat som kan virke naturlig eller fornuftig :p
Model S 85D

Ingeniøren

De såkalte skattelettene har jeg sett lite til....har det med å treffe andre enn meg  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hgs

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. juli 2016, klokken 09:24
De såkalte skattelettene har jeg sett lite til....har det med å treffe andre enn meg  ;)

Skatt på inntekt er på vei ned, og det er positivt. Når det nå ser ut til å bli økte avgifter på miljøskadelig forbruk er det enda bedre.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skattereform-for-omstilling-og-vekst/id2457106/
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Ingeniøren

Avgifter og avgifter, hva med å sette ned prisen på ting som ikke forurenser eller premiere å bruke miljøvennlig transport som sykkel i stedet for bil. Det virker som politikerne er helt låst i hodet og jeg tro jeg vet hvorfor... dessuten er det vel meninga at folk skal slutte med de miljøfiendtlige aktiviteten og da forsvinner inntektene...

På jobb fikk jeg 1000 euro i fjor for å sykle et vist antall ganger til jobb i stedet for å ta buss/bil. Det har eksistert noen år og har vært en kjempesuksess. Tror ikke noe på at en avgift på gratis parkering på jobb hadde hatt samme effekt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Falsum

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. juli 2016, klokken 09:11
"gi høyere avgifter på ting du bruker som forurenser"

Hva med å redusere avgifter på ting som ikke forurenser eller beholde avgiftsfritak på ting som ikke forurenser (lokalt) som Elbil etc.....

en fjern tanke for en politiker trolig med mindre noen som Bellona presser de skikkelig  ::)

Dette er jo nettopp essensen i det de nå vurderer å gjøre, og som er gjennomført med stor suksess i Canada. CO2-utslipp skal skattes hardere, men netto skatteinngang skal ikke opp. Dette kan løses med mer progressive avgifter på f.eks. biler, redusert skatt på inntekt/arbeid eller mest sannsynlig en kombinasjon av disse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

#7
Sitat fra: Falsum på torsdag 04. august 2016, klokken 00:00
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. juli 2016, klokken 09:11
"gi høyere avgifter på ting du bruker som forurenser"

Hva med å redusere avgifter på ting som ikke forurenser eller beholde avgiftsfritak på ting som ikke forurenser (lokalt) som Elbil etc.....

en fjern tanke for en politiker trolig med mindre noen som Bellona presser de skikkelig  ::)

Dette er jo nettopp essensen i det de nå vurderer å gjøre, og som er gjennomført med stor suksess i Canada. CO2-utslipp skal skattes hardere, men netto skatteinngang skal ikke opp. Dette kan løses med mer progressive avgifter på f.eks. biler, redusert skatt på inntekt/arbeid eller mest sannsynlig en kombinasjon av disse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da forslår jeg at du utbetaler det samme beløp i skattelette til alle Norges innbyggere og ikke bare forfordeler til de som altid får det. Dermed kan vi sjekke at det faktisk skjer og ikke bare er noe de sier skjer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. august 2016, klokken 07:15


Da forslår jeg at du utbetaler det samme beløp i skattelette til alle Norges innbyggere og ikke bare forfordeler til de som altid får det. Dermed kan vi sjekke at det faktisk skjer og ikke bare er noe de sier skjer....

Det er akkurat det som er idéen. Jeg synes det er kjempesmart. Alle skatteytere får det samme beløpet på selvangivelsen, for eksempel 3000 kroner. Men som fossilbilist har du brukt 5000 kr ekstra det året pga høyere bensinavgifter, altså er du 2000 i minus. Mens de som ikke har kjøpt bensin er 3000 i pluss. Dermed blir miljøvennlige valg belønnet uten at statsbudsjettet blir "avhengig" av forurensing. Hvis ingen forurenser mer, slutter avgiften av seg selv.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA