Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det OK å selge felger med ulovlig ET/inpress?

Startet av HelectriC, fredag 22. juli 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

HelectriC

Jeg har kjøpt noen felger fra en dekksfirma på Østlandet. Felgene ble annonsert for Model S, det er også det som står på faktura. Nå viser det seg at felgene er ET30. Jeg vil mene Model S kun får kjøre på ET40 +-7,5mm. Det står dog ikke spesifisert på faktura hva ET.

Er det OK å selge felger når de ikke er lovlige? Vi snakker ikke uvitende privatperson, men bedrift som burde kunne faget, hva som er lovlig og ikke.

Jeg mener man som privatperson burde kunne stole på at man får lovlige greier når man kjøper fra bedrift som driver med dette til daglig. Eller er jeg helt ute i det blå og burde undersøkt dette på en eller annen måte? Burde jeg ikke i det minste blitt informert om ET30 og hva det betyr for å kunne si ja eller nei?
ioniq 5

Øyvind.h

Om butikken har solgt deg en vare som de skriver at er til din bil men som er ulovlig å benytte så tenker jeg du har en god sak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandvika

Klinkende klart. Du eller noen annen forbruker skal ikke behøve å vite hva impress er engang om leverandør opplyser at de passer til din bil. Om Staten sier at de ikke kan benyttes på TMS (?) så har du ikke fått det du har bestilt.

Muffinman


HelectriC

Hvordan går man videre med slikt? Selvfølgelig prøver jeg å få butikken å gjøre opp for seg, men de virker ikke helt interessert i det. Kontaktar man Forbrukerrådet eller noen annen?
ioniq 5

Siggen

Sitat fra: HelectriC på fredag 22. juli 2016, klokken 20:39
Jeg har kjøpt noen felger fra en dekksfirma på Østlandet. Felgene ble annonsert for Model S, det er også det som står på faktura. Nå viser det seg at felgene er ET30. Jeg vil mene Model S kun får kjøre på ET40 +-7,5mm. Det står dog ikke spesifisert på faktura hva ET.

Er det OK å selge felger når de ikke er lovlige? Vi snakker ikke uvitende privatperson, men bedrift som burde kunne faget, hva som er lovlig og ikke.

Jeg mener man som privatperson burde kunne stole på at man får lovlige greier når man kjøper fra bedrift som driver med dette til daglig. Eller er jeg helt ute i det blå og burde undersøkt dette på en eller annen måte? Burde jeg ikke i det minste blitt informert om ET30 og hva det betyr for å kunne si ja eller nei?

Nå er det visse produsenter som etterhvert har fått TUV godkjente felger( Brock, Rial, HRE bl.a) til TMS ned avvikende ET. Slik at dem således blir lovlige Ihht til regelverket(Lovgiver). Men om Garantiholder(Tesla) godkjenner det er vel så som så. Har endog fått godkjent garantireparasjoner på forstilling og hjuloppheng flere ganger hos både Møller, BOS og Bavaria med avvikende ET, men TUV godkjente felger.

erot

ET30 sitter også mye finere på bilen enn 35 eller 40  ;)

jazzwheel

Sitat fra: Siggen på fredag 22. juli 2016, klokken 23:52
Men om Garantiholder(Tesla) godkjenner det er vel så som så. Har endog fått godkjent garantireparasjoner på forstilling og hjuloppheng flere ganger hos både Møller, BOS og Bavaria med avvikende ET, men TUV godkjente felger.

Ville ikke stolt på det. Jeg hadde bilen inne for en klage og det avfeide de lett med "Customer is using 275-35/20 rear and 245-40/20 front aftermarket wheels ... This will also void all warranty related to this case." (lovlige dimensjoner og innpress)

Siggen

#8
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 23. juli 2016, klokken 19:29
Sitat fra: Siggen på fredag 22. juli 2016, klokken 23:52
Men om Garantiholder(Tesla) godkjenner det er vel så som så. Har endog fått godkjent garantireparasjoner på forstilling og hjuloppheng flere ganger hos både Møller, BOS og Bavaria med avvikende ET, men TUV godkjente felger.

Ville ikke stolt på det. Jeg hadde bilen inne for en klage og det avfeide de lett med "Customer is using 275-35/20 rear and 245-40/20 front aftermarket wheels ... This will also void all warranty related to this case." (lovlige dimensjoner og innpress)

Det var poenget mitt :) Det er jo akkurat det jeg skriver. At selv om lovgiver aksepterer det er det ikke sikkert Tesla garanterer det. Noen importører godtar det, andre ikke.

jazzwheel

Ja, jeg siktet egentlig mest til at Tesla ikke engang godtok lovlige hjul, bare fordi de var tredjeparts og derfor mente at garantien ikke var gjeldende.

Dag A.

Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. juli 2016, klokken 02:56
Ja, jeg siktet egentlig mest til at Tesla ikke engang godtok lovlige hjul, bare fordi de var tredjeparts og derfor mente at garantien ikke var gjeldende.

Skulle likt å se Tesla hevde dette offisielt i en rettsal.
En ting hva en salgsmedarbeider sier, en helt annen ting å hevde slikt i en rettsal.

Helt sikker på at Tesla ikke produserer felgene sine selv, men kjøper dem fra tredjepart som whitelabel, eller har designet dem selv og fått en eller annen etablert produsent til å produsere dem for seg.

Selv om jeg ikke har lest alt av garanti papirer som fulgte bilen så vil jeg tro at bevisbyrden vil ligge hos Tesla dersom de påstår at bilen kun er dekket av garanti  ved bruk av felger kjøpt hos Tesla.
Jeg vil ikke tro at en norsk rett vil godta at forbrukeren må forholde seg til dette bare fordi Tesla har skrevet det en eller annen plass, godt gjemt i sine garantivilkår.
Da ville Tesla kunne unndra seg etthver ansvar bare de skrev det i vilkårene, og sånn sett så ville nok alle vilkårene kunne settes til side etter Avtalelovens §36, som gjelder urimelige avtalevilkår.

Noe helt annet dersom man f.eks hacket systemet til Tesla og installerte egenprodusett software på bilen, da ville du nok stått betydelig svakere.

Så tilbake til trådstarter.

Dersom du benytter tredjeparts felger med like spesifikasjoner som Tesla selv har på sine felger, så kan jeg ikke se hvordan Tesla skal kunne gjøre noe med garantier etc.

Når det gjelder tredjeparts felger med andre spesifikasjoner enn hva Tesla har oppgitt, så tror jeg nok bevisbyrden heller mot deg, selv om produsenten av felgene sier at det er ok.

Når det gjelder salg av felger med ulovlig innpress for bruk på Tesla i Norge, så mener jeg at selger må bevise at disse er lovlige (f.eks TUV godkjente), eventuelt så kan du ta bilen på en SVV stasjon og se om du kan få en uttalelse fra dem.

Men det er to vidt forskjellige ting om garantien gjelder, og om felgene er lovlige i bruk.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

pwb

Sitat fra: Dag A. på mandag 25. juli 2016, klokken 11:57

Når det gjelder tredjeparts felger med andre spesifikasjoner enn hva Tesla har oppgitt, så tror jeg nok bevisbyrden heller mot deg, selv om produsenten av felgene sier at det er ok.


Er det ikke slik at det uansett er selgers ansvar å bevise noe innenfor garantitiden mens det er eieren som må bevise etter at garantitiden har gått ut og det er på reklamasjon?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA