Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger nå 145 kW

Startet av ChrML, torsdag 21. juli 2016, klokken 07:39

« forrige - neste »

ChrML

Kom over denne artikkelen i dag tidlig:
http://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/?preview_id=20127

Noen som har merket om dette også har skjedd i Norge? Evt merket forskjell?

Muffinman

Tipper dette er på nye installasjoner i første omgang, uten at jeg er sikker. For å se eventuell forskjell på dette må man dele lader mellom to biler og ha kontroll på hvilken effekt begge bilene får. Poenget med dette er vel å gjøre ladingen mer effektiv når begge stolper benyttes pr nå. Men det kommer sikkert batterier som kan utnytte mer av effekten etterhvert.

lunitiks

Dette må være ny HW (nye ladere) til nye/renoverte Superchargere.

Her er et bilde av merkelappen på ladeskap 3 på Setermoen (2014)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: ChrML på torsdag 21. juli 2016, klokken 07:39
Kom over denne artikkelen i dag tidlig:
http://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/?preview_id=20127

Noen som har merket om dette også har skjedd i Norge? Evt merket forskjell?

Solli har hatt 145kW ladere siden den ble opprettet. Det gjelder nok alle de nyere med 480V forsyningsspenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 08:30
Dette må være ny HW (nye ladere) til nye/renoverte Superchargere.

Her er et bilde av merkelappen på ladeskap 3 på Setermoen (2014)

Hvis det er 480V forsyningsspenning der er det 145kW. 480V*192A*SQ(3)=~160kW strømtrekk. Trekk fra 9-10% tap i ladere og du ender på 145kW. Med 400V blir det ~120kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Hmm, men da er jo dette en gammel nyhet? Er vel mange lokasjoner som har step-up trafoer til 480v. Mener ihvertfall Lier hadde det når den åpnet allerede sommeren 2014.

Mazzbot

De bruker ikke de nye 16.5 kw laderen som er I bilen på Sc?  Blir hastighet på 180kw
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lunitiks

#7
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juli 2016, klokken 11:59
Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 08:30
Dette må være ny HW (nye ladere) til nye/renoverte Superchargere.

Her er et bilde av merkelappen på ladeskap 3 på Setermoen (2014)

Hvis det er 480V forsyningsspenning der er det 145kW. 480V*192A*SQ(3)=~160kW strømtrekk. Trekk fra 9-10% tap i ladere og du ender på 145kW. Med 400V blir det ~120kW.

Vel, det står 135kW på ladeskapet i alle fall...
"ASY,SUPERCHARGER,GEN II,135KW EU,CE"

Og videre:
"Output Voltage: DC 50-410V
Output Current: 330A"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

Kan det være at flere ladere har hatt 480 volt lenge, men software begrenset til 120 kW, så 135 kW og nå 145 kW?

Øyvind.h

Sitat fra: ChrML på torsdag 21. juli 2016, klokken 07:39
Kom over denne artikkelen i dag tidlig:
http://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/?preview_id=20127

Noen som har merket om dette også har skjedd i Norge? Evt merket forskjell?

Merker kun forskjell ved eventuell deling av lader. Ellers er bilen begrensingen. Eks ville en 300kW supercharger gitt samme ladetid for dagens Teslaer som en 150kW :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. juli 2016, klokken 16:11
Sitat fra: ChrML på torsdag 21. juli 2016, klokken 07:39
Kom over denne artikkelen i dag tidlig:
http://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/?preview_id=20127

Noen som har merket om dette også har skjedd i Norge? Evt merket forskjell?

Merker kun forskjell ved eventuell deling av lader. Ellers er bilen begrensingen. Eks ville en 300kW supercharger gitt samme ladetid for dagens Teslaer som en 150kW :)

Det stemmer, maks til én bil er 330A.

På Solli fikk nabobilen (som delte lader med meg) 30kW mens jeg som kom først fikk 115kW. Dette var når Solli var helt ny, jeg var bare innom for å teste i 5 minutter (eneste gangen jeg har ladet på Solli faktisk).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juli 2016, klokken 11:59
Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 08:30
Dette må være ny HW (nye ladere) til nye/renoverte Superchargere.

Her er et bilde av merkelappen på ladeskap 3 på Setermoen (2014)

Hvis det er 480V forsyningsspenning der er det 145kW. 480V*192A*SQ(3)=~160kW strømtrekk. Trekk fra 9-10% tap i ladere og du ender på 145kW. Med 400V blir det ~120kW.

Vel, det står 135kW på ladeskapet i alle fall...
"ASY,SUPERCHARGER,GEN II,135KW EU,CE"

Og videre:
"Output Voltage: DC 50-410V
Output Current: 330A"

135kW er teorietisk maks til én bil, 330A*410V=135,3kW. Laderen kan levere mer når strømmen fordeles på to biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Hmm.... Elon var vist en tur på Twitter på Julaften. Hinter han her om en fremtidig oppgradering av superladerne?

https://twitter.com/elonmusk/status/812708946225963008

Tar med hele samtalen så man ser sammenhengen, og uthever det jeg stusset på...

Sitat
Fred Lambert ‏@FredericLambert 19 t/for 19 timer siden

@elonmusk Any update on plan to install solar arrays at Supercharger stations?


Elon Musk ‏@elonmusk 19 t/for 19 timer siden

@FredericLambert There are some installed already, but full rollout really needs Supercharger V3 and Powerpack V2, plus SolarCity. Pieces now in place.


Fred Lambert ‏@FredericLambert 19 t/for 19 timer siden

@elonmusk Supercharger V3? Now I'm curious. What power out are we talking about? 350 kW?



Elon Musk @elonmusk

@FredericLambert A mere 350 kW ... what are you referring to, a children's toy?
Model S 85D

lunitiks

Aiaiai. 350kW: Barneleke? Høres ut som en heftig upgrade
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lepet65

Høres ut som høyere spenning på batteripakkene...
700-800 volt kanskje ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA