Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Gallerian Strømstad.

Startet av Adrian Stachnik, torsdag 21. juli 2016, klokken 01:47

« forrige - neste »

Adrian Stachnik

Nå om dagen er det ikke trygt å stole på at man får noe strøm der.
Noen som vet hva som skjer der?

Var der i dag, er eneste stort kaos på ladeplassene.
Det var 5stk 11kw type2-ladere der. Alle disse var nå mørke.
De 5 andre plassene som har kombinasjon rød CEE + blå CEE + schuko var også mørke.
Og det stod skilt "avstengt"

Videre hadde de satt opp 6nye type2-ladere uten at jeg vet noe om hastigheten her. Men de fungerte. Dog ikke merket for elbil, så var okkupert av alt mulig annet enn elbiler. Så også ut som om det kommet opp en ny el-tavle der og stod en pall med diverse kabelrot.

En liten heads-up til alle som tenker seg innom der,
og hvis noen vet hva som skjer videre der, skrik ut.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

chrg

Jeg så innom 31/7. Alt så ut til å være i normal drift. Alle Type 2 plasser var i bruk eller grønne.
*******
Renault Zoe

Adrian Stachnik

#2
Var en tur der i dag, 18.09.2016.

Fant svaret på hva som har foregått der den siste tiden.
De har oppgradert elbil-parkeringen :)

5plasser har 22kw type2 (400v, 32a)
5plasser har 11kw type2 +schuko
5plasser har 16a rød cee + 16a blå cee + schuko.

Dette synes jeg er kjempebra.
At de har fått 22kw-ladebokser gjør at blant annet Leaf og Soul nå kan lade med 6,6kw ladefart
ved å bruke disse med type2 til type1-kabel (Leaf forutsatt at eieren har valgt 6,6kw-lader som tillegg).
Samt at både Zoe og Tesla m/dobbellader kan utnytte max.

Skulle ønske Nordby'n kunne gjøre noe liknende så vi fikk noe raskere ladefart enn kun schuko der.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

AmocoCadiz

Sitat fra: Adrian Stachnik på søndag 18. september 2016, klokken 23:34
Var en tur der i dag, 18.09.2016.

Fant svaret på hva som har foregått der den siste tiden.
De har oppgradert elbil-parkeringen :)

5plasser har 22kw type2 (400v, 32a)
5plasser har 11kw type2 +schuko
5plasser har 16a rød cee + 16a blå cee + schuko.

Dette synes jeg er kjempebra.
At de har fått 22kw-ladebokser gjør at blant annet Leaf og Soul nå kan lade med 6,6kw ladefart
ved å bruke disse med type2 til type1-kabel (Leaf forutsatt at eieren har valgt 6,6kw-lader som tillegg).
Samt at både Zoe og Tesla m/dobbellader kan utnytte max.

Skulle ønske Nordby'n kunne gjøre noe liknende så vi fikk noe raskere ladefart enn kun schuko der.
Bra oppgradering og et klart konkuransefortrinn mot f.eks Nordby, kommer til å  prioritere handle mer i butikkene i Galleri Strømstad fremover.
Strømstad Mat har jo en brukbar avdeling med manuell kjøtt og ostedisk, og har bredt matutvalg annet enn Norbys satsing på bacon, karbonadedeig og Grandis...

Ferry

Er det "innafor" å forgreine ut èn kabel til både schuko, CEE rød og CEE blå som på et av bildene? Noen elektrikere med synspunkter?

zyp

Sitat fra: Ferry på mandag 19. september 2016, klokken 12:09
Er det "innafor" å forgreine ut èn kabel til både schuko, CEE rød og CEE blå som på et av bildene? Noen elektrikere med synspunkter?

Bedre enn å kreve bruk av adaptere, og blå CEE og schuko kan være fordelt på hver sin fase slik at de kan brukes samtidig, så teknisk sett vil det fungere fint så lenge man ikke bruker rød CEE samtidig som de andre.

I Norge kunne dette vært problematisk fordi det nå ikke er lov å sikre schuko beregnet for lading høyere enn 10A, men svenske forskrifter har kanskje ikke den samme begrensningen.

pudderjagar

Sitat fra: Ferry på mandag 19. september 2016, klokken 12:09
Er det "innafor" å forgreine ut èn kabel til både schuko, CEE rød og CEE blå som på et av bildene? Noen elektrikere med synspunkter?

Sverige har nok andre reglar enn Norge. Teknisk er da fullt mulig, men da er "smør på flesk" å setja opp eit blått rundstikk når du har eit rødt rundstikk frå før.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Adrian Stachnik

Sitat fra: Ferry på mandag 19. september 2016, klokken 12:09
Teknisk er da fullt mulig, men da er "smør på flesk" å setja opp eit blått rundstikk når du har eit rødt rundstikk frå før.


Ikke helt enig med at det er smør på flesk.
Sett at alle type2-laderne er opptatt, og man skal frem med portabelt ladeutstyr på en av de andre ladeplassene.
Hvis man da har en bil som kun støtter 1-faset lading, og ladeutstyret har blått støpsel, er det jo bedre å kunne plugge rett i blå kontakt, istedenfor å bruke overgang.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Ferry

Går det greit å plassere kontaktene litt lenger unna hverandre? Det kunne jo være en mulighet der man ikke har mulighet for dedikert ladekurs. Strekke kabel fra eksisterende kurs i huset og ut til CEE. Da blir det som her, bare at schuko og CEE sitter lenger fra hverandre.

Adrian Stachnik

Sitat fra: Ferry på mandag 19. september 2016, klokken 18:08
Går det greit å plassere kontaktene litt lenger unna hverandre? Det kunne jo være en mulighet der man ikke har mulighet for dedikert ladekurs. Strekke kabel fra eksisterende kurs i huset og ut til CEE. Da blir det som her, bare at schuko og CEE sitter lenger fra hverandre.

Jeg vurderte dette selv hjemme, men satte opp egen dedikert kurs likevel. Årsaken er at eksisterende kurser kanskje går via flere koblingsbokser/kontakter/brytere, og det blir så mange ledd, at det kan ha økt risiko for varmegang. Jeg merket det tidligere bare jeg ladet på gammel garasjekurs, så ble foranliggende koblingsbokser noe varmere enn om jeg ikke ladet. Så frem til jeg fikk satt opp egen 32A-kurs torde jeg ikke lade noe hardere enn 6A. Skal sies at bilen her lader kun max 16A, men satte opp 32A likevel, så slipper kursen og stå på max belastning hele tiden, og da er det dessuten mulig i fremtiden lade 2biler samtidig, eller bil som støtter mer enn 16.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Einar_S

Hva betyr det når det står "22kwh"?
Er det en trykkleaf?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

zyp

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:33
Hva betyr det når det står "22kwh"?
Er det en trykkleaf?

Ja, folk som ikke kan skille effekt og energi. Du kan trygt anta at de mener 22 kW.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på onsdag 28. september 2016, klokken 22:13
Gallerian i dag:
2 stk. Type2 kabler som sitter fast i Garo-boksen.
Vi fikk ikke løs vår 32A kabel, og det hang en 16A fra en av de andre boksene.

Hmm, er det bare meg eller er det stort sett utstyr fra Garo det er mest problemer med? Sikringer som løser ut for tidlig, ladestolper som ikke løser ut ledninger, ladestolper ute av drift i lang tid pga. kontrollerproblemer, ladestolper der Type 2 uttaket virker bare nå og da osv. Har aldri problemer med f.eks Salto-bokser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AmocoCadiz

Sitat fra: Sven-E på onsdag 28. september 2016, klokken 22:13
Gallerian i dag:
2 stk. Type2 kabler som sitter fast i Garo-boksen.
Vi fikk ikke løs vår 32A kabel, og det hang en 16A fra en av de andre boksene.

Jeg ringte derfor service-nummeret som sto på en plakat der.
Gubben i andre enden fortalte da at de hadde hatt problemer siden fredag.
Det var visstnok varslet til "leverantør" (fredag 23.9.16), men ikke gjort noe med enda, og heller ikke satt opp lapp med advarsel til andre.

De kunne heller ikke hjelpe oss med å få løs vår ledning.

Så:
OBS: Bruker du Type2 boksene på Gallerian, risikerer du å sette fast ladeledningen din uten mulighet til å få den løs.
Greit  å få info om ladesituasjonen på Gallerian, kjedelig å ikke få utløst sin ladekabel. Måtte du dra fra ladekabel hengende i boksen?

Tar vel tid før svenskene får erfaring med ladeutstyret i Sverige, de må jo vente på at alle nordmenn kommer med elbil og stresstester ladeanlegget, man ser jo knappt noen svensk reg elbiler, kanskje en og annen Zoe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA