Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen havarerte på ferien- hva kan jeg forlange?

Startet av Tai, mandag 18. juli 2016, klokken 00:53

« forrige - neste »

Tai

Skikkelig nedtur på ferien. Forrige onsdag fikk jeg masse feilmeldinger i bilen, all elektronikk var disabled og bilen ville ikke kjøre. En telefon til tesla assistanse og etter å ha tatt Power off i ti minutter virket bilen.

Torsdag morgen var samme problemet men nå hjalp det ikke med Power off. Bilen ble hentet i Levanger  og kjørt til Trondheim. Har hatt noen telefoner med dem og de sa at den ble klar tidligst mandag morgen


Vi er jo på ferie med to andre familier og skulle reist til Sverige denne helgen og være der en uke. Ferien er utsatt og jeg er veldig usikker på om jeg får bilen tilbake i morgen. Vi kan ikke utsette ferien lenger.

Spørsmålet er: hvilke rettigheter har jeg? Å fortsette i to uker gjennom Sverige og Danmark med en fossilbil er uaktuelt! Vi hadde ikke reist på bilferie hvis det ikke var for model s bilen vår. Mener at på et tidspunkt ble vi lovet model s leiebil når bilen var på verksted. Stemmer det fortsatt? Gruer meg skikkelig til i morgen og hva tesla Trondheim kommer til å si....


Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sven erik

jeg har altid fått leie bil men  forklar sitvasjonen  og  sifra at  du kommer til og kjøre masse og om du får  fosil m tesla betale  for drivstoff  da får du elbil

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roma

Du har kanskje reiseforsikring? Den gir deg også anledning til "gratis" leiebil. Men bompenger og bensin må man betale selv. Har selv benyttet denne to ganger ved bilhavari.

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

pwb

Ring bilforsikringen din, de tar seg av dette uten problemer så lenge det er ett seriøst selskap.

Hyperstress

Ta lånebilen, smil, og ha en fin ferie videre :) da blir ferien din triveligere.
Da min bil fikk problemer på ferie tok det 6 uker før jeg fikk den tilbake.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Bowers

Hvis Tesla tilbyr deg en bil av tilsvarende størrelse og kanskje til og med automat (For å matche trinnløst drivverk) så har du nok juridisk sett en tynn sak for å kreve noe mer. Et fremkomstmiddel er et fremkomstmiddel uansett energilager og drivverk så fremt det møter samme praktiske formål (Bagasjeplass, bakseteplass etc)
Man kan f.eks ikke kreve å få en leiebil med V8'er og 400HK selv om ens egen bil som står på verksted har det.

Derimot, hvis Tesla på et tidspunkt har lovet skriftlig at man skal få en Model S hvis ens egen Model S er på verksted så har du mye mer å slå i bordet med. Trolig nok til at du i ytterste tilfelle kunne gått å leid en Model S og krevd beløpet tilbakebetalt etterpå dersom de ikke reagerer raskt nok til at du rekker det før ferien. Jeg ville isåfall finlest avtalen der Tesla evt lover dette ;)

Øggen

Vil no faktisk sei at en fossil uansett bringe ulemper for vedkommande med tanke på utgifter. Uansett ken som til slutt måtte betale, vil det ALLTID bli dyrere med fossil. Ikke bære drivstoff, men bompenger også.
Juridisk sett vil du nok kunne vri deg ut av den kostnaden om du skulle bli prakka på et fossil drøg.
Kan være at tesla sjøl dekke utgiftene du måtte ha. Dei e jo relativ kullant.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Bowers

Sitat fra: Øggen på mandag 18. juli 2016, klokken 20:33
Vil no faktisk sei at en fossil uansett bringe ulemper for vedkommande med tanke på utgifter. Uansett ken som til slutt måtte betale, vil det ALLTID bli dyrere med fossil. Ikke bære drivstoff, men bompenger også.
Juridisk sett vil du nok kunne vri deg ut av den kostnaden om du skulle bli prakka på et fossil drøg.
Kan være at tesla sjøl dekke utgiftene du måtte ha. Dei e jo relativ kullant.

Dette er en selvfølge og dekkes av forbrukerkjøpslovens paragraf 30

§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

N00b

Nå har Tesla rimelig bra med loaners etter de begynte å ta innbytte. En god del Classic S å låne. Hadde en slik idag når jeg for første gang måtte ha lånebil.

morpheos

Sist jeg hadde loaner så fikk jeg beskjed om å dokumentere drivstoffutgifter fordi jeg ikke skulle ha noen ekstrakostnader jeg ikke ville hatt med elbil. Det var riktignok ved verkstedsarbeid over to dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tai

Takk for alle innspill.

Vi fikk igjen bilen i går kl 1500. De to andre familiene kjørte videre tidlig på dagen og vi troppet opp hos tesla kl1200. Da lagret vi bagasjen vår der og fikk låne en ny 70D for å se oss omkring i Trondheim  mens vi ventet. Er for øvrig en vakker by
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tuxedo


aness

Sitat fra: Tai på tirsdag 19. juli 2016, klokken 11:38
Leser dere linke jeg postet er det sitat fra elon musk på at man går loaner tesla når bilen må på verksted. Så jeg mener det er en selvfølge at man får det.

https://www.tesla.com/no_NO/support/service-plans

---
Ofte stilte spørsmål
<klipp>
Hvordan skal jeg kunne reise rundt i løpet av avtalen hvis jeg trenger bilen?
<klipp>
Hvis service på din Model S vil ta lengre tid enn fire timer, vil du kunne bruke en Model S for utlån, hvis tilgjengelig.
Hvis en Model S for utlån ikke er tilgjengelig, kan det ordnes med en leiebil.
---

Riktignok FAQ for vanlig service, men det der er sånn ca det man kan forvente.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA