Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5

Startet av Patriq Backlund, søndag 03. oktober 2010, klokken 12:59

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Når jeg hentet våres "nye" Kewet Citi-Jet 5 og skulle kjøre den opp på hengeren - så ga den helt plutselig ingen kraft. Jeg hadde da kjørt den helt opp på hengeren. Slik at den stod i sån moderat helling. Bilen stod stille mitt på, og når jeg ga gass for å kjøre den ytterligere litt forover så skjedde inget (annet enn at den begynte å trille bakover etter hvert). Jeg måtte til slut ta bilen av hengeren - og så ta fart opp igjen og så bare prøve å tajme det slik at bilen stoppet akkurat hvor jeg ville ha den. Det var ikke mulig å finjustere når jeg vel var oppe på hengeren.

Det samme har jag etterpå opplevd når bilen stått parkert i oppover bakke. Sist ved Youngstorget i Oslo. Og en annen gang når jeg skulle opp over en fortauskant. Så stod det til slut biler å stresset på bakifra og lurte på hvorfor jeg ikke fikk bilen ut av veien.

Hva skyldes dette ?

Ved Youngstorget skulle jeg ut fra en parkeringslomme, og fikk til sist det til ved å bruke håndbrekket å gi litt gasen til dess jeg hadde trekk på hjulen å så slippe håndbrekket langsamt. Ikke for å henge ut damer, men jeg har vanskelig for å tro at min kone ville ha klart å få dette til...

Er dette et kjent problem med Kewet, eller noe som skal gå å ordne opp i ?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Yeyeye

Aner ingenting om kewet, men du skulle ikke vært borte i bremsen da? Da kutter du pådraget i alle fall på thinken. Så om du trenger å bremse mens du tar løst i bakker, må du faktisk bruke handbrekket ;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Focus

Det er nok som Yeyeye sier.
Jeg merker at dersom jeg står i en bratt bakke og venter på rødt lys og holder bremsen inne så tar det et lite øyeblikk fra jeg flytter foten og til bilen reagerer så mye at dersom det er en bil bak virker det som jeg er i fare for å treffe den, men det er  bare innbilninig. jeg kjører en buddy
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Patriq Backlund

Ok, kan vare det er det da. Det fungerte jo som sagt fint når jeg brukte håndbrekket.

:)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

mohpet

Kewet 5 har ikke regenerering på bremsene. Om du holder inne bremsen med venstre fot og trykker på gassen med høyre rykker den til og bakenden går ned. Bremsen slår mao ikke ut motoren.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Yeyeye

Da må det være annet feil, det bare minnet meg på samme følelsen vi får på thinken. Litt ekkelt å ikke kunne holde den på bremsen mens en gir pådrag ;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 04. oktober 2010, klokken 08:56
Ok, kan vare det er det da. Det fungerte jo som sagt fint når jeg brukte håndbrekket.

:)

Min Kewet 5 var slik at hvis bilen seg bakover (eller forover når man skulle rygge) så mistet man all kraft. Fikk forklart det av Petter Skram at det var en beskyttelses-mekanisme i Curtis'en (motorkontrolleren) som slo til.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mohpet

Leser i annen tråd at batteriene i denne bilen er gamle, og at det planlegges skifte snart. Jeg ville avventet feilsøk på dette til etter skiftet, da jeg tror det er en sammenheng. Jeg skiftet batterier i min Kewet etter nærmere 20' km, på kalde dager slet jeg med motorkraft i bakker. Med nye batterier var ikke dette tema lengre.

Kan også være noe med motorstyringen, men det må nesten vurderes etter batteriskiftet. Jeg hadde en sak i sommer med motorstyringen, denne måtte skiftes da jeg svært ofte mistet all kraft plutselig, i bakker når batteriene viste under 50%. Var også en kombinasjon med at motorstyringen ble vel varm i tett trafikk.

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Patriq Backlund

Ja, jeg avventer til jeg fått ny batteripakke og ser hva som skjer.

Men... så snart jeg fått "trekk" på hjula, så er det null problem for den å orke. Man kan stå og "holde" den i oppoverbakke med litt gass - og finnjustere langsam kjørsel - feks ved parkering. Bare man får motorn til å trekke. Typisk når jeg står ved rødlys i svak oppoverbakke - så går det litt bakover, så rykker det til og den begynner å rulle frem/oppover.

Men, når jeg skulle opp på hengeren så skjedde inget i det hele tatt da.

Hursom, får se det an til når jeg fått ny batteripakke på den.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

bosonic

#9
Hei Patriq
Kan du sjekke følgende:
Sett bilen i en bakke med svak helning (ikke bruk håndbrekk)
Når du skal starte igjen så hør etter om det "klakker" i hovedkontaktor når du trykker på gassen.
For at bilen skal begynne å gå må hovedkontaktoren slå inn.
NB  ikke vær for rask på foten, press rolig og ikke for langt inn: Curtiskontrolleren har en funksjon som overstyrer gasspådraget. Denne kan slås av ved å justere et potmeter på Curtis'en. Forøvrig vanskelig å komme til.
Min Kewet mod 5 føles også håpløst treg ved start ut i veikryss og eks rundkjøringer hvor der er litt motbakke. Noen steder er jeg nødt til å bruke håndbremsen for ikke å trille bakover.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 04. oktober 2010, klokken 22:49
Man kan stå og "holde" den i oppoverbakke med litt gass
Dette bør du ikke gjøre hvis du vil at bilen skal vare en stund.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Patriq Backlund

Jeg var klar over når jeg skrev det hvordan det hørtes ut. Men, jeg gjør det ikke i praktikken. Det var mest for å beskriva hva slags kontrol over motorn jeg har med pedalen (når den trekker).
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Lunde

Hmm sikker på at det ikke bare føles sånn da?  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Lunde

 ;D Bare litt humor på Kewettens vegne i all vennskapelighet  :-\   8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA