Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisvekst

Startet av tkjoerlaug, søndag 17. juli 2016, klokken 00:28

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Jeg husker da jeg bestilte min bil for ett år siden, så fikk jeg høre fra flere at jeg hadde betalt mye mer enn de hadde gjort for sine egne biler. Samtidig ett år senere så ser jeg at nypris for min bil har steget med nesten 200k. Lurer derfor på hvor stor prisveksten faktisk har vært siden de første kom til Norge. Er det noen som vet sånn ca hva en toppspecccet P85, 85D og P85D kostet da de kom (dvs uten 7-seter)?

For oss som kommer fra passat-stasjonsvogn segmentet begynner Tesla etterhvert å bli en veldig dyr bil, og personlig er jeg veldig i tvil om hva jeg kommer til å ende opp med som neste bil. Mulige alternativ er:
- samme bil, men akseptere at den har blitt dyrere
- mindre batteri
- mindre utstyr, kutte ut luft, hifi, premium
- hoppe av tesla-toget og velge noe annet
- ikke bytte, men kjøre til den er brukt opp

Akkurat nå tenker jeg at det blir trist å nedgradere, og skulle jeg kjøpt på nytt i dag ville jeg trolig svelget en kamel, kjøpt akkurat den samme bilen og akseptert at den har blitt dyrere. Lavt verditap på den jeg har i dag vil kompensere for noe av dette. Dersom mva/avgifter blir innført kan det likevel vise seg å være et bra kjøp. På den annen side, er jeg skeptisk til hva model 3 har å si for bruktpriser på S.

Kan være interessant å høre hva dere gjør med deres neste bil?

Øyvind.h

#1
Fullspekket P85 kostet vel rundt 630-640 sommeren 2013 (litt avhengig av vinterdekk, seevicepakke mm).

Min første var en nesten fullspekket S85 til 586.000,- pluss vinterdekk.
Nr 2 var en S90D med absolutt alt utstyr (21" kjøpt i etterkant). Den endte på rundt 850".

Tilsvarende nå ender på 980.

Skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg nok lukket øynene og dratt kortet.  Om den økonomiske situasjonen skulle endre seg drastisk kunne jeg til nøds gått ned til S75D. Med skinn, takluke, 7 seter og premium pakken for el bakluke.

Noe mindre batteri enn 75 i Model S ville ikke vært aktuelt.

Vurderer X når de har produsert rundt 100.0000 av den og får til en løsning for takboks. Alternativt om det kommer en god løsning for bagasje på hengerfestet
X er dog helt i grenseland mtp rekkevidde i 75 versjon. Egentlig for lite batteri for mer allerede der. Så den er litt for dyr i utførelsen jeg vil ha :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#2
P85 lå litt høyere, startet vel på gode 590. Vår endte på 691 med tech, karbon trim, ekstraseter, metallic, lyspakke, 21'' og vinterhjul. Da kunne man fremdeles legge på på vinterpakke, alarm og panotak. P inkluderte skinn, luft, alcantara og spoiler. Skulle man ha + måtte man legge ytterligere 36 lapper på bordet.

EDIT: I 2013. Hentet ut bilen 30. oktober. Et par uker senere var det prisøkning; da kostet vår konfig 70-80' mer.

MeTesla

Hentet ut min 85D for ett år siden. Luft, HiFi, panorama, vinterpakke, techpakke, nextgen framme og bak. 665 000.

Skulle jeg kompromisset på noe så ble det alt annet enn rekkevidde. Leser med interesse alle innlegg om X60D og tenker at i den hadde jeg fått tilbake rekkeviddeangsten fra Leaftiden.

Om ett år biter jeg i det surere eplet og kjøper enten X eller S. Skorter på utstyr og haker av største mulige batteri tilgjengelig på tidspunktet. 

boppus

85 D levert mai 2015, kr 650 000. Alt utstyr inkl. nextgen, bortsett fra lydanlegget og 7-seter.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

HåkonE

P85D, hentet ut i Mai 2015. Godt utstyrt, men uten den topptunge lekkasjeluken og 7 seter.

ca.  670 000,-

Må ut med ca. 400k mer i dag for en tilsvarende. Kjøpte på perfekt tidspunkt.

RonnyØ

Sitat fra: HåkonN på søndag 17. juli 2016, klokken 09:06
P85D, hentet ut i Mai 2015. Godt utstyrt, men uten den topptunge lekkasjeluken og 7 seter.

ca.  670 000,-

Må ut med ca. 400k mer i dag for en tilsvarende. Kjøpte på perfekt tidspunkt.

770 vel?

weld77

P85D bestilt dagen før den store prisøkningen i desember 2014. Fikk bilen i mars 2015.

- nwxtgen foran og bak
- metallic grå
- standard 19" sommer + 19" piggfrie vinter
- Tech
- hi-fi
- vinter
- luftfjæring
- alarm
- dobbeltlader

818k. Som en kuriositet endret jeg fra vanlig tak til panorama etter prisen på bilen min var 90k høyere uten at de beregnet ny pris på hele bilen. Alt var bedre før...

Muligens den i Norge som har hatt mest flaks med timing, bestilte sent på kvelden dagen før prisen gikk opp.

Bjoris

#8
S er for dyr nå, helt enig, men hva med å vente til 3 kommer, der er jo den naturlige løsningen for de som ikke vil være med oppover?

Hvis en har 85S så vil en 75D antakelig gi svært lite reduksjon i rekkevidde! Ser du har 85D så da er det selvsagt en del forskjell, men når trengs hele den rekkevidden? Ser for meg at det er på Europaturné med høy fart at 90 og 85 blir ganske nødvendig. Med kjøring i Norge så ser jeg lite utfordringer før du er nede på 60, da må du kompensere med CHAdeMO adapter og jeg forstår godt at ikke alle gidder det!

janosat

P85+ ,alt utenom vinterpakke og sikkerhetspakke ,levering september  -13
746000,- med  pirelli vinterhjul

tkjoerlaug

Jeg tror model 3 ikke fungerer som eneste bil for en familie på 4 med småbarn, og ser egentlig på den bilen som en kul leaf-erstatter. Jeg ville nok aldri kjøpt en BMW 3 eller Volvo V60 sedan i dag som eneste bil til familien, og model 3 er vel i klasse med disse.

Jeg ville nok klart meg fint med mindre batteri. Akkurat nå er vi på norgesferie med skiboks på taket  og selv 60-batteri ville gitt omtrent uendret lademønster. Det blir hyppige stopp med barn i bilen, og for å ha mulighet til å kjøre forbi  superladere dersom barna sover har vi plugget inn bilen på chademo når vi har hatt mulighet til det. På vinteren er nok situasjonen en helt annen.

Likevel sitter det langt inne å gå ned i batteristørrelse, og jeg tror jeg vil heller ribbe bilen for utstyr før jeg gjør det. I tillegg til rekkevidde mister man jo også noe akselerasjon som etter min mening er en viktig del av tesla-opplevelsen.


Toltar

#11
P85D bestilt i oktober 2014, hentet i mars 2015.

+rød og type 2-kabel
+21 tommere og 19 tommers piggdekk
+Panoramatak
+Dobbeltlader
+gammel blåfarge
+Beige NG-seter (f+b)
+Karbonfiberinnredning
+Tech-pakke med autopilot
+Luftfjæring
+Ultra Hi-Fi
+Vinterpakke
+Sikkerhetspakke
+Karbonfiberspoiler

862.000,-, tilsvarende konfigurasjon lå på over 1,1 mill før den forsvant.

Eneste som ikke var valgt er7-seter og premium interiørpakke, men den er blitt mer innholdsrik i etterkant (dvs. de har overført flere ting som tidligere var standard til den pakken).

Diravi

Jeg bestilte kl 2355, natten før prisoppgangen på 35 000 i august 2015, og med ververabatt på toppen. Så ringte de meg senere og pushet Autopilot til gammel pris, kort tid før levering i vår.

Dermed ble det en 70D med
Luft
Skinn
Sportsseter
Metallic lakk
Tredetaljer
Autopilot
Vinterhjul

Til kr 641300

For øyeblikket får jeg vel omtrent det samme igjen på Finn. Håpet er da at verditapet totalt sett er overkommelig om to til tre år.

Model S er egentlig for stor for oss, og slik sett passer det meg utmerket å ha reservert en Model 3 som sannsynligvis dukker opp i løpet av 2018. Den blir også lettere å finansiere når vi nedskalerer fra S. Å bruke 800' på en ny S ville vært over smertegrensen; da ville det i så fall blitt en 60D.

Jeg er for øvrig enig i at M3 er sammenlignbar med 3-serie og Volvo S60, men jeg har en mistanke om at innvendig volum er noe større, ikke minst bagasjerom. Jfr. oppdaterte sammenligninger med Model S og Audi A4. Ulempen med koffertlokk kan jeg leve med; en av mine gamle Citroëner får trø til når det skal fraktes ting som er både store og lange. En CX Break laster 0,9 x 1,1 x 2,0 meter uten problemer. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

TeslaK

P85D - 768k uten vinterdekk
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

lunitiks

#14
70D bestilt primo juni 2015.

Ekstra:
+ Autopilot
+ Vinterpakke
+ Pigghjul
+ Skinnseter
+ Metallic lakk

624.700,- inkl. avgifter.

Rett før non-facelift 70D utgikk fra produksjon (mai/juni?) var nyprisen på denne speccen steget over 100k. (≈ 730.000)

Noen som gidder å lage et regneark/statistikk over alle disse postene?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA