Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

40kWh batteri i 2017 Leaf?

Startet av kaiat, lørdag 16. juli 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

kaiat

Jeg har sett at det ryktes på mynissanleaf-forumet at 2017 Leaf får 40kWh batteri. Nå ser jeg at det ligger ute en artikkel på det samme på pushevs.com: http://pushevs.com/2016/07/15/nissan-leaf-will-get-a-40-kwh-battery-this-year/

nr1rayner

Hmmm.. Nå sitter jeg egentlig og venter på Ampera-e, Leaf eller... noe annet med ca 60kwh..
Men 40kwh er jo 70% mer enn mine "24"kwh, så kanskje.
30kwh skal jo ha 25% mer enn mine 24, men strengt tatt har den vel nesten 40%, da 24 har ca 20kwh tilgjengelig, og 30 har ca 27-28kwh tilgjengelig.
Kan man da vente at 40 vil ha ca 36-37kwh tilgjengelig? Da er vi jo oppe på ca 80% mer kapasitet enn 24 har...
Som først ute med en folkelig elbil, sitter vel ikke Nissan på gjerdet med føttene dinglende i lufta og venter og ser på at BMW lanserer oppgradert i3, e-Golf skal vel komme med 36kwh, Bolt/Ampera-e er like rundt hjørnet, og M3 kommer.... en eller annen gang.
Så hvis Leaf stepper innom 40 med dagens modell er det jo et tilsvar til alle de for ikke å miste terreng.

Å bytte bil for å gå opp til 30 blir uaktuelt for meg, men kommer den virkelig med 40, ja da må jeg tenke meg om et par ganger.

Legger også merke til:
"they (Nissan) have the mass production advantage over the competition to drop prices fairly easy."
Ampera-e skal vel starte på rundt 270'? så man kan vel da vente at HVIS Leaf kommer med 40kwh vil den prises omtrent likt som dagens 30kwh eller kanskje lavere..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hansi

Kommentarene på http://insideevs.com/can-nissan-maintain-electric-car-leadership-role/ kan også tilsi at det skjer noe på Leaf-fronten rimelig snart..
SitatThe concern for Nissan right now is dwindling LEAF sales, due to an aging car and the anticipation of the upcoming debut of the next-generation LEAF (which will happen in the very near term – trust us)

http://insideevs.com/can-nissan-maintain-electric-car-leadership-role/#comment-927387
Sitat
Jay Cole
July 16, 2016 at 10:44 am
There is nothing embargoed/NDA'd out of Nissan – they are just trying their best to keep the horses in the barn themselves, (we rarely get involved with that sort of thing anyway).

That said, we did break a lot of news on the Nissan LEAF in the past (S base model, first bump to 84 miles, the 30 kWh/107 miler, etc). However, the last story (on the 30 kWh) resulted in a fairly adverse reaction to current Nissan LEAF sales in the US.

With that in mind, and while there are some great stories that could be printed (and quite awhile ago – long lead times to develop a product and all), we also know those stories could be potentially devastating to LEAF/other EV sales short-term in the US and worldwide.

We have decided that the trade-off of news around this subject (as well as a little short term glory/traffic for us), is not worth the risk to the market – we might do some stories when we are 'right on top' of the timing still, but that would be about it. It has been a bit of an internal struggle for us – news outlet vs EV advocates. In this case (and for only the 2nd time ever), our "EV advocate" side is getting the last say...sometimes its better to not know.

Det blir spennende å se om ryktene om 40kWh stemmer, om det i så fall blir noen andre forandringer eller om det "bare" blir batteripakken som blir oppgradert.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

kaiat

Det tror jeg ikke, men Nissan forsker jo og utvikler videre på batteriteknologi de også. Så får vi om det blir samme batteri på Renaults modeller da. Med Zoe gikk jo Renault for batterier fra LG Chem i stedet for alliansepartner Nissans egenutviklede batterier.

Det ryktes forøvrig om en helelektrisk utgave av neste generasjon Nissan Micra, altså en bil som ligger litt under Leaf i størrelse. Denne skal visstnok dele mye med Renault Zoe og skal produseres på samme fabrikk som Zoe i Frankrike. http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/

nr1rayner

Fundert litt i det siste om jeg virkelig skal bytte til 30 Leaf likevel, men ryktene går om 36 Golf og Ampera "like rundt hjørnet".
Kommer fram til at 30 er bedre enn 24.
Men 40kwh blir vippepunktet for min del, alt under blir "for lite" alt over blir bonus.
Med 40 bør 200+km være lett oppnåelig og f.eks Trondheim-Oslo kommer man da til Dombås før lading er nødvendig, det er overkommelig med 2 ladestopp på den turen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: kaiat på mandag 18. juli 2016, klokken 12:34
Det tror jeg ikke, men Nissan forsker jo og utvikler videre på batteriteknologi de også. Så får vi om det blir samme batteri på Renaults modeller da. Med Zoe gikk jo Renault for batterier fra LG Chem i stedet for alliansepartner Nissans egenutviklede batterier.
...

Noe revolusjonerende innenfor batteriteknologi har jeg lest er 10-15 år unna så det eneste som virkelig skjer er ørsmå forbedringer og rimeligere produksjonskostnader. En 60kWh er bare dobbelt sett med omtrent de samme cellene som en 30kWh-versjon. Dvs. At batteriet er dobbelt så dyrt også.

40kWh høres dermed lurt ut siden det er crazy å hoppe til 60kWh for prismessig vil det være i konkurranse med Tesla. Mange som velger mer edruelig pga av prisen på selv 60kWh-tesla så en konkurrent vil dra prisen og dekningen ned for alle..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Sitat fra: sylwester på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:17
Noe revolusjonerende innenfor batteriteknologi har jeg lest er 10-15 år unna så det eneste som virkelig skjer er ørsmå forbedringer og rimeligere produksjonskostnader

BMW i3 sitt batteri har fått 50% økning i energimengde, men har samme fysiske mål. Jeg mener å ha lest at produsenten av batteriet kom med ett batteri med 100% økning i forhold til det orginale. Å doble energitettheten på noen få år synes jeg ikke stemmer med gjennombrudd om 10 til 15 år. Jeg har lest om Toyota som satser på batteriteknologi som er så langt unna, men de har jo historie for det. *Host* hydrogen *host*
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Einar_S

Vi skal ikke se bort fra at batterikapasitet kan gå i større skritt såvel som stadig utvikling.
Nå er det jo Lithium-<diverse> som gjelder. Men før vi vet ordet av det kommer Kryptonitt-Unobtainium batterier eller noe annet og setter Lithium batteriene i skammekroken. Og du kan regne med at de som pusler med slikt holder kjeft til de har et markedsklart produkt som vil gjøre dem styggrike. Om det tar 10-15 år vet de neppe selv.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

sylwester

Sitat fra: Burger på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:48
BMW i3 sitt batteri har fått 50% økning i energimengde, men har samme fysiske mål. Jeg mener å ha lest at produsenten av batteriet kom med ett batteri med 100% økning i forhold til det orginale. Å doble energitettheten på noen få år synes jeg ikke stemmer med gjennombrudd om 10 til 15 år. Jeg har lest om Toyota som satser på batteriteknologi som er så langt unna, men de har jo historie for det. *Host* hydrogen *host*

Ja, 50% mer energi på samme volum høres bra. Kudos til Samsung der, men hvordan er energitettheten i deres batteri i forhold til de andre. Er virkelig deres batterier 33% mindre enn konkurrentenes idag?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

40kwt høres rimelig ut.

Ghozn gir inntrykk av at han vil være konkuransedyktig. Det tolker jeg som at han vil komme med nytt batteri, før Bolt kommer på markedet, og at han vil slå VW og BMW på rekkevidde når det gjelder 2017-modellene. Derfor har jeg lenge venta spent på hvilke batterialternativer 2017 Leaf vil komme med til høsten. Dessuten har jeg grunn til å tru at nytt batteri kommer før ny bilmodel kommer i 2018-utgave.

Nå gjenstår det å se:
-Hvilke batterialternativer e-nv200 kommer med.
-Hvilke batterialternativer 2017 Leaf kommer med.
-Hvilke innbytteprogrammer vi får for batterier til gamle Leafer.
Jeg tipper 24kwt-batteriet forsvinner etterhvert, og da lurer jeg på hvilke innbyttebatterier man får til gamle Leafer.  I ett forlik i USA har Nissan forplikta seg til å bytte til batteri av nyeste teknologi, når man bytter 2011- og 2012-batterier på kapasitetsgarantien. Det finnes 2012-modeller som er registrert i 2013. Kapasitetsgarantien er vel på 5 år, mens annen batterigaranti er på 8 år.



Hansi

Veldig interessante spørsmål du stiller Trekkoppbil. Jeg håper som du er inne på at 24kWh batteripakkene vil fases ut og at man vil kunne oppgradere til 40kWh eller høyere på eldre Leafer. Nissan har vel sagt at eldre Leafer ikke er kompatible med 30kWh batteripakken.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

nr1rayner

Det jeg vet sier de at 30kwh ikke kan settes rett inn i 24kwh. Regner derfor med det ikke blir mulig å sette inn et event. 40kwh inn i gamle biler.
Så kan man spekulere i at en av grunnene er forliket Trekkoppbil nevner.
Får de f.eks. 40kwh batteri gratis blir bilene mer verdt og Nissan har ikke innkassert ei krone ekstra. De tjener mer på at folk ser behovet for bedre rekkevidde.

Er det bekreftet at ny Leaf kommer 2018??
Det frister å bytte ut Leafen, men så spørs det hvor lenge man skal vente..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Har fått høre "snakk" om at man håper den kommer sen høst 2017. det kan være at Nissan bestemmer seg for å fremskynde litt , da Norge er et interessant marked , og fordi konkurransen "hardner til". Blir spennende !

(opprinnelig hørte jeg vårparten 2018 som sannsynlig tidspunkt for lansering av ny Leaf modell)

kaiat

Oppdatering av ryktene om 40kWh-Leaf: http://pushevs.com/2016/08/11/update-on-the-nissan-leaf-40-kwh-story/#more-945

40kWh netto sies det og produksjonsstart i desember.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA