Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

100.000 km

Startet av Terjer, fredag 15. juli 2016, klokken 12:53

« forrige - neste »

Terjer

Jeg passerte 100.000 km i e-uppen for noen dager siden.
Bilen er fortsatt helt topp den. Mulig den har tapt ca 10 km rekkevidde fra ny, men ikke noe dramatisk forskjell.
VW e-up!
MG4

Autowinder

Om garantien bortfaller etter 100.000 km har man fortsatt 5 års reklamasjonsrett. Og så har han fortsatt 60.000 km med garanti på batteripakken.

Gratulerer, forresten, jeg har snaue 80.000 km å gå på. Når jeg kjørte 152 km fra fjellet til jobben sist mandag, hadde jeg 23 km reststrøm, mot 9 km på samme turen i juli 2015 under ellers like forhold. Må nok ha blitt bedre på å kjøre gjerrig  :-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

TB

Ein teori er at når dekka blir slitt vil dei få mindre rullemotstand, og dermed litt mindre forbruk...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

#3
Ja, fasiten kommer når man kjøper nye dekk, det har jeg smertelig erfart. Godt slitte dekk har opp mot 20% lavere rullemotstand. Og når rullemotstand typisk utgjør 1/3 av totalt forbruk så betyr det 6-7% lavere forbruk.

Minner også om hvordan elbilprodusenter legger inn buffere (vedlagt bilde fra artikkel på batteryuniversity.com).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amigakongen

Årsmodell er dette?
Hvordan er bilen i forhold til rust? Slitedeler? :)
2015 BMW I3 - 11800km

Terjer

Sitat fra: nime01 på fredag 15. juli 2016, klokken 17:08
Gratulerer!
Veldig bra med så lite tap på et såpass lite batteri som e-Up! har.

Hvordan er garantivilkårene nå som du har passert 100.000km?
Hvordan er kjørefølelsen kontra nybil? Noen merkbar forskjell?

Batterigarantien er til 8 år/160.000 km så det er batterigarantien jeg fokuserer på. Bilen er så utrolig bra at jeg ikke har behov for å bekymre meg for noe som helst :)
VW e-up!
MG4

Terjer

Sitat fra: Autowinder på lørdag 16. juli 2016, klokken 16:44
...Gratulerer, forresten, jeg har snaue 80.000 km å gå på. Når jeg kjørte 152 km fra fjellet til jobben sist mandag, hadde jeg 23 km reststrøm, mot 9 km på samme turen i juli 2015 under ellers like forhold. Må nok ha blitt bedre på å kjøre gjerrig  :-)

Jeg kjøpte bilen i mai 2014 og er utrolig fornøyd med den. Jeg synes e-uppen er veldig økonomisk, den har et lavt forbruk og er god å kjøre. Lengste kjøringen på en dag var ca. 350 km. Ofte blir det rundt 200 km på en dag.
VW e-up!
MG4

Terjer

Sitat fra: tomrh på lørdag 16. juli 2016, klokken 22:13
...Minner også om hvordan elbilprodusenter legger inn buffere (vedlagt bilde fra artikkel på batteryuniversity.com).

Ja det blir interessant å se hva VW sier, foreløpig har de ingen offisiell forklaring på hva garantien på minimum 70% kapasitet fra nytt batteri betyr. De vil ikke si hva som er brutto og netto kapasitet på batteriet og om 70% er regent fra brutto eller netto. Forhandleren hadde ingen enkel måte å kontrollere batteriets tilstand på, foreløpig.

Dette regner jeg med ordner seg når det blir aktuelt, jeg vil ha en status fra VW på batteriets tilstand når garantitiden nærmer seg utløp, en dokumentasjon på at batteriet er i henhold til garantien.

Faren er jo at bilprodusentene, ikke bare VW, bare justerer "bufferen" i topp og bunn på batteriet slik at det alltid er innenfor de garanterte 70%. Om de kan finjustere dette på servicene har jo ikke vi som forbrukere noen måte å se, eller kontrollere, dette på.
VW e-up!
MG4

Terjer

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 16. juli 2016, klokken 22:43
Årsmodell er dette?
Hvordan er bilen i forhold til rust? Slitedeler? :)

2014 modell, ingen rust og aldri byttet noen slitedeler bortsett fra sommerdekk. Bremseklossene begynner å bli slitt og må nok byttes på neste service, var meldingen fra 90.000 servicen.
VW e-up!
MG4

elektrolux

Har verkstedet gjort noe på alle servicene, eller har det vært en ren kontroll av lys etc?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Terjer

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. juli 2016, klokken 10:01
Har verkstedet gjort noe på alle servicene, eller har det vært en ren kontroll av lys etc?

Nja, det er som sørvis på alle biler, de sparker i dekka og teller etter at det er fire stykker. Men de har kontrollert kjøleveske, skiftet kupefilter og kontrollert slitasje på dekk, bremser, lys og den slags. På vinteren har de vasket og ladet opp bilen for meg, det er jo noe :D

Jeg er sykt avhengig av bilen og har valgt å følge sørvisene p.g.a. mobilitetsgarantien, men nå har jeg kommet såpass langt i kilometre så jeg må se hvor lenge jeg fortsetter med dette. Jeg er fullt kapabel til å skifte kupefilteret selv og fikse bremser og lys ved behov.
VW e-up!
MG4

elektrolux

#11
He he.

Det blir en dyr mobilitetsgaranti. Ville nok heller satt pengene på plasseringskonto og tatt derfra til en Nabobil.no ved uforutsatt mobilitetsbehov. ;)

Da slipper du også alt stresset med å forklare hvorfor du trenger en bil, og som regel er du på veien i løpet av 30-60 min. Det klarer neppe selv den mest kundevennlige mobilitetsgarantien.

Vår egen private mobilitetsgaranti er selvfølgelig egne Nabobiler. Ofte umiddelbart tilgjengelige for eget bruk. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Terjer

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. juli 2016, klokken 16:07
He he.

Det blir en dyr mobilitetsgaranti. Ville nok heller satt pengene på plasseringskonto og tatt derfra til en Nabobil.no ved uforutsatt mobilitetsbehov. ;)

Da slipper du også alt stresset med å forklare hvorfor du trenger en bil, og som regel er du på veien i løpet av 30-60 min. Det klarer neppe selv den mest kundevennlige mobilitetsgarantien.

Vår egen private mobilitetsgaranti er selvfølgelig egne Nabobiler. Ofte umiddelbart tilgjengelige for eget bruk. ;D

Ja du kan le du, men som jeg sa så er jeg sykt avhengig av bilen og nabobil har ingenting å tilby. Mulig det fungerer om du bor i en by, ikke vet jeg, men her jeg bor er det uaktuelt. Jeg har og en gammel dieselbil men den gjør jeg hva som helst for å slippe å kjøre inn og ut av Oslo med hver dag. Jeg har brukt mobilitetsgarantien en gang og jeg trengte da ikke forklare noe som helst, bortsett fra at jeg sa at jeg ville ha elbil som lånebil. Bilbergeren hentet min e-up på jobben og jeg fikk en e-up som lånebil, "alt for deg Terje" som selgeren fra Møller Bil Romerike sa til meg. Ikke mye å klage på hos den forhandleren ;D
VW e-up!
MG4

e-curious

Sitat fra: Terjer på mandag 18. juli 2016, klokken 09:45
Ja det blir interessant å se hva VW sier, foreløpig har de ingen offisiell forklaring på hva garantien på minimum 70% kapasitet fra nytt batteri betyr. De vil ikke si hva som er brutto og netto kapasitet på batteriet og om 70% er regent fra brutto eller netto......

....Faren er jo at bilprodusentene, ikke bare VW, bare justerer "bufferen" i topp og bunn på batteriet slik at det alltid er innenfor de garanterte 70%. Om de kan finjustere dette på servicene har jo ikke vi som forbrukere noen måte å se, eller kontrollere, dette på.

Garantien på restkapasiteten må da gå på oppgitt kapasitet?  (På e-Golf 24,2 kWh, for e-Up 18,7). Jeg er imidlertid spent på når og hvordan man merker redusert kapasitet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA