Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Euro Leaf og lakk

Startet av Brorson, torsdag 14. juli 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

Brorson

Er det noen som har erfaring med biler fra Belgia, har de en dårlige lakk, enn norske/USA Leaf?
Vanskelig å holde ren og små rustflekker i dør kanalen!

nr1rayner

Er det gen2 er den vel produsert på akkurat samme sted som de norske, Sunderland..
Gen1 levert Norge, og sikkert Belgia er vel produsert i Japan.
Så det burde ikke være forskjellig lakk.

Men "norske" biler får ekstra rustbeskyttelse.

Vanskelig å holde ren er vel heller et spørsmål om lakkbeskyttelse (voks)..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Brorson

Det er en 2014 mod, og var gått 32 mil, når den ble kjøpt!

Sele

Lakken til Leaf var en ny opplevelse for meg den er myk og tåler svært lite. For og lettest mulig og holde den ren så er det at den får jevnlig påført voks.

nr1rayner

Driver du med polering Sele?
Skal ikke så utrolig mye til for å kunne mer enn meg om polering, men jeg har noe utstyr og bittelitt erfaring.

Anyways, ser ut som min får utrolig lett småstriper, så virker som lakken er uvanlig myk ja.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nordvik

Jeg har en svart 2012 og den har iallefall rævva lakk!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Elbella

Jeg er i kategorien som er spesielt interessert i bilpleie. Har akkurat nå blitteier av en Tekna og gleder meg til å gå løs på denne! Jeg vet denne tråden handlet om lakk men er det noen som vet om "skinn" interiøret skal detailes på en spesiell måte?  Har tenk å legge en coating på det, men lurer litt på om det tåler vanlig skinn rens. Coatingen jeg har tenkt å bruke er fra gtechniq.

grind

Hei! Ny på forumet og venter på min nye Leaf med 30kw. Fant at dette temaet har vært oppe en del før. Virker som fargevalg og om man har metallic kan ha noe å si for hvor lett slike striper o.l. viser seg. Dette vil vel være likt som på andre biler, eks. ser vel sort raskere "skitten" ut enn andre osv. Er det noen som har erfaring med at polering kan gjøre vondt verre (har ikke tenkt å polere den daglig). Hva er anbefalt årsdose på dette?

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7411.0

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13557.0



Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan Tekna 30kW

Elbella

For å svare litt på spørsmålet ditt grind, så er det jo slik at uavhengig av metallic lakk eller ei så er det ved polering eller lakk korrigering som jeg liker å kalle det, jo klarlakken en jobber med. For å vite hvor mye en har å gå på er det mulig ved hjelp av enkle verktøy å måle lakken med en såkalt lakkdybde måler. Jeg anbefaler å å korrigere lakken ordentlig første gang for så å legge en coating eller sealer. Selv skal jeg forsegle lakken med en sealer som heter Fusso.  Mulig jeg går for en super hybrid glass coating som heter glass canopy men har ikke helt bestemt meg enda. Vanlige polerings midler som autoglym srp polish inneholder svært lite slipe midler og en større andel av såkalte fillere. Dvs at de ikke korrigerer riper men istedet fyller dem igjen, men etter x antall vask vil ripene /swirls komme tilbake. Men til gjengjeld er nok denne trygg å bruke oftere en feks en ordentlig Compound som Mentzena 400.

grind

Det er tydelig at jeg må lese meg opp litt på polering og at Clas Ohlson ikke holder her. Vurdere å ansette en proff og heller betale ett par tusen for å så ta gjennomsnittspoleringen selv:) Takk for gode råd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan Tekna 30kW

Navl1

Hei godtfolk.

Min godt brukte leaf 2013 av typen sort har sett ut som den har kjørt igjennom skjærsilden når jeg overtok den fra forrige eier. Fikk saftig avslag på prisen (20 000) da den så ganske ille ut. Lakken på Leaf er skikkelig myk, så riper oppstår bare du ser hardt på den.

Tenkte derfor at her kan jeg ihvertfall prøve noen her inne en mulighet til å se på bilen: http://www.detailersclub.no/

Fikk napp hos en kar i Odal, som gjerne ville se på bilen. Jeg er glad i å kjøre, så avstand var ikke noe problem. Prisen var svært god, så det tenkte jeg ikke så hardt over heller.

Kjørte bilen inn på mandag, hentet den i går. Og helt ærlig, det ser ikke ut som samme bilen. Nesten alt av riper er borte. Bilen er blankere og finere enn nye leafer. Bare synd det regner i Oslo i dag :) Og de 20 000 jeg fikk i avslag tror jeg helt ærlig at jeg har fått igjen nå.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA