Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor B-værn til flerfasede ladere ?

Startet av jensjacob, onsdag 13. juli 2016, klokken 17:23

« forrige - neste »

jensjacob

Man skal bruge B-værn til ladeudstyr for at imødekomme en risiko for mætning af fejlstrømsspolen i almindelige hpfi relæ pga. DC returstrømme...

Men hvorfor burde det ikke pålægges fabrikanterne af disse konvertere at der ikke må udsendes DC returstrømme ?

Ligesom der er krav til maksimal tilladelig EMC stråling fra elektronik. Det nytter jo ikke meget at man køber en ny computer og fabrikanten siger at fordi den er så hurtig så bliver du nødt til at bruge den i et lille rum med aluminiumsfolie i væggene for ikke at smadre husets andre elektroniske apparater.

Denne lader udmærker sig ved at kunne arbejde sikkert fra et ganske almindeligt standard sikret elektrisk udtag:
https://chargedevs.com/newswire/brusa-upgrades-its-nlg664-onboard-fast-charger/

Og hvorfor ikke ?

Så bliver det da noget nemmere at koble bilen til alle mulige steder hvor der måtte være en trefaset - men ikke nødvendigvis B-værnssikret - udtag.

Jeg mener at hvis elbilen skal udbredes seriøst så bør den være idiotsikker og nem at bruge. Og hvis den skaber afledte elektriske problemer, så bør de også imødekommes af bilen selv.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Griffel

#1
For ordens skyld, i Norge er B-vern et krav for alle nye ladekontakter for elbil enten de er en eller flerfas. (EU regler tar ikke hensyn til våre 230V IT og TT nett)

Nå kommer jo også flere flerfas ladekladder med B-vern og det kommer nok til å bli et krav om det ikke allerede er, dermed er ønsket dit oppfylt.

Ingen ladere vil skaper DC jordfeil så lenge de er uten feil. Hvordan Brusa kan garantere at sine ladere ikke kan få en jordfeil på DC siden på sin 3-faslader er ikke lett å svare på, men rent generelt er nok slike feil meget sjeldent.
Krav til jordfeilbryter i faste installasjoner håndteres av andre tekniske komiteer (NEK i Norge), enn de som stiller krav til biler. Her har vi nok tilfelle hvor de som har ansvar for boliginstallasjoner føler at de trenger litt ekstra beskyttelse i forhold til et stort utvalg av mer eller mindre ukjente ladere.

(Uansett er det større risiko å kjøre bil enn å lade den.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jensjacob

Jeg synes du blander begreberne lidt... Jeg kan ikke se hvad et B-værn har med jordfejl at gøre - ihvertfald ikke direkte.

Et B-værn holder øje med at forbrugeren (dig og mig - og i sidste ende elektronikproducenten) har pli nok til at bruge lige meget strøm fra den positive halvdel af sinuskurven som den negative side af sinuskurven. Med andre ord belaster den enkelte fase symmetrisk ligesom en ohmsk belastning vil gøre det. Og slår fra hvis asymmetrien overstiger 5 mA. Hvis ikke det er tilfældet så slår B-værnet fra inden det gængse HPFI (A-) værnet bliver passiveret af et resulterende DC felt i ringkernen grundet asymmetrisk belastning. B-værnets fornemeste opgave er altså at holde ryggen fri på A-værnet så det kan slå fra hvis der bliver sendt mere strøm ud i verden end der kommer retur - sådan ca. 30 mA.

Den strøm der ikke kommer retur er så forsvundet ned i jorden - i værste fald gennem en person - fordi den gerne vil løbe derned fordi elværket (ihvertfald i DK) har fælles Nul / Jord.

Hvad der sker på den anden side af en AC-DC konverter er der ingen der ved fordi en lækstrøm på DC siden ikke nødvendigvis søger mod jord. Næsten ligesom et galvanisk adskilt system. Hvorfor skulle den også det ? Det kommer an på hvordan den anden pol på DC siden er forbundet. Et forbrug på DC siden - hvad enten det er læk til jord eller reel til opladning - burde fremstå som et reelt forbrug på indgangssiden (AC) altså hvor alt strømforbrug inden i konverteren bliver sendt retur gennem nulledningen. Altså ingen umiddelbar jordfejl. Medmindre den opstår på AC siden - og den grænse er sikkert meget flydende i en moderne halvlederbaseret konverter.

For at vende tilbage til B-værnet, så stiller det altså visse krav til producenten at han må se til at det belaster symmetrisk selvom det er fuld af halvledere og aldrig har set en gammeldags reel transformator med jernkerne.

Og det er det der er min pointe.
En korrekt og velkonstrueret konverter bør belaste nettet (AC) på en måde der minder mest mulig om en ohmsk belastning så man ikke behøver dyre B-værn alle vegne til at afbryde når det ikke er tilfældet.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Griffel

#3
Sitat fra: jensjacob på torsdag 14. juli 2016, klokken 18:24
Jeg synes du blander begreberne lidt... Jeg kan ikke se hvad et B-værn har med jordfejl at gøre - ihvertfald ikke direkte.
Det vi snakker om her er jordfeilbrytere (RCD).

B-vernet er en jordfeilbryter som i tillegg til det et AC-vern og A-vern sikrer også reagerer på reagerer på glatt likestrøm.

Minstekrav i ladekladder er (så langt) et A-vern, men noen nye ladekladder flerfas har B-type.

AC vern var den første generasjon jordfeilbrytere disse reagertet på vekselstrøm feil.
A-vern reagerer i tillegg på pulserende likestrømsjordfeil.
B-vern tar i tillegg til det A-vern fanger opp, jordfeil med glatt likestrøm.

Alle disse RCD type vern baserer seg på at summen av strømmen i alle leder untatt jordledningen til en hver tid er mindre enn en grenseverdi. De vernene som benyttes har 30mA som grenseverdi.
A-vernet benytter en sumstrøms transformator, B vernet har i tillegg en transformator med elektronikk som reagerer på metning fra DC strømmer.

Sitat fra: jensjacob på torsdag 14. juli 2016, klokken 18:24
Hvad der sker på den anden side af en AC-DC konverter er der ingen der ved fordi en lækstrøm på DC siden ikke nødvendigvis søger mod jord. Næsten ligesom et galvanisk adskilt system.
Inngangstrinnet på lader er en likeretter og er ikke galvanisk skilt fra nettet, jordfeil her kan finne ulike veier gjennom nettet og tilbake til likeretterbro. Denne glatte likestrømmen kan forårsake at andre jorfeilbrytere (Aog AC) ikke virker på grunn av metning i sumstrømtransformatoren. Problemet er kjent fra inngangslikerettere til motordrifter. En jordfeil i en flerfaselikeretter vil produsere en glatt likestrøm i nettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA