Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av AAG, ons 13. jul 2016, kl. 12:04

« forrige - neste »

Sele

Elbilteknologien betyr mer for meg enn fancy utstyr.

john

Sitat fra: Sele på tir 19. jul 2016, kl. 14:44
Utseende er gjort med hensikt av Nissan/Renault verdensledende innen elbilteknologi.

Leaf ble utviklet som elbil helt fra bunnen. Det gjenspeiler seg også i designet som absolutt vakte oppsikt da den kom. Nissan var her bevisste på å lage en bil som skulle skille seg ut, som klart skulle signalisere at «her kommer det en elbil». Særpreget fortsetter innvendig, her det hi tech-faktor og instrumentering som virkelig skiller seg fra mer konvensjonelle konkurrenter.

90-tallet ringte og vil ha hightech'en sin tilbake. Leaf er langtifra hightech inni. Dashbordet minner om en gammel Renault Scenic, og skjermen i midtkonsollen føles virkelig gammelmodig.. Mer som en ettermontert dobbel-din fra pioneer eller noe.

Men funker greit, det gjør det.

john

Sitat fra: Sele på tir 19. jul 2016, kl. 15:24

Begge deler burde være mulig  8)

Kanutten

På hvilke områder/hvilken måte har Zoe og Leaf bedre elbilteknologi enn en Golf?

Sele

Nissan begynte sin reise med elektriske kjøretøy for 59 år siden, med sin «Tama» elektriske bilmodell. Etter mange år med utvikling og forskning ble verdens første bil drevet av et lithium-ion batteri lansert i 1997.
Nissan fortsatte sin forskning innen elbilteknologi utover 2000-tallet, og presenterte flere modeller frem mot gjennombruddet med Nissan LEAF.

tutti

Sele

Tesla har jeg ikke lommebok til da passer Nissan/Renault perfekt

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på tir 19. jul 2016, kl. 17:53

På hvilke områder/hvilken måte har Zoe og Leaf bedre elbilteknologi enn en Golf?

Nissan kan ihvertfall tilby en bedre ombordlader enn VW, 32A mot 16A. Men begge er for dårlige, 3x16A som også kan brukes som 1x32A slik som på nye i3 bør bli standarden fremover.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Sitat fra: Sele på tir 19. jul 2016, kl. 23:01
Nissan begynte sin reise med elektriske kjøretøy for 59 år siden, med sin «Tama» elektriske bilmodell. Etter mange år med utvikling og forskning ble verdens første bil drevet av et lithium-ion batteri lansert i 1997.
Nissan fortsatte sin forskning innen elbilteknologi utover 2000-tallet, og presenterte flere modeller frem mot gjennombruddet med Nissan LEAF.

After the war oil was very scarce, but electricity was plentiful. For this reason, there was a period when the government promoted the manufacture of electric vehicles. With this encouragement, the "Tama" was introduced and earned a high reputation: in performance tests (conducted by the Ministry of Commerce and Industry) it succeeded in bettering its catalog specifications with a cruising range of 96.3km and a top speed of 35.2km/h. It was used as a taxi and in similar roles until 1950.

Og ca 65 år etter var rekkevidden økt med ca 60%  :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på ons 20. jul 2016, kl. 07:30
After the war oil was very scarce, but electricity was plentiful. For this reason, there was a period when the government promoted the manufacture of electric vehicles. With this encouragement, the "Tama" was introduced and earned a high reputation: in performance tests (conducted by the Ministry of Commerce and Industry) it succeeded in bettering its catalog specifications with a cruising range of 96.3km and a top speed of 35.2km/h. It was used as a taxi and in similar roles until 1950.

Nåja, i 35km/t tror jeg en Leaf fort går et godt stykke over 200km ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sele

Sitat fra: elektrolux på ons 20. jul 2016, kl. 07:30

Kjøper ikke det regnestykket. Den gikk antagelig ikke så langt med toppfarten 35 km/t.

1947 Tama Electric Car Specs:

Overall length / width / height: 3,035/1,230/1,630mm

Wheelbase: 2,000mm

Curb weight: 1,100kg

Seating capacity: 4

Cruising range per charge: 65km (40.38 miles)

Motor (36V): DC series-wound, rated at 3.3kilowatt (4.5hp)

Batteries (capacity): Lead-acid battery (40V/162Ah)

Top speed [economical speed]: 35km/h (21 mph) [28km/h (17.39 mph)]

Vil påstå at teknologien har beveget seg mye mer enn hva du vil ha det til.

elektrolux

OK. 

Kjør begge bilene til de stopper og mål forskjellen i rekkevidden.  På 65 år burde den vært mye mer forbedret.

Blir omtrent likt Diesel Golf.  Heller ingen forbedring på rekkevidden fra første serien til dagens. Kun forbedringer på komfort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kanutten

Ok, men hvordan gjør dette Leaf til en bedre bil enn Golf?

Sele

Nissan er ledende innen elbil og "elbilteknologi." Da synes jeg (legg merke til jeg) det blir riktigere for meg og kjøpe en elbil utviklet fra bunnen av som en elbil enn en ombygd fossil. Andre velger annerledes og heldigvis har vi fortsatt muligheten til det i dette landet.

Kanutten

Sitat fra: Sele på ons 20. jul 2016, kl. 11:20
Nissan er ledende innen elbil og "elbilteknologi." Da synes jeg (legg merke til jeg) det blir riktigere for meg og kjøpe en elbil utviklet fra bunnen av som en elbil enn en ombygd fossil. Andre velger annerledes og heldigvis har vi fortsatt muligheten til det i dette landet.

Selvsagt er det opp til hver enkelt hva man ønsker å kjøpe.

Det jeg ikke forstår hvorfor ikke Nissan kommer med noe bedre enn Leaf dersom det faktisk er de som er ledende innen elbil. At den er stygg og plastikk-aktig er min subjektive vurdering, men den har ikke spesielt god rekkevidde, og ikke veldig gode kjøreegenskaper. Det er vel noe man burde kunne forvente av den ledende aktøren?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA