Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av AAG, ons 13. jul 2016, kl. 12:04

« forrige - neste »

Ferry

I den grad ladefarten begrenses av batteritemperaturen og ikke makseffekt på hurtigladeren, så vil et stort batteri lades like fort som et lite. Hvis f.eks et 30 kWh batteri begrenses til 30 kW, så vil et 50% større batteri; 45 kWh kunne lades med 50% mer effekt; 45 kW.
Målt i rekkevidde/tid vil et stort batteri lades raskere enn et lite batteri i kulda. Det er kun i den delen av ladinga der hurtigladeren yter maks at et lite battteri kan sies å lade fortere. Men da kun prosentvis. Rekkevidde/tid er fremdeles like bra med stort batteri. I tillegg kommer fordelen av å være mindre avhengig av hurtiglading med stort batteri. Større andel av turene vil kunne gjennomføres uten hurtiglading, og det vil også i større grad være mulig å hoppe over hurtigladere.

tutti

Sitat fra: Ferry på ons 13. jul 2016, kl. 19:01
I den grad ladefarten begrenses av batteritemperaturen og ikke makseffekt på hurtigladeren, så vil et stort batteri lades like fort som et lite. Hvis f.eks et 30 kWh batteri begrenses til 30 kW, så vil et 50% større batteri; 45 kWh kunne lades med 50% mer effekt; 45 kW.
Målt i rekkevidde/tid vil et stort batteri lades raskere enn et lite batteri i kulda. Det er kun i den delen av ladinga der hurtigladeren yter maks at et lite battteri kan sies å lade fortere. Men da kun prosentvis. Rekkevidde/tid er fremdeles like bra med stort batteri. I tillegg kommer fordelen av å være mindre avhengig av hurtiglading med stort batteri. Større andel av turene vil kunne gjennomføres uten hurtiglading, og det vil også i større grad være mulig å hoppe over hurtigladere.
Jeg har hørt at enkelte Leaf eiere påstår det. Det som gjenstår å se er at egolfen med sine svake vinterbatterier klarer å lade raskere i kulda. Jeg har mine sterke tvil hvis ikke VW bygger om batteripakken og gjør den klar for effektiv bruk også under 8-9 varmegrader. Om sommeren så tviler jeg på at egolfen får raskere hurtiglading da hurtigladerne gir meget høy effekt godt opp mot 90% på 21 kWh utgaven (og forbi) i motsetning til enkelte konkurrenter som får strupet effekt lenge før.

Ferry

Oppvarmet batteri er nok det aller beste. I så måte er i3 bra, den har varmetråder i tillegg til kjølesløyfe/varmepumpe. Oppvarmet garasje er enda bedre, men det er det ikke så mange som har mulighet for. Et tredje triks er hard kjøring rett før lading. Jeg har såvidt prøvd det siste, men er usikker på effekten. Det kreves mye uvøren kjøring for å få brukt noe særlig ekstra. Lange oppoverbakker er antagelig mer effektivt.
I utgangspunktet skal et større batteri kunne lades raskere. Litt forenklet kan en si at et dobbelt så stort batteri like så godt kunne vært to batterier ved siden av hverandre. Og to batterier kan ta imot mer effekt til sammen enn ett batteri. Men hva som egentlig gjelder for oppgraderte og mer moderne batterier i elbiler er jeg ikke sikker på. Batteriene har jo samme vekt og volum (ca.), så det er mulig at hurtigladingsegenskapene ikke øker like mye som kapasiteten(?)

tutti

Sitat fra: Ferry på ons 13. jul 2016, kl. 21:03
Oppvarmet batteri er nok det aller beste. I så måte er i3 bra, den har varmetråder i tillegg til kjølesløyfe/varmepumpe. Oppvarmet garasje er enda bedre, men det er det ikke så mange som har mulighet for. Et tredje triks er hard kjøring rett før lading. Jeg har såvidt prøvd det siste, men er usikker på effekten. Det kreves mye uvøren kjøring for å få brukt noe særlig ekstra. Lange oppoverbakker er antagelig mer effektivt.
Jeg prøvde det på egolfen i -18'c i Oslo i januar. 15 min kjøring. Hjalp ikke. Fortsatt ca. 80 min for full tank på hurtigladeren.

zyp

Sitat fra: tutti på ons 13. jul 2016, kl. 20:03
Jeg har hørt at enkelte Leaf eiere påstår det. Det som gjenstår å se er at egolfen med sine svake vinterbatterier klarer å lade raskere i kulda. Jeg har mine sterke tvil hvis ikke VW bygger om batteripakken og gjør den klar for effektiv bruk også under 8-9 varmegrader. Om sommeren så tviler jeg på at egolfen får raskere hurtiglading da hurtigladerne gir meget høy effekt godt opp mot 90% på 21 kWh utgaven (og forbi) i motsetning til enkelte konkurrenter som får strupet effekt lenge før.

Så lenge det er batteriet som setter grensa for hvor mye effekt det tåler å ta i mot så skalerer den grensa med størrelsen på batteriet. Litt forenklet kan du si at hver battericelle tåler en gitt effekt, og jo flere celler du har, jo høyere blir totaleffekten batteripakken tåler siden den fordeles på hver celle.

Forøvrig så virker dagens egolf å være begrenset til 40kW hurtiglading, og når hurtigladerne kan levere 50kW så er det absolutt mer effekt å hente med et batteri som tåler det.

AAG

Beklager hvis dette spørsmålet er dumt men hvis vi velger å bestille eGolf nå, for så å eventuelt oppgradere når den nye typen kommer rund 2020. Vil den hjemmeladeren man nå få kjøpt være utdatert til den nye modellen hvis den kommer med 32A? Eller er det kursen hjemme som avgjør?

elektrolux

Godt spørsmål.

Oppgradert lader vil høyst sannsynlig bety 11 kW 3 fase 400V.

Derfor ikke feil å velge en 3 fase ladestasjon, selv om behovet akkurat nå kun er 1 fase.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AAG

Fikk beskjed om at e-golfen går opp 13.000 f.o.m neste uke... :o

Panduck

Sitat fra: AAG på tor 14. jul 2016, kl. 17:32
Fikk beskjed om at e-golfen går opp 13.000 f.o.m neste uke... :o

eGolf er forbikjørt at Leaf, samt kommende bmw i3 og hyundai ioniq. Om du vil ha bil "snarest" ville jeg begrenset valget blandt disse.

Har selv 24kW LEAF, som er på vei ut med en gang i3'en kommer. Det er en flott bil, som har tatt oss til mange steder, men batteriet er liksom til stadighet noen kWh for lite. Forskjellen mellom 24kWh og 30kWh LEAF er langt større enn det 6kWh høres ut som, og med distansen mellom hurtigladere betyr det ofte å måtte stoppe på en man kunne ha hoppet over med 30kWh. Ladehastigheten på hurtiglader er også langt, langt bedre.

Forskjellen på nåværende og kommende eGolf vil muligens bli enda større, og da er grunnen til å vente, enda større. Med nåværende eGolf kan du få en bil du er godt fornøyd med og bruker til mye, men som fremdeles ikke vil fult ut erstatte dieselbilen. Med ny eGolf vil du kunne få en bil med _langt_ mer bruksområde. Jeg ville ikke ta med "gammelleaf'en" på tur til Tyskland, med i3'en blir det putselig et alternativ.

3kW AC lading er greit nok til "hjemme & jobb", men som alternativ til DC er det ubrukelig på langtur. Med 11kW AC er det plutselig ikke totalkrise dersom DC-lader er ødelagt eller køen er for lang, og man har noen 22kW ladere ved siden av.

Jeg forstår ikke hva folk sin fasinasjon for eGolf er, jeg ville valgt en av de andre, men har du først bestemt deg ville jeg definifit ventet til den nye kommer, og håpe at den kommer med minst 11kW AC og bedre laderfart ved hurtiglading. En elbil er ikke "bil#2", og du vil ha en bil som erstatter diselbilen så mye som mulig.

Kanutten

Sitat fra: Panduck på tor 14. jul 2016, kl. 22:02
...Jeg forstår ikke hva folk sin fasinasjon for eGolf er, ...

Enkelt: Den ser ut som en vanlig bil.

Panduck

Sitat fra: Kanutten på tor 14. jul 2016, kl. 22:08
Enkelt: Den ser ut som en vanlig bil.

Den ser ut som hva folk som nå liker VW definerer som vanlig bil, hvordan en bil ser ut er i kontinuelig forandring, hva en "vanlig bil" er, er en totalt subjektiv oppfatning. Leaf ser jo ut som relativt vanlige toyotamodeller, skal man påstå at de ikke ser ut som "vanlige biler"? eGolf har f.eks en innrettning som viser tall mellom 0 og 160 i inkrement med 10, og en rød pil som peker på et tall for å vise hvilken hastighet du kjører. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre praktisk måte å vise hastighet, at biler fremdeles selges med det viser hva slags vanemennesker folk er. På LEAF og i3 får man presentert et tall rett i synsfeltet, det måtte blitt vist på vinduet for å bli enklere å se. Jeg har aldri noen gang trodd at jeg ville kjøpe meg en tysk bil, men falt totalt for i3, rett og slett fordi den IKKE virket som en vanlig bil, men turte å ta noen (i mine øyne) smarte valg.

Men for all del, når en biljornalist skrev at det var "befriende å sette seg inn i en elbil, sette inn nøklene og vri de om", så forstår jeg at det er marked for eGolf sine løsninger. Det er jo flott at VW har elbiler som appelerer til folk som føler seg mest komfortabel med det de er vant til. Jeg er derimot veldig glad for å ikke ha en elbil med en diger "girspak".

Men jeg ville uansett vente til neste år. Er man glad i eGolf, er det fint å ha en bil som kan kjøre litt lengre turer uten rekkeviddeangst og i overkant mange ladestopp.

Kanutten

Sitat fra: Panduck på tor 14. jul 2016, kl. 23:26
På LEAF og i3 får man presentert et tall rett i synsfeltet, det måtte blitt vist på vinduet for å bli enklere å se.

Det får du på Golfen også, store fine tall som viser nøyaktig hastighet i et display midt mellom de to rare, runde instrumentene :-)

Panduck

Sitat fra: Kanutten på fre 15. jul 2016, kl. 07:27
Det får du på Golfen også, store fine tall som viser nøyaktig hastighet i et display midt mellom de to rare, runde instrumentene :-)

Det tallet er ikke pent plassert i synsfeltet, er langt mindre, velger jeg å se hastigheten så velger jeg bort en annen info (gjenstående rekkevidde?), og like fult har jeg også to store, rare, runde instrumenter der jeg kunne ha mye annen info :)

elektrolux

Tallet bilene indikerer er uansett så missvisende at jeg konsekvent bruker GPS sin hastighetsindikasjon.

Ellers har vel VW gjennom 40 år truffet bra med Golf sin appell til bilkjøperen. Dermed blir det heller ikke feil å utstyre modellen med moderne motor.

Med 50+ år ser jeg likevel fordelen med høyere sittestilling, og foretrekker biler som e-Up; i3, Soul, Zoe etc. X passer ikke i garasjen, og tror heller ikke brannbilen ville kunne passert den om den ble plassert på gateplan. ;D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AAG

Jeg forstår at det er mange alternativer til EGolf, dessverre er vi så sære at vi ikke likte de andre. Mercedesen ville vært et alternativ dersom den hadde hurtiglading. Det eneste som er positivt med Golfen er for oss kjørekomforten - men det er for oss altså verdt litt.  Jeg føler nå at løsningen blir å vente, spesielt siden vi må bestemme oss raskt for å ikke få prisøkning.

Tusen takk for alle innspill! :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA