Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading ved Gaustatoppen

Startet av aronesen, tirsdag 12. juli 2016, klokken 21:31

« forrige - neste »

aronesen

Hvis noen skal til Rjukan med sin Zoe, så kan jeg opplyse om at ingen av 11kW uttakene ved Kvitevatn Fjellstoge fungerer på Zoe.
Heldigvis fant jeg ett 43kW CEE uttak like ved, slik at jeg slapp å overnatte og kom meg videre til Geilo.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Rav4_EV

Er det noen som har prøvd Teslas destination charger andre steder?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trond.m

Sitat fra: aronesen på tirsdag 12. juli 2016, klokken 21:31
Hvis noen skal til Rjukan med sin Zoe, så kan jeg opplyse om at ingen av 11kW uttakene ved Kvitevatn Fjellstoge fungerer på Zoe.
Heldigvis fant jeg ett 43kW CEE uttak like ved, slik at jeg slapp å overnatte og kom meg videre til Geilo.
Hvor fant du denne ? Kan ikke se den på hurtigladekartet. Var det en offisiell ladestasjon eller et privat uttak ?

aronesen

#3
SitatHvor fant du denne ? Kan ikke se den på hurtigladekartet. Var det en offisiell ladestasjon eller et privat uttak ?

To av de tre laderne er dedikert Tesla eiere. Laderen lengst til venstre er for alle andre med type 2. Betales i Resepsjonen ved Kvitåvatn Fjellstoge.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Trond.m

Takk, det var verdifull informasjon.

aronesen

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:48
Er det noen som har prøvd Teslas destination charger andre steder?
Jeg har testet ut destinasjonsladeren ved Sola Strandhotel. Den er på 11kW og virker heller ikke på Zoe.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Trond.m

Dette forstår jeg ikke. Jeg trodde at alle 11 kW uttak forutsatte TN nett og derfor skulle brukes til å lade Zoe ? Har jeg misforstått noe ?

Rav4_EV

Du har ikke misforstått noe. Er det 11kW lading så er det også TN nett.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er fordi det ser ut som det er kompabilitetsproblemer med Zoe og Teslas ladepunkter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

aronesen

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Du har ikke misforstått noe. Er det 11kW lading så er det også TN nett.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er fordi det ser ut som det er kompabilitetsproblemer med Zoe og Teslas ladepunkter.
Stemmer. Det var en 400V boks like ved ladepunktene.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Trond.m

Kan det være at Tesla har funnet på noe smart så ikke eiere av andre bilmerker kan lade på deres ladepunkter ?

Måkemannen

Trenger man en overgang til CEE? Blir litt usikker når dere skriver Type 2

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


Elmo

#11
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 03. september 2016, klokken 22:50
Trenger man en overgang til CEE? Blir litt usikker når dere skriver Type 2
Nei, type2 er type2 (bildet)

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:24
Hvis da står at da er type2 kontakt så treng du bare ein ladekabel med type2 kontakt i begge ender. Denne følger orginalt med Zoe når du kjøper den.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Måkemannen

Sitat fra: Elmo på fredag 23. september 2016, klokken 21:07
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 03. september 2016, klokken 22:50
Trenger man en overgang til CEE? Blir litt usikker når dere skriver Type 2
Nei, type2 er type2 (bildet)

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:24
Hvis da står at da er type2 kontakt så treng du bare ein ladekabel med type2 kontakt i begge ender. Denne følger orginalt med Zoe når du kjøper den.
Trådstarter snakket om et 43kW CEE uttak. Jeg trodde CEE pleide å være betegnelsen på de røde 400V TN kontaktene? Er det vanlig type 2 er det vel bare å plugge inn originalkabelen ja.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Elmo

#13
Sitat fra: Måkemannen på fredag 23. september 2016, klokken 23:18
Trådstarter snakket om et 43kW CEE uttak. Jeg trodde CEE pleide å være betegnelsen på de røde 400V TN kontaktene? Er det vanlig type 2 er det vel bare å plugge inn originalkabelen ja.
43kW CEE er en missforståelse (jeg så ikke i farten at han hadde skrevet det).

Når man snakker om 11kW, 22kW og 43kW så er det AC (semihurtig-)ladere som alle har fastmontert ledning med vanlig type2-kontakt på (altså samme kontakt som den som følger med bilen og som jeg la ut bilde av). Disse har 400V tilførsel, men de har ikke noe rødt CEE støpsel/stikk.
Det er da bilens interne lader som avgjør hvor mye av de effektene (kW) som står man får. Stort sett bare Zoe og Tesla som får noe mere enn 7kW. Med min eUp får jeg bare 3,6kW fra dem :(

Hvis du ser røde 400V CEE kontakter noe sted så må du selv ha med en ladeledning med "kladd" for å få noe strøm inn på bilen. Og da er det kladden (og ikke stolpen) og bilen i fellesskap som avgjør hvor mye du får.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

aronesen

Uttaket på 43 kW var et Rødt CEE stikk ved skitrekket. Det er nok ikke tilgjengelig om vinteren, og jeg kunne nyttigjøre meg 22 kW, med adapter og ladeboks..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA