Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkter Dyreparken.

Startet av buylove, søndag 10. juli 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Er det noen som kjenner til antall ladepunkter i Dyreparken i Kristiansand? Type, kapasitet osv.
Skal dit i slutten av juli og vurderer og bruke Teslaen.

TS
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Electrix

Det er noen (12stk?) rett til venstre etter innkjøringen på parkeringsplassen ved inngangen og noen (10stk?) langs gjerdet til dyreparken ved den gamle inngangen. Alle er shuko, men av egen erfaring er de ved den gamle inngangen, nå bare utgang, ofte uten strøm.

I høysesongen bør du være tidlig ute for å få ladeplass. Det er en del DC50kW hurtigladere og AC22kW i områdene rundt, men det er kanskje ikke så attraktivt for deg med Tesla, men det er jo noen SC underveis til Kristiansand.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Det er også en god del 16A Schuko på to forskjellige plasser i parkeringskjelleren ved Sørlandssenteret, og hvis du har Chademo adapter med deg så er det to hurtigladere ved McDonalds og en ved KiWi. 
Alt dette ligger vel tre-fire hundre meter fra inngangen til Dyreparken tenker jeg.

Ta en kikk på ladestasjoner.no så finner du vel de eksakte lokasjonene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HaraldElBil

Hei,

Ny på elbil og ny på forumet her. Har en langtur Oslo-Kristiansand med overnatting i dyreparken, og undersøker mulighet for lading. Fant ut at det var like greit å bruke denne gamle tråden, siden den dukker opp på google-søk.

Status per 28.05.2022 er at dyreparken selv sier:
SitatVi har ladestasjoner for el-biler ved administrasjonsbygningen. Disse plassene er registrert på nettsiden til Agder Elbilforening og inngår også i den nasjonale databasen kompilert av Norsk Elbilforening

Okey, webside for Agder Elbilforening finnes ikke, men siden de er et lokallag for norsk elbilforening så kan jeg kanskje finne ladestasjonene på https://elbil.no/lade/ladestasjoner/ ?

Nei, det kan jeg ikke. Der står det ingen.

Hva med https://ladestasjoner.no/ som ble nevnt over her?
Ja, da ser det ut til at det er 4 Schuko ved administrasjonsbygningen og 8 Schuko ved Dyreparken Hotell.

Sjekker også Elton-appen:
4 stk Schuko ved administrasjonsbygningen
8 stk Schuko ved hotellet, merket Los, omtalt som "Rica Dyreparken hotell"

Er det faktisk Schuko der? Er det noen som har ladet på dyreparken/dyreparken hotell i senere tid og kan si noe om ladesituasjonen?

goggo

#4
Anbefaler deg å glemme eventuelle Schuko kontakter for lading annet sted enn hos privatpersoner du kjenner.
De aller fleste Schuko kontakter for destinasjonslading er fjernet, og hvis du skulle være så heldig/uheldig å finne en gjenglemt Schuko kontakt et eller annet sted så virker den sannsynligvis ikke.

Det er drøssevis med hurtigladere i området Dyreparken/Sørlandssenteret, og også en del 22 KW Type2 ladere fra MER og Recharge. 
Jeg kan anbefale appen Chargefinder for å finne ladere, du kan ikke starte lading fra denne men jeg synes det er den enkleste APPen for å søke seg fram til hvilke ladere som finnes.

Det er også masse hurtigladestasjoner mellom Oslo og Kristiansand hvis du skal lade underveis. I ferietida kan det være lurt å velge de ladestasjonene som har mange ladepunker, men unngå gjerne Brokelandsheia for der er det for få ladepunkter i forhold til behov (hvis du ikke har Tesla da, tror det er OK kapasitet på Superchargeren der).

mvh
Hugo

EDIT: Jeg ser at Chargefinder har en fin webside også. https://chargefinder.com/no
  Søk på Dyreparken i Chargefinder så får du oversikten :)
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Jeg syns ikke Dyreparken bør få slippe unna med å tilby en utdatert ladeløsning bare fordi det er mange hurtigladere i området. Destinasjonslading er normalt mye mer bekvemt enn hurtiglading.

Jeg vil oppfordre alle som har tenkt å besøke Dyreparken med elbil om å sende en epost til de å spørre om de har noe annet å tilby enn et utdaterte schuko-kontakter. Evt når de har tenkt å bytte ut til noe som holder dagens standard.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Du kan også minne dem om parkeringsforskiften, og at det pålegg om at de har lademulighet. Ekstra parkeringsplasser på sommer kan sannsynligvis unntas fra ladekrav som sesongparkering. Men de plassene som er der på helårsbasis må bygges ut i henhold til forskriftene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HaraldElBil

Sitat fra: automat på lørdag 28. mai 2022, klokken 17:27
Jeg vil oppfordre alle som har tenkt å besøke Dyreparken med elbil om å sende en epost til de å spørre om de har noe annet å tilby enn et utdaterte schuko-kontakter. Evt når de har tenkt å bytte ut til noe som holder dagens standard.

Oppfordring tatt, og så gjort.

Hurtigladedere kan ikke erstatte en sakte overnattlader. Spesielt ikke når man har en bil hvor hurtiglading er alt annet enn hurtig (Skoda Citigo iV med mer realistisk 25kW ladehastighet)

RJK

Sitat fra: HaraldElBil på lørdag 28. mai 2022, klokken 13:24
Hei,

Ny på elbil og ny på forumet her. Har en langtur Oslo-Kristiansand med overnatting i dyreparken, og undersøker mulighet for lading. Fant ut at det var like greit å bruke denne gamle tråden, siden den dukker opp på google-søk.

Status per 28.05.2022 er at dyreparken selv sier:
SitatVi har ladestasjoner for el-biler ved administrasjonsbygningen. Disse plassene er registrert på nettsiden til Agder Elbilforening og inngår også i den nasjonale databasen kompilert av Norsk Elbilforening

Okey, webside for Agder Elbilforening finnes ikke, men siden de er et lokallag for norsk elbilforening så kan jeg kanskje finne ladestasjonene på https://elbil.no/lade/ladestasjoner/ ?

Nei, det kan jeg ikke. Der står det ingen.

Hva med https://ladestasjoner.no/ som ble nevnt over her?
Ja, da ser det ut til at det er 4 Schuko ved administrasjonsbygningen og 8 Schuko ved Dyreparken Hotell.

Sjekker også Elton-appen:
4 stk Schuko ved administrasjonsbygningen
8 stk Schuko ved hotellet, merket Los, omtalt som "Rica Dyreparken hotell"

Er det faktisk Schuko der? Er det noen som har ladet på dyreparken/dyreparken hotell i senere tid og kan si noe om ladesituasjonen?
Var ved dyreparken i forfjor, og det å få lader ved hotellet på dagtid, er nesten bare å glemme. Men skal du overnatte, så kan du gå ut når folk flest er i ferd med å forlate, for å kapre en lader da, eventuelt seinere på kvelden.

Jeg valgte å ikke bry meg med å gå ut, da jeg hadde ladet ganske bra på IONITY Kjerlingland litt før Dyreparken Hotell om du kommer fra Oslo, så bilen var temmelig full allerede. Tesla har forøvrig en SuC på samme stedet.

Men ser det er kommet ganske mange alternativer nå, i området rundt. Nærmeste er Recharge med 6 ladere ved Esso Kjuttaviga som er nesten bare rett over veien.

Når det er sagt, er nesten skremmende så lite fremoverlent Dyreparken er. Å sett opp masse AC-ladere som man må betale for lading på, så kunne dyreparken fått en god del ekstrainntekter.

Og jeg tror de kunne fått en god deal på laderne og installasjon, for det er vel ganske god reklame for de som får lov å sette opp ladere med egen logo på der.

Kanskje de kunne fått ladere og installasjon tilnærmet gratis ved å la operatøren få en eksklusiv 5-års avtale og større andel av inntektene fra ladingen, og opsjon på 5 års forlengelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Destinasjonslading her på Sørlandet har vært en katastrofe, for å si det mildt.
Men Elbilforeningen sin kampanje for destinasjonslading nå i vår var veldig bra og har vekket opp mange.
Stor honnør til Elbilforeningen for dette.

Dette er hva fylkesordføreren nå sier, som for øvrig både er elbilfantast og elbåtfantast :)
– Før dette møtet trodde jeg vi politikere i fylket var på ballen rundt dette med destinasjonslading, men nå innser jeg at vi må brette opp ermene, for vi har langt igjen. Dette var virkelig en vekker.

https://elbil.no/dette-var-virkelig-en-vekker/

Det er sikkert ikke så mye som vil skje i år, men forhåpentligvis vil mye komme på plass med destinasjonslading både til elbiler og elbåter til neste års sesong...

Bildet viser fylkesordfører Thomassen i sin elektriske snekke med det betegnende navnet "Smålekker"
Du kan ikke vise dette vedlegget.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Synes alt med med dyreparken var ekstremt overpriset - og opplevelsen for barna mye dårligere enn hva forventningene skulle tilsi de gangene vi har vært der (2 ganger).
Destinasjonslading har vel druknet i ønsket om mer profitt er jeg redd.

Selv opplevde vi også veggedyr på rommet sist gang vi var der og hele oppholdet var en gedigen nedtur. Etter dette satset vi på Danmark hvilket traff oss bedre på alle mulige måter. En liten avsporing av tråden - men synes dyreparken fortjener et spark bak slik at de kan få et tydelig signal om å skjerpe seg.

HaraldElBil

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. mai 2022, klokken 09:08
Synes alt med med dyreparken var ekstremt overpriset - og opplevelsen for barna mye dårligere enn hva forventningene skulle tilsi de gangene vi har vært der (2 ganger).
Destinasjonslading har vel druknet i ønsket om mer profitt er jeg redd.

Selv opplevde vi også veggedyr på rommet sist gang vi var der og hele oppholdet var en gedigen nedtur. Etter dette satset vi på Danmark hvilket traff oss bedre på alle mulige måter. En liten avsporing av tråden - men synes dyreparken fortjener et spark bak slik at de kan få et tydelig signal om å skjerpe seg.

Lenge siden dette, og var det i abra havn eller dyreparken hotell?

Jeg fant en eldre omtale om abra havn som nevnte veggdyr :-o

Ellers enig i at det er dyrt, men vi bor i i en av verdens dyreste land også.
2 voksne, 1 barn, 2 overnattinger med inngang i parken 3 dager, sirkus jesper: 6103 kr.
Vi stikker nok innom kiwi og kjøper litt mat og drikke for å ta med i parken, så vi sparer der, men hadde vi spist alle måltidene i parken hadde det nok blitt oppi 10.000 ja.

Tidligere har vi bodd på Scandic-hotellet og det var jo stas det også, men prismessig kom vi ikke så ille ut av å kjøpe en pakke med overnatting og inngang.

HaraldElBil

Sitat fra: goggo på søndag 29. mai 2022, klokken 07:57
Destinasjonslading her på Sørlandet har vært en katastrofe, for å si det mildt.
Men Elbilforeningen sin kampanje for destinasjonslading nå i vår var veldig bra og har vekket opp mange.
Stor honnør til Elbilforeningen for dette.

Kjempeflott at noen har fokus på dette. Som det er sagt, så er det også et potensiale for inntekt. Vi tar noen hotellferier i løpet av året, og jeg mailer med hoteller og forteller dem om at mitt valg av hotell styres i stor grad av lademuligheter, og at jeg foretrekker å lade på hotellet mens jeg sover, og at jeg gjerne BETALER for dette. Greit nok, det er kanskje ikke de store summene, og jeg vil ikke betale mer enn hva lynlader koster, men jeg kan fort betale 3 kroner per kWh som i en situasjon med normale strømpriser kunne gitt de en ekstra inntekt på 50 kroner per gjest per natt. Jeg hadde til og med gladelig betalt 100 kr ekstra i en fast sum for å ha lademulighet under oppholdet.

OSL flyplass tar 80 kroner for lading i P11, uansett hvor lenge man er tilkoblet. Det er bra service det!

hELgenen

Sitat fra: HaraldElBil på søndag 29. mai 2022, klokken 11:27
Lenge siden dette, og var det i abra havn eller dyreparken hotell?

Jeg fant en eldre omtale om abra havn som nevnte veggdyr :-o

Mener siste gang vi var der var tidlig sommer 2019 - det var dyreparken hotell.

Ellers har vi jo opplevd veggedyr på andre steder i Norge også - sist gang var Myrkdalen hotell. Der var det riktignok ok med lading - men disse blodsuger dyrene kommer og går overalt dessverre.

jkirkebo

Sitat fra: HaraldElBil på søndag 29. mai 2022, klokken 11:35
OSL flyplass tar 80 kroner for lading i P11, uansett hvor lenge man er tilkoblet. Det er bra service det!

70 kroner hos Gardermoen parkering for 1 uke, 80 for 2, 90 for 3 osv. Ganske ok det også, med dagens strømpriser ;) Jeg pleier å beregne å komme fram med nesten tomt batteri, så lader den til 80%. Starter lading fra 80% til 100% på avgangsplyplassen på vei hjem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA