Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkter Dyreparken.

Startet av buylove, søndag 10. juli 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

HaraldElBil

Etter dialog med apcoa om at mange kan ha vært rammet kom det nå sms om at feilen vil bli rettet

Du kan ikke vise dette vedlegget.

AndersH

Recharge har 6 lynladere på Esso over E18, samt kommer med ytterligere lynlading på IKEA i løpet av det nærmeste året.


HaraldElBil

Sitat fra: AndersH på mandag 04. juli 2022, klokken 10:22
Recharge har 6 lynladere på Esso over E18, samt kommer med ytterligere lynlading på IKEA i løpet av det nærmeste året.

Lynlader er et dårlig alternativ til destinasjonslading, for man har hverken lyst til å sitte og lade 1 time når man ankommer stedet, og heller ikke starte hjemreisen med 1 time ladepause. Og man har vel ikke lyst til å gå ut av parken for å flytte bilen for å så gå inn igjen heller. Men ellers er det kjekt med flere lynladere i området ja :)

Kanskje Scandic Sørlandet kunne ha stjålet litt mer business hvis de satte opp ladepunkter for gjester.

Moas

lynladere som destinasjonslader kan kombineres med et spisested. Helt greit å få noe å spise før man skal gå eller kjøre langt.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

automat

Sitat fra: Moas på mandag 04. juli 2022, klokken 13:49
lynladere som destinasjonslader kan kombineres med et spisested. Helt greit å få noe å spise før man skal gå eller kjøre langt.
Det er mye man kan, spesielt hvis man må. Det hindrer likevel ikke at mange vil syns destinasjonslading mens man er på stedet vil være den mest praktiske løsningen.

Destinasjonslading ved Dyreparken vil også redusere trykket på hurtigladerne i området. Dette er jo ikke akkurat området med minst risiko for ladekø i fellesferien.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Truls Antonsen

Har vært noen dager i Danmark nå... Masse destinasjonsladere på Fårup Sommarland (ca 30 stk, 24 på hovedparkering, 6 på hotellet). Perfekt å plugge i, og ha 100% ved avreise.

Samme på hotellet vi lå på i Kolding, ikke like mange, men begrenset behov, 2 som ladet på 6 ladere.

Fremstår som mye mer utbygd med AC ladere i DK, selv om de ligger ett stykke bak Norge på DC.

Klarer ikke helt se kost-argumentet for norske tilbydere heller...20-30' pr lader, outsource til Europark, og ta 3-4kr/kwh...og det blir ikke en kostnad i budsjettene vil jeg påstå.

Jeg sparte ikke noe penger på AC lading I Danmark, med priser på hhv 3,5 og 4,5Dkr/kwh, men sparte mye tid, da det tar 2-3 min å koble til, og 1 min å pakke sammen dagen etter. Med DC lading må en jo være tilstede hele tiden...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


vesttrønder

Dyreparken sine ladarar er jo nesten berre tull :). Fekk vel 10% ekstra på batteriet i løpet av ein dag, men det er egentleg ikkje verdt mange kronene.

geear

Behovet for destinasjonslading blir mindre og mindre etterhvert som rekkevidden på bilene øker, men som småbarnsfamilie som har brukt elbil (med alt fra OK til meget bra rekkevidde) mye på ferie de senere årene, så er vi fortsatt der at vi setter pris på god destinasjonslading. Som det påpekes her oppe så ønsker man overhodet ikke å stoppe og hurtiglade når man er fremme (eller rett før), og man ønsker heller ikke å starte en tur med hurtiglading, både for hastighet og fordi det ikke er en god start på turen. Det mest optimale er at bilen lades der den står parkert når den skal stå parkert, og ikke egentlig skulle vært på vei et annet sted. For vår del er ladeløsning ved våre typiske hytte/feriesteder alt fra ingen lading til 10-12A, og det er ikke i nærheten av nok til å fylle opp for daglig forbruk for eksempel når vi er på østlandsferie, da farter vi så mye rundt at vi går i minus hver dag. Har brukt destinasjonslading på alt fra ziplining ned Holmenkollen, Frognerbadet og på Verdens Ende. Helt topp at muligheten er der.

However... mangelen på destinasjonslading har aldri, og blir nok aldri, en dealbreaker for oss på tur, så jeg forstår godt aktører som Dyreparken som velger å styre unna kostnadene og driftsansvaret det medfører. Det er sannsynligvis kun en merkostnad for de.

THE

Personlig velger jeg aldri overnattingssteder som ikke har tilbud om destinsjonslading med nok kapasitet til at jeg får ladet tilnærmet fullt over natta, dvs. 7kW og oppover. Betaler gjerne litt ekstra for overnatting i tillegg til pris for lading for å slippe hurtiglading dagen etter. På attraksjoner o.l. blir det noe annet, men benytter meg gjerne av det om det finnes, og gir ros i resepsjon/informasjon om de har bra tilbud om destinasjonslading.

I motsetning til geear mener jeg det blir stadig større behov for destinasjonslading etter hvert som flere og flere bruker elbil til alle typer reiser. Selv om jeg hadde hatt reell rekkevidde på 1000 km+ ville jeg ofte lagt vekt på mulighet for destinasjonslading ved valg av hotell f.eks.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Truls Antonsen

Behovet for destinasjonslading avtar jo ikke av lengere rekkevidde.
Med lang rekkevidde, vil en jo påfølgende dag gjøre unna hele dagsetappen uten ladestopp, om en starter med fullt batteri.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 11. juli 2022, klokken 20:41
Behovet for destinasjonslading avtar jo ikke av lengere rekkevidde.
Med lang rekkevidde, vil en jo påfølgende dag gjøre unna hele dagsetappen uten ladestopp, om en starter med fullt batteri.
Kommer jo an på hvor langt man kjører. Hvis rekkevidden holder til T/R destinasjon blir jo behovet for destinasjonslading mindre. Kjører man distanser flere ganger rekkevidde blir jo behovet for destinasjonslading vesentlig større.

Har flere ganger brukt Tesla sitt destinasjonsladekart som utgangspunkt for planlegging av reisestopp. Utrolig deilig å slippe det fjerde ladestoppet for dagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 11. juli 2022, klokken 20:41
Behovet for destinasjonslading avtar jo ikke av lengere rekkevidde.
Med lang rekkevidde, vil en jo påfølgende dag gjøre unna hele dagsetappen uten ladestopp, om en starter med fullt batteri.
Når du velger scenario kun for å passe argumentasjonen din, så kan du sikkert klare å argumentere for destinasjonslading, men det fjerner ikke fakta at behovet for destinasjonslading reduseres ved økt rekkevidde (og gjerne også medfølgende økt ladehastighet). Det var ikke noe mindre behov for destinasjonslading med kort rekkevidde og treg lading.

Vi kjører nå mange lenger turer tur-retur uten å lade, der vi tidligere måtte ha hurtiglading og/eller destinasjonslading underveis. Vi har vel 24 mil til Dyreparken og kan nok omtrent kjøre tur-retur uten lading, maksimalt tre minutter på lynlader på vei hjem. Da betyr det forsvinnende lite om det er destinasjonslading i Dyreparken eller ikke.

automat

Det er ikke alle som har mulighet til, eller er villige til, å kjøpe de dyreste bilene med lengst rekkevidde. Det må være et ladetilbud tilpasset disse også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Truls Antonsen

Vi baserer vel alle argumentasjonen på våre egne, erfarte opplevelser...
Jeg har også en bil som lader fort...men i sommer har jeg opplevd 2 scenarier:

1: Danmark med destinasjonslading, parkerer bilen ved ankomst, sjekker inn på hotell, starter med 100% dagen etter

2: Sverige, ved hytte, ankommer med lav SOH, og må velge enten å lade 20-30 min før jeg tar kvelden, eller, som i mitt tilfelle søndagen, starte med 30%, kjøre 25 min, lade i 30 min, for så å starte den egentlige turen (på 760km). Dette gjorde turen 30 min lenger enn nødvendig.

Eksempelet ditt, med t/r Dyreparken, med noen få min lading, baserer seg jo på at du har hatt destinasjonslading (hjemme) før turen starter, og destinasjonslading (hjemme) etter dagens etappe. På ferie starter en ikke alltid hjemme...


Har kjørt elbil siden 2019, men skal ikke påstå jeg er spes erfaren, men først nå i år jeg har hatt tilgang på, og brukt destinasjonslading. Det var en opplevelse jeg opplevde som avstressende, kontra å finne og lade før/etter dagsetappe. Jeg fikk frigjort tid...og brukte kortere tid på å "fylle tanken" enn jeg ville gjort med bensin/diesel.

Klart, ikke alle kombinasjoner av turer eller biler som har nytte av det, men er endel som har det. Og jeg betalte glatt 4,5kr/kwh for desinasjon, vs en lavere pris på Ionity (3,5 eller noe..) bare fordi det var enklere...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Sitat fra: automat på onsdag 13. juli 2022, klokken 16:04
Det er ikke alle som har mulighet til, eller er villige til, å kjøpe de dyreste bilene med lengst rekkevidde. Det må være et ladetilbud tilpasset disse også.
Nå var vel argumentet at med lengre rekkevidde, så vil behovet for destinasjonslading øke eller minke. Så, selv om argumentet i dag, er at det er stort behov, så er jeg egentlig enig i at det vil redusere behovet over tid. Også behovet for hurtig/lynlading.

Men, når flere går over til elbiler, og da vil ha lengre rekkevidde på bilene de vil vurdere, så vil flere legge ut på lengre turer. Også turer der flere velger å ta ice-bilen, med eller uten tilhenger på slep.  Og det inkluderer turer der man går utover rekkevidden bilen har.

Så kombinasjonen med flere elbilister og flere reiser der man utfordrer den lengre rekkevidden. Og med destinasjonslading med nok effekt, så vil vi se at folk er mer villig til å ta turer som vil kreve lading på veien på ett eller annet punkt. Og da ser jeg for meg at destinasjonslading er det som vil være størst behov for.

En forutsetning her, er at det vil være grenser for hvor lang rekkevidden blir. Med vinterkjøring fra Oslo til Trondheim, kjøring utenom bare frem og tilbake, så hjem, vil man selv med 100 mil rekkevidde, ha behov for lading. Og da er det destinasjonslading.

Behovet er altså ikke økende fordi flere vil ha større behov, men at tilsammen vil alle elbiler vi får på veien, føre til at behovet vil øke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA