Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkter Dyreparken.

Startet av buylove, søndag 10. juli 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

HaraldElBil

Fikk svar fra hotellet og er skuffet. Fortsatt schuko, og plassene ved hotellet er fjernet.

SitatVi har noen få lade plasser  (med vanlig stikkontakt!) opp ved administrasjonsbygningene ved e-18.
Tidligere hadde vi ved hotellet, men de er borte nå da vi har bygget ut Savanne området for våre Afrikanske gress etende dyr.
Om du vil ha hurtiglading mot betaling, så finnes dette f.eks på Ikea, som er i nærheten.

geear

Gjelder parkeringsforskriften for eksempel for Dyreparken, eller er det kun for "parkeringsselskaper" som tilbyr "offentlig" parkering?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260#shareModal

Sitat
§ 35.Lademulighet

På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.

sjokomelk

Forskriften gjelder alle steder det er "vilkårsparkering". Den enkleste er å tenke at det gjelder alt av parkeringsplasser du må betale for å parkere. Står du gratis gjelder den ikke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

#18
Det trenger ikke engang være betaling. Så lenge det er allment tilgjengelig med noen som helst form for vilkår (f.eks. skilting om maksimal parkeringstid, kun for hotellets gjester, etc) trer forskriften i kraft. Se §2 og §3 for mer detaljer.

SitatI denne forskriften forstås med:
a.   Vilkårsparkering: parkering mot betaling, med tidsbegrensning med eller uten dokumentasjonsplikt, på oppstillingsvilkår, med krav om parkeringstillatelse for forflytningshemmede eller på andre vilkår.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HaraldElBil

Kan bekrefte at det fortsatt er Schuko. Tror det var totalt 8-9 spredd over 2 områder av P1. Var flere som var strømløse men jeg fikk ladet. Som god elbilist satt jeg bilen til lading om kvelden og flyttet den tidlig neste morgen så flere kunne benytte den.

Jeg håper de virkelig får på plass en haug med type 2 ladestasjoner før neste sesong

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

HaraldElBil

Det dyreparken ikke skjønner er at jeg ikke har lyst til å ankomme parken om morgenen, stå en halvtime-time på hurtiglader og fylle batteriet med bilen full av masete barn før vi går inn i parken. Jeg har heller ikke lyst til å stoppe og lade umiddelbart etter at vi forlater parken, for da er batteriet kaldt og ladehastigheten lav. Og som en som må kjøre i 3-4 timer hver vei er en times ladestopp heller ikke så fristende.

Jeg skal ta det opp med de på epost også, men her er min bønn: la oss betale for saktelading. 5 kr per kWh er faktisk helt ok for min del. Ladestasjonene vil betale seg selv. 2kW / 10A er helt greit det for de som overnatter. Som et minimum

THE

Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 21. juni 2022, klokken 23:22
Jeg skal ta det opp med de på epost også, men her er min bønn: la oss betale for saktelading. 5 kr per kWh er faktisk helt ok for min del. Ladestasjonene vil betale seg selv. 2kW / 10A er helt greit det for de som overnatter. Som et minimum

Her må jeg få lov til å være helt uening med deg. 2kW er ikke nok. Hvis jeg har parkert bilen på et hotell og spør i resepsjonen om de har ladeplasser, så orker jeg ikke å flytte bilen for 2 kW lading hvis jeg skal overnatte bare ei natt, selv om det er gratis. Jeg kan gjerne betale for lading, men da må det være såpass futt at jeg kan lade tilnærmet fullt ved ei vanlig overnatting på 12 tolv timer. Det minste de bør vurdere er 3,6 kW (16A) som en nødløsning for å få på plass lading kjapt, men det er litt gammeldags å legge opp til slik type ladeanlegg på overnattingssteder og parkeringer på attraksjoner. Legg opp en del 22 kW ladepunkter med lastbalansering først som sist. Da kan man få utnyttet kapasiteten på lading mye bedre også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: THE på onsdag 22. juni 2022, klokken 08:05
Legg opp en del 22 kW ladepunkter med lastbalansering først som sist. Da kan man få utnyttet kapasiteten på lading mye bedre også.
Ja, helt enig. Dette er eneste veien å gå. Og prisen bør være pr KWh og i samme prisleie som hos de profesjonelle aktørene.
Det beste for alle parter er nok om de lar en av de profesjonelle aktørene stå for hele greia; med installasjon, drift, betaling og support.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HaraldElBil

Sitat fra: THE på onsdag 22. juni 2022, klokken 08:05
Her må jeg få lov til å være helt uening med deg. 2kW er ikke nok. Hvis jeg har parkert bilen på et hotell og spør i resepsjonen om de har ladeplasser, så orker jeg ikke å flytte bilen for 2 kW lading hvis jeg skal overnatte bare ei natt, selv om det er gratis. Jeg kan gjerne betale for lading, men da må det være såpass futt at jeg kan lade tilnærmet fullt ved ei vanlig overnatting på 12 tolv timer. Det minste de bør vurdere er 3,6 kW (16A) som en nødløsning for å få på plass lading kjapt, men det er litt gammeldags å legge opp til slik type ladeanlegg på overnattingssteder og parkeringer på attraksjoner. Legg opp en del 22 kW ladepunkter med lastbalansering først som sist. Da kan man få utnyttet kapasiteten på lading mye bedre også.

Absolutt, jeg vil også gjerne ha mer, men jeg ville være litt realistisk med tanke på hva dyreparken allerede har gjort, og det er å legge opp individuelle 16A-kurser (med 10A lading). Det er noe en huselektriker kan gjøre relativt rimelig og raskt. Med vilje hadde de nok klart å få til noe allerede i sommer på noen av parkeringsplassene foran hotellet.

Drømmescenarioet er såklart 32A til hver ladestasjon med 7kW eller noe i den dur, men da snakker vi også en helt annen prisklasse hvis man skal inn med strømskinner/fete kabler/seriekobling og smart lastbalansering.

Hvis man ankommer hotellet kl 10-11 og putter bilen til lading, så er den vel mer realistisk tilkoblet 24 timer, om ikke lenger. Kommer man kl 20 om kvelden for å ha parkdag neste dag så er det også rundt 24 timer.

Dagsbesøkende derimot, de trenger mer futt ja

HaraldElBil

Sitat fra: goggo på onsdag 22. juni 2022, klokken 10:25
Ja, helt enig. Dette er eneste veien å gå. Og prisen bør være pr KWh og i samme prisleie som hos de profesjonelle aktørene.
Det beste for alle parter er nok om de lar en av de profesjonelle aktørene stå for hele greia; med installasjon, drift, betaling og support.

Enig. Men etter å ha vært i parken så tror jeg nok de vil ha mest mulig av inntekten selv. Makan til pengemaskin.. :-)

goggo

Sitat fra: HaraldElBil på onsdag 22. juni 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på onsdag 22. juni 2022, klokken 10:25
Ja, helt enig. Dette er eneste veien å gå. Og prisen bør være pr KWh og i samme prisleie som hos de profesjonelle aktørene.
Det beste for alle parter er nok om de lar en av de profesjonelle aktørene stå for hele greia; med installasjon, drift, betaling og support.

Enig. Men etter å ha vært i parken så tror jeg nok de vil ha mest mulig av inntekten selv. Makan til pengemaskin.. :-)
Ja, de har jo kjøpt opp de fleste campingplassene i området også, de nøyer seg ikke med det de tjener inne på dyreparken...

Men hvis de lar f.eks MER installere ladestasjoner hos seg så regner jeg med at Dyreparken får en andel av inntektene. Og så sparer de jo all administrasjon og support og det der.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HaraldElBil

Sitat fra: goggo på onsdag 22. juni 2022, klokken 17:26
Men hvis de lar f.eks MER installere ladestasjoner hos seg så regner jeg med at Dyreparken får en andel av inntektene. Og så sparer de jo all administrasjon og support og det der.

Spørs om MER vil, sakteladere i dyreparken vil kanabalisere den gode inntjeningen på lynladerene i Sørlandsparken

goggo

Sitat fra: HaraldElBil på mandag 27. juni 2022, klokken 09:34
Sitat fra: goggo på onsdag 22. juni 2022, klokken 17:26
Men hvis de lar f.eks MER installere ladestasjoner hos seg så regner jeg med at Dyreparken får en andel av inntektene. Og så sparer de jo all administrasjon og support og det der.

Spørs om MER vil, sakteladere i dyreparken vil kanabalisere den gode inntjeningen på lynladerene i Sørlandsparken
Hehe, OK siden MER og Recharge har mange hurtigladere i området så er det jo stort potensiale her for Eviny eller Kople da :)

Eviny og Kople - ta en telefon til Dyreparken. De/vi trenger ca 100 AC ladepunkter med lastdeling. Snarest mulig!

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HaraldElBil

Sånn apropos dyreparken, vi overnattet på hotellet og skulle da hatt gratis parkering.

Registrerte oss på tablet i resepsjonen, men da vi kjørte ut tikket det inn en mail fra apcoa om parkering belastet kredittkort.

Apcoa sa det var opp til dyreparken hotell å bevise at vi hadde parkering, men jeg hadde heldigvis tatt bilde av registreringsbildet fra tablet, så det ordnet seg. Viste seg at den var stilt inn på ABRA HAVN, ikke dyreparken p2 / hotell, så derfor var jeg blitt registrert på feil parkeringsområde.. hjelpes..

Det kan være at P1 (der hvor ladeplassene er) er et eget område igjen, så vær obs på dette hvis dere flytter bilen fra P2 til P1 for å lade, og så flytter bilen tilbake.

Når jeg ser på bildet jeg tok nå så er jeg ikke helt sikker på om jeg kjøper denne forklaringen, da det står "alle plasser" også men..

Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA