Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av 60/70 med 75 batteri - hvor gjemmer Tesla de siste 5/15 kWh?

Startet av bertin, lørdag 09. juli 2016, klokken 19:48

« forrige - neste »

bertin

Denne uken kjørte jeg Oslo-Halden med min nye 70D (75) og jeg brukte 189Wh/km, 24kWh, 126.7km, 1.5timer gir 85km/t i snitt. 18grader, 21" ContiSilent

Jeg ladet på vei hjem på Solli SC ca 21kWh på 14 min.

Tiden står først
165724, 21%, 92kW, 315v, 296A
170118, 30%, 96kW, 327v, 296A
170132, 110km, 462km/t, 328v, 296A
170140, 111km(+35km), 463km/t, 294A
170155, 31% (+7kWh), 96kW, 328v, 296A
170603, 40%, 98kW, 335v, 294A
170607, 40% (+14kWh), 99kW, 335v, 297A
170618, 148km, 480km/t, 336v, 294A
170622, 149km (+72km), 480km/t, 336v, 294A
171033, 50%, 90kW, 341v, 267A
171038, 50% (+20kWh), 90kW, 341v, 265A
171047, 183km (+107km) , 483km/t, 341v,266A
171051, 184km, 482km/t, 341v,266A
171113, 51%, stop

N00b

Det er nesten sikkert de siste 5kwh er gjemt i toppen.

Lad til 100% og følg med hvordan den avslutter ladingen. Min 85D er nede i 3-4A helt på slutten.

bertin

Skal kjøre Bergen - Oslo i morgen via Gaustatoppen / Haukeli og regner med å lade fullt på Åmot. Likevel dette bilde fra Lier nord viser ladehastighet på 97% SOC og da er jeg på 52A. Håper i morgen om jeg har tålmodighet til å vente til 100%.  Bilde kommer.

zoom

Hei
Her er et tilsvarende lade bilde av min 75D.

Jejl

Ut fra bildene kan det se ut til at ca 4 kwh er gjemt i toppen og ca 1kwh i bunn.

bertin

Ankom Vinje SC med 12% på batteriet og ladet til det var fullt og den stoppet på 100%.
Fylte på 63 kWh og det tok 71 minutter. Typical med 100% viste 365km.

Siste sekundene før den stoppet å lade viste den 37A (14kW).

GOS

Sitat fra: bertin på mandag 18. juli 2016, klokken 20:11
Ankom Vinje SC med 12% på batteriet og ladet til det var fullt og den stoppet på 100%.
Fylte på 63 kWh og det tok 71 minutter. Typical med 100% viste 365km.

Siste sekundene før den stoppet å lade viste den 37A (14kW).
Var dette en S70D eller S75D. Dersom den ladet med 37 A og 14 kw i slutten så har den vel en del buffer i topp.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bertin

Jeg har S70D med 75kWh batteri.

sylwester

Hvis de hadde passert alle 5kWh i bunn så ville man ha et insentiv å ikke lade 100% uansett om man hadde 70kWh-versjonen så i praksis vil 4kWh i topp bety at batteriet ikke hatt så mye skade av å lade til virtuell topp og man har fått mer produkt til en vesentlig lavere pris. Er det i det heletatt noen grunn til å oppgradere?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bertin

Ekstra buffer på 3-4-5kWh i toppen som ikke jeg kan benytte er bra for batteriet har jeg forstått. Jeg hadde/har ikke behov for å oppgradere, men hadde gjort det hvis det var gratis/billigere.

I dag får du ikke kjøpt den som 70D, men som 60D eller 75D (kr 70 000 dyrere).

Her er meldingen jeg fikk av Tesla om tilbud om oppgradering :
Vi introduserte nylig et 75 kWh-batteri for Model S, som gir ytterligere 20 kilometers rekkevidde sammen med alternativet for elektrisk firehjulsdrift (sammenlignet med 70 kWh batteriet).

Vi gir deg nå muligheten til å oppgradere din Model S-bestilling med et 75 kWh-batteri før levering. Oppgraderingen koster NOK 24 800 og kan integreres i billånet eller leasingavtalen din*.

Dersom du bestemmer deg for at du vil foreta oppgraderingen etter levering, kan du når som helst kontakte ditt lokale servicesenter for å få dette gjort for NOK 33 600.

N00b

bertin: Om du trives med 70D og klarer deg med det så vit at batteriet ditt lever et bedre liv når det ALDRI blir utfordret på de siste % lading.

Hva det utgjør etter 200.000km?  Ett par km rekkevidde?  Men som ingeniør så er det en varmende tanke med mekanisk sympati for bilen.

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lunitiks

Sitat fra: Toonster på tirsdag 19. juli 2016, klokken 00:36
Sitat fra: bertin på mandag 18. juli 2016, klokken 23:10
Jeg har S70D med 75kWh batteri.

Hvor finner du dette merket?

Bak forhjulet på passasjersiden ("under" bilen). Du må legge deg på knær for å se det.

@Bertins klistremerke ("Tesla Serial Number") forteller for øvrig følgende:
"T" = Tesla
"16" = 2016
"D" = April (fjerde bokstaven i alfabetet)
"0027236" = I teorien det 27.236'tte batteriet som er produsert med det delenummeret som fremgår over
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Dette er som forventet, men veldig good news, dere med "gml" 70D, hvilken ladefart har dere helt på slutten av ladingen? Antar det er som normalt bare noen få amp.

Isåfall er de nye 70Den ett aldri så lite kupp:)

lunitiks

Har ikke data på superlading til 100%, men til 90% på min gamle 70D sist helg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA