Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig landet på en løsning for hjemmelading.

Startet av Adrian Stachnik, lørdag 09. juli 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 02:43
Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2016, klokken 00:58
32A trefas mode2 ladekabel med B vern er f.eks denne:
http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-2/nrgkick-32a-m2-t2-cee-5m
Siden en ikke vet hva slags jordfeilbryter, en tilfeldig rød stikkontakt en finner langs veien er tilkoblet bør en påse dette. Det finnes sikkert også andre kabler enn denne med type B.

Et godt produkt dette her. Jeg er veldig opptatt av sikkerhet, og derfor jeg fikk elektrikeren til å overdimensjonere kursen her, med b-vern. Men det kan nok god tenkes at de fleste tenker pris i første omgang, og både torgersenbil.no og elbilgrossisten.no har portable løsninger i omtrent samme klasse til 4,5k rimeligere.
Torgersen bil har ikke spesifisert type vern så det er trolig minstekrav. Elbilgrosisten's har A-vern som er minstekravet per d.d. Skal en først investere i en slik for å kunne lade trefas fra rød kontakt burde en investere i en med B-vern. 

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 02:43Jeg er veldig opptatt av sikkerhet, og derfor jeg fikk elektrikeren til å overdimensjonere kursen her, med b-vern.

Vi reduserer til dette utsang til; litt opptatt av sikkerhet.

"Veldig" krever et fastmontert ladepunkt hjemme, eller i det minste at stikkontakten hadde vært montert i samme skap som kladden slik at du slapp 2 år med skjøteledning. Siden du har dimmensjonert kursen i tråd med forskriftene for et 32A ladepunkt, og også et B-vern slik forskriftene krever uansett for en ny stikkontakt for lading, så spiller forsåvidt vernet i kladden liten rolle hjemme, og et fastmonteret ladestasjon ville blitt rimligere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Adrian Stachnik

En fastmontert ladestasjon er uaktuelt frem til vi bygger ny garasje. Jeg vil gjerne at folk som kommer på besøk skal kunne lade her, uavhengig om de har type1 eller type2. Og en fastmontert ladestasjon stilt inn til 32A 1fas kan kun lade 1 bil. Jeg fikk satt opp et par industrikontakter isteden, slik at portabelt utstyr kan kobles på, og ladefarten da justeres ved behov. eks. 2biler med 16A 1-fas. Og nå er iallefall kursen lagt, og sikret med B-vern, så det blir en smal sak å gjøre om her når ny garasje kommer opp om et par år.

Ja, jeg vet at det finner ladestasjoner med aktiv effektdeling.
Men det blir nok noe jeg skaffer i fremtiden, og ikke nå.


Noe skjøteledning i klem har vi ikke her. Garasjeporten er permanent skrudd fast, så den beveger deg ikke, og det er er glippe på 10cm. Og ny kabel med 6mm2 er bestilt, og da blir det gjort om her uten at kabel går via port. At denne midlertidige løsningen blir permanent i mitt tilfelle, har jeg ingen tro på. Ladefarten er også satt ned til 6A frem til ny kabel blir levert. Men jeg har sett mye rart nedover i gata her. Folk som lader via 25meters kabeltrommel med 1,5mm2 kabel som står og blir eksponert for regn og snø, med ladekladd koblet innpå og full pinne med 16A lading.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Ferry

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 13:59
Folk som lader via 25meters kabeltrommel med 1,5mm2 kabel som står og blir eksponert for regn og snø, med ladekladd koblet innpå og full pinne med 16A lading.

Det er viktig med god kjøling ved høye effekter ;)

Griffel

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 13:59
Men jeg har sett mye rart nedover i gata her. Folk som lader via 25meters kabeltrommel med 1,5mm2 kabel som står og blir eksponert for regn og snø, med ladekladd koblet innpå og full pinne med 16A lading.
Uforsvarlig!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 13:59
En fastmontert ladestasjon er uaktuelt frem til vi bygger ny garasje. Jeg vil gjerne at folk som kommer på besøk skal kunne lade her, uavhengig om de har type1 eller type2. Og en fastmontert ladestasjon stilt inn til 32A 1fas kan kun lade 1 bil. Jeg fikk satt opp et par industrikontakter isteden, slik at portabelt utstyr kan kobles på, og ladefarten da justeres ved behov. eks. 2biler med 16A 1-fas. Og nå er iallefall kursen lagt, og sikret med B-vern, så det blir en smal sak å gjøre om her når ny garasje kommer opp om et par år.

Ja, jeg vet at det finner ladestasjoner med aktiv effektdeling.
Men det blir nok noe jeg skaffer i fremtiden, og ikke nå.


Noe skjøteledning i klem har vi ikke her. Garasjeporten er permanent skrudd fast, så den beveger deg ikke, og det er er glippe på 10cm. Og ny kabel med 6mm2 er bestilt, og da blir det gjort om her uten at kabel går via port. At denne midlertidige løsningen blir permanent i mitt tilfelle, har jeg ingen tro på. Ladefarten er også satt ned til 6A frem til ny kabel blir levert. Men jeg har sett mye rart nedover i gata her. Folk som lader via 25meters kabeltrommel med 1,5mm2 kabel som står og blir eksponert for regn og snø, med ladekladd koblet innpå og full pinne med 16A lading.

Ok blir nok bra etter hvert, men hvis du ser på bilde 3 du la ut så kan ikke jeg se det 10cm glippe du snakker om.
Nok tull, men hvis du satser på at folk skal lade hos deg så hadde kanskje vært bedre med en Type 2/Mode 3 ladestasjon - da spiller det ingen rolle hva slag kontakt som sitter i bilen til de som kommer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Adrian Stachnik

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. juli 2016, klokken 18:09
Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 13:59
En fastmontert ladestasjon er uaktuelt frem til vi bygger ny garasje. Jeg vil gjerne at folk som kommer på besøk skal kunne lade her, uavhengig om de har type1 eller type2. Og en fastmontert ladestasjon stilt inn til 32A 1fas kan kun lade 1 bil. Jeg fikk satt opp et par industrikontakter isteden, slik at portabelt utstyr kan kobles på, og ladefarten da justeres ved behov. eks. 2biler med 16A 1-fas. Og nå er iallefall kursen lagt, og sikret med B-vern, så det blir en smal sak å gjøre om her når ny garasje kommer opp om et par år.

Ja, jeg vet at det finner ladestasjoner med aktiv effektdeling.
Men det blir nok noe jeg skaffer i fremtiden, og ikke nå.


Noe skjøteledning i klem har vi ikke her. Garasjeporten er permanent skrudd fast, så den beveger deg ikke, og det er er glippe på 10cm. Og ny kabel med 6mm2 er bestilt, og da blir det gjort om her uten at kabel går via port. At denne midlertidige løsningen blir permanent i mitt tilfelle, har jeg ingen tro på. Ladefarten er også satt ned til 6A frem til ny kabel blir levert. Men jeg har sett mye rart nedover i gata her. Folk som lader via 25meters kabeltrommel med 1,5mm2 kabel som står og blir eksponert for regn og snø, med ladekladd koblet innpå og full pinne med 16A lading.

Ok blir nok bra etter hvert, men hvis du ser på bilde 3 du la ut så kan ikke jeg se det 10cm glippe du snakker om.
Nok tull, men hvis du satser på at folk skal lade hos deg så hadde kanskje vært bedre med en Type 2/Mode 3 ladestasjon - da spiller det ingen rolle hva slag kontakt som sitter i bilen til de som kommer....

Jeg er både enig og uenig med deg i det.
Jeg har vært innom tanken, men jeg vil ha muligheten til å lade 2 biler samtidig.

http://www.nofuel.no/Produkt/ladesteve-2xt2-led-1f-32a-tyb#product
Denne kunne vært aktuell, da man kan lade med full kraft hvis det bare er 1 bil, og dele kraften mellom 2 biler. Men den koster skjorta. Alternativt er å sette opp 2 "vanlige" mode3-bokser, men da blir de begrenset til 16A/stk, altså ikke mulighet å gi maks kraft til en eventuell Kia Soul eller andre biler med støtte for 32A 1fas. Så jeg blir nok stående på den løsningen jeg har gått for nå, så skal jeg heller gjøre endringer når vi bygger ny garasje, og får ny innkjøring om et par år.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Griffel

#21
Forstår at du er fornøyd med valget ditt, og rent bortsett fra 2år med permanent lading via skjøteledning er jo denne blant de bedre.

Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor stikkontakten ikke står i det låsbare skapet.

(for private er er det heller ikke nødvendig med automatisk lastdeling med mode3 ladestasjoner, manuell innstilling er mulig. Med ladestasjon koblet etter «Tesla 2 fas metoden» ville du kunne lade MB eller en Tesla på besøk med opptil 7,2 kW samtidig med din egen MB med 3,6kW. )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Adrian Stachnik

Kan ikke sette stikket rett i skapet fordi skapet kun er ankret lett til noen betongblokker som står foran porten. Ja, jeg har skrudd fast porten så den ikke kan åpnes, men det kan godt hende at vi selger huset før jeg får bygget noe ny garasje, og da er det mer hendig med kabling på siden av garasjen istedenfor trekkerør og kabel som kommer opp av bakken foran porten. Kan jo hende at de nye eierene vil bruke garasjen til parkering fremfor lagring.

Jeg er enig i at fast opplegg er klart best. Men dette har med økonomi å gjøre også. Har ikke råd til både en mode3-stasjon og en portabel semihurtig nå, det må tas ved en eventuell ny garasje. Og siden vi drar en del til sverige med en bil som max kan lade 11kw, måtte portabelt utstyr prioriteres. MB har ikke hurtiglading, hverken combo eller chademo.

Jeg forstår skepsisen med skjøt, men i dette tilfellet ser jeg ikke noen fare. Løsningen jeg ender på er overdimensjonert for bruken. En cee-stikk tåler mye mer mekanisk og elektrisk belastning. Og her blir det stort sett kun kjørt halv kapasistet over tid med 16 av 32A og kabelen blir på 6mm2.

Av alle jeg kjenner som har elbil, er det ingen som har gått det steget jeg har gjort. Alle jeg kjenner personlig lader kun på eksisterende schuko enten i garasje, eller utenfor. Hadde jeg hatt varmesøkende kamera, ville jeg satt mye penger på at jeg har den løsningen av mine venner med minst varmegang. Det skal nevnes at hele anlegget her hos meg ble byttet i 2012, med overspenningsvern også. Det er det heller ikke alle som har.

Btw. tror jeg så tidenes løsning på parkeringen for kommunens egne elbiler i dag. Defa-skap på parkeringen med skjøt hengende ut av skapet, og lokket most over kabel. Det skal nevnes at skjøten som hang ut hadde en kobling som ikke var egnet for utendørs bruk. Tydelig at det ikke bare er jeg som har dårlig råd.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA