Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig landet på en løsning for hjemmelading.

Startet av Adrian Stachnik, lørdag 09. juli 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

Adrian Stachnik

Et halvt år etter kjøp av elbil, og etter mye om og men, har vi endelig landet på en ladeløsning hjemme.
Det har tatt meg mange timer med lesing og vurderinger, så tenkte å dele min erfaring her.

Er ikke lagd av penger, så ville finne en løsning som fungerer både til å reise, men også til hjemmebruk.

Løsningen jeg landet på, er en semihurtig portabel AC-lader. Den fungerer på både 400volt og 230volt. Hjemme har vi 230volt, så fikk elektrikeren til å legge opp en 32A blå industristikk, med jordfeilvern type B. Lade-skapet bygget jeg selv, og kjøpte holder for type2-støpselet. Skapet er låsbart, så jeg unngår at laderen blir stjålet.

Denne løsningen er jeg godt fornøyd med, da jeg lader mest hjemme. Men det som gjør dette genialt, er at jeg kan plukke ut ladekladden hvis jeg skal på langtur, og da har jeg mulighet til å lade opptil 11kw (kladden leverer opptil 22kw, men ikke på vår Mercedes som ikke støtter mer enn 11kw)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

E_S

Ikke dumt! 22kW portabel ladekabel er snacks :) Hvor kjøpte du den?
:)

Griffel

#2
Det jeg ikke likte var en tilsynelatende tynn og lang skjøteledning fra en 32A stikkontakt liggende på bakken. Hadde stikkontakten vært montert i skapet med en kort tykk snabb ville dette sett mer ok.ut.
Eller enda bedre, en stikkontakt i skapet tilpasset støpselet til kladden, malt blå eller tydelig merket 230V.

Skjøteledninger er for nødsfall, skjøteledning for permanent bruk er ikke godkjent i min bok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lunitiks

I utgangspunktet veldig pent utført @Adrian, men må si meg med @Griffel her.


Et par spørsmål: Hva er det slags "pistol" du har for Type2? Aldri sett dette før  :)  Og hva er de store, røde skjøtene inni skapet for noe?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Adrian Stachnik

E_S:
7900kr hos torgersenbil.no Prisen er inkludert adaptere og frakt.
http://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

Griffel:
Jeg har bestilt en ny overgang som er mye tykkere, 6mm2 på lederene. Men det er sommer i Norge, og lite som skjer før august, så har satt ned ladehastigheten til 6A frem til jeg får den nye overgangen som er beregnet for lasten. Plasseringen av garasjen er så dårlig i forehånd til hvor ladeluka på bilen vår, så dette blir løsningen frem til vi bygger ny garasje i 2018, da skal jeg ha alt dette inni garasjen, med korte overganger.

lunitiks:
Type2-pistolen følger med den portable laderen, men holderen er kjøpt hos elbilgrossisten.no. De store røde skjøtene skal jeg forklare:
Den laderen jeg bruker leveres med en 32A Rød 400volt kobling. Og det følger med masse overganger slik at man kan lade alt fra husholdningskontakt, og både 230v og 400v industri-stikk. Lade-effekten justeres etter det svakeste leddet.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Griffel

#5
For de som ønsker å lade sin Tesla single lader/MB med 32A 230V hjemme:

En fastmontert Tesla veggboks er vel et par tusen rimligere enn denne kladden, og kunne gitt Tesla/MB drøyt 7kW på 32A 230V. Dette arrangementet gir vel Tesla single lader/MB maksimat 3,6kW ved 230V.

Anagelig er dette nok til hjemmebruk for de fleste. Men 16A fastmonterte får en nå fra ca. 4000,-

Men altså den omtalte kladden(32A) er ikke et alternativ til en Tesla veggboks for å kunne lade 32A på 230V for de nevente  bilene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Adrian Stachnik

Men det stemmer at MB er begrenset til 16A dvs. 3,7kw @230v, eller 11kw @400v. Har bare lagt opp en 32A kurs for å kunne være fremtidsrettet. Så en gang i fremtiden skal det kunne gå å lade 2 biler med 3,7kw, eller eventuelt en bil med 7,4kw som støtter dette ved 230volt. Hvis det blir behov her på gården...
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

E_S

Jeg liker portable kabler fremfor bokser - om man har bil som støtter 22kW og skal på ferietur er det genialt å ha med en slik eller tilsvarende, så kan man lade med 22kW om man finner et 32A-stikk. Ferierer aldri i Norge, så IT-nett er et ikke-tema for min del. ;)
:)

Griffel

Sitat fra: E_S på søndag 10. juli 2016, klokken 09:33
Jeg liker portable kabler fremfor bokser - om man har bil som støtter 22kW og skal på ferietur er det genialt å ha med en slik eller tilsvarende, så kan man lade med 22kW om man finner et 32A-stikk. Ferierer aldri i Norge, så IT-nett er et ikke-tema for min del. ;)
Sikkert fint på tur for de som har Zoe eller Tesla med dobbellader,  men for de fleste ikke optimal hjemme.
Siden du ikke vet hvordan en 32A rød stikkontakt er sikret, og det her er snakk om trefaslading vil jeg anbefale kladd hvor b-type jordfeilbryter er del av spesifikasjonen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Adrian Stachnik

Sitat fra: E_S på søndag 10. juli 2016, klokken 09:33
Jeg liker portable kabler fremfor bokser - om man har bil som støtter 22kW og skal på ferietur er det genialt å ha med en slik eller tilsvarende, så kan man lade med 22kW om man finner et 32A-stikk. Ferierer aldri i Norge, så IT-nett er et ikke-tema for min del. ;)

Jeg er ganske enig med deg. Å ha portabelt ladeutstyr som er litt kraftig er gull å ha. Jeg bruker denne kabelen mye i Sverige hor de har mye TN-nett/400volt. Det kommer flere og flere av disse ladekablene nå, og de begynner å ha ganske god sikkerhet i kontrollboksen (b-vern etc.) Som sagt, vi bruker denne til vår Mercedes, som støtter 11kw AC-lading. Og det blir flere biler som skal øke kapasisteten på ombordladeren fremover. BMW i3 skal også få støtte for 11kw AC har det nå vært skrevet om.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Adrian Stachnik

Sitat fra: sylwester på søndag 10. juli 2016, klokken 19:53
Hvor mange kW kan du lade på en fase?

Den ladekabelen jeg bruker kan levere 7,4kw på 1-fas
Men bilen her, Mercedes, kan kun lade max 3,7kw på 1-fas.
Så for min del blir det 3,7kw.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Griffel

32A trefas mode2 ladekabel med B vern er f.eks denne:
http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-2/nrgkick-32a-m2-t2-cee-5m
Siden en ikke vet hva slags jordfeilbryter, en tilfeldig rød stikkontakt en finner langs veien er tilkoblet bør en påse dette. Det finnes sikkert også andre kabler enn denne med type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Adrian Stachnik

Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2016, klokken 00:58
32A trefas mode2 ladekabel med B vern er f.eks denne:
http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-2/nrgkick-32a-m2-t2-cee-5m
Siden en ikke vet hva slags jordfeilbryter, en tilfeldig rød stikkontakt en finner langs veien er tilkoblet bør en påse dette. Det finnes sikkert også andre kabler enn denne med type B.

Et godt produkt dette her. Jeg er veldig opptatt av sikkerhet, og derfor jeg fikk elektrikeren til å overdimensjonere kursen her, med b-vern. Men det kan nok god tenkes at de fleste tenker pris i første omgang, og både torgersenbil.no og elbilgrossisten.no har portable løsninger i omtrent samme klasse til 4,5k rimeligere.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Ingeniøren

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 11. juli 2016, klokken 02:43
Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2016, klokken 00:58
32A trefas mode2 ladekabel med B vern er f.eks denne:
http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-2/nrgkick-32a-m2-t2-cee-5m
Siden en ikke vet hva slags jordfeilbryter, en tilfeldig rød stikkontakt en finner langs veien er tilkoblet bør en påse dette. Det finnes sikkert også andre kabler enn denne med type B.

Et godt produkt dette her. Jeg er veldig opptatt av sikkerhet, og derfor jeg fikk elektrikeren til å overdimensjonere kursen her, med b-vern. Men det kan nok god tenkes at de fleste tenker pris i første omgang, og både torgersenbil.no og elbilgrossisten.no har portable løsninger i omtrent samme klasse til 4,5k rimeligere.

Men da ville jeg ikke brukt en underdimensjonert skjøteledning liggende på bakken og i klem i garasjeporten  ;)

Slike midlertidige løsninger har det med å bli permanente...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA