Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pøbler eller tyver drar ut ladekabler

Startet av Haahov, lørdag 25. juni 2016, klokken 21:50

« forrige - neste »

Haahov

Sto i dag til lading på Kongensgate. Når vi kom tilbake til bilen etter dagens strabaser hadde noen dratt ut ladekabelen vår (type 2) fra stolpekontakten. Det samme hadde blitt gjort på flere biler bortover. Heldigvis var kontakten låst i bilen, så de ikke hadde fått med seg ladekabele. Noe jeg tror de var ute etter. Trodde hele poenget med FRID på kommunale stolper var at kabelen ble låst til laderen og kun kunne åpnes av samme kort. 
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Muffinman


TB

Oslo Kommune har tenkt dei må starte forsiktig med RFID. Mange har lite erfaring med lading, type 2 og RFID. Alle RFID brikker låser opp. Dermed mindre administrasjon for "parkerings etaten".

Stolpar støttar Sms, dermed må det finnes ein sentral. Teknisk sett er det mulig med abonnement slik Fortum og Grønn Kontakt har og at berre den som starta lading kan stoppe den / ta ut kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Da problemet går an å løse på ein enklare måte.

Stolpen eller ladaren kan ha ein autolåsefunksjon av type2 kabelen. Denne låsen vært aktivert av at du setter type2 kabelen i bilen. Når du avslutterladinga i bilen og tek ut kabelen så låser stolpen opp kabelen. Dermed kan ingen trekke ut kabelen eller stikke av med den.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sylwester

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 13:43
Da problemet går an å løse på ein enklare måte.

Stolpen eller ladaren kan ha ein autolåsefunksjon av type2 kabelen. Denne låsen vært aktivert av at du setter type2 kabelen i bilen. Når du avslutterladinga i bilen og tek ut kabelen så låser stolpen opp kabelen. Dermed kan ingen trekke ut kabelen eller stikke av med den.

Når en kobler ut bilen så ser man på ladestopen at den merker det, men type2-kontakter har ingen låsefunksjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Homecast

Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 15:07
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 13:43
Da problemet går an å løse på ein enklare måte.

Stolpen eller ladaren kan ha ein autolåsefunksjon av type2 kabelen. Denne låsen vært aktivert av at du setter type2 kabelen i bilen. Når du avslutterladinga i bilen og tek ut kabelen så låser stolpen opp kabelen. Dermed kan ingen trekke ut kabelen eller stikke av med den.

Når en kobler ut bilen så ser man på ladestopen at den merker det, men type2-kontakter har ingen låsefunksjon.

Jo det er akkurat det type 2 kontakter har.
Men dessverre er det mange som river disse i filler.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

TB

Type 2 kontakt har støtte for låsing.
Type 1 kontakt, som blir brukt på Japnske / Asiatiske bilar har type 1 har ikkje låsing.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 15:07
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 13:43
Da problemet går an å løse på ein enklare måte.

Stolpen eller ladaren kan ha ein autolåsefunksjon av type2 kabelen. Denne låsen vært aktivert av at du setter type2 kabelen i bilen. Når du avslutterladinga i bilen og tek ut kabelen så låser stolpen opp kabelen. Dermed kan ingen trekke ut kabelen eller stikke av med den.

Når en kobler ut bilen så ser man på ladestopen at den merker det, men type2-kontakter har ingen låsefunksjon.

Hvis du kikker på pluggen på type2 kabelen så har den eit lite hull heilt framme. Når kontakten låser så senker den en liten bolt ned i hullet
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sylwester

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 18:08
Hvis du kikker på pluggen på type2 kabelen så har den eit lite hull heilt framme. Når kontakten låser så senker den en liten bolt ned i hullet

Sweet. Så da kunne den i praksis hatt låsing siden det er en del av standarden. Så sant kun pistolen blir ødelagt hvis man trekker hardt nok så er det ikke noen grunn til å ikke bruke den, men jeg tror muligens kommunen heller vil la noen stjele kabel enn å ødelegge ladestasjonen.

Sitat fra: TB på søndag 26. juni 2016, klokken 17:48
Type 2 kontakt har støtte for låsing.
Type 1 kontakt, som blir brukt på Japnske / Asiatiske bilar har type 1 har ikkje låsing.

Type-1 er uansett på bilsiden og litt off topic, men jeg bruker en hengelås på begge mine type-1-pistoler så det er manuell låsemulighet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Også Type 1 har låsing via en autolock hump. De fleste nyere biler med type 1 inntak har slik autolock.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Jeg prøvde faktisk å dra ut fra kommunal stolpe siden Elvira var ferdig lada en dag og den er låst på type2 fra offentlig ladeplass. Så lenge displayet indikerer at du lader, noe det gjør så lenge man har fått koblet opp korret, så vil den være låst.

Jeg låser type1-pistolen min med hengelås og jeg klarer ikke å åpne den uten å fjerne låsen så da er begge ender låst hos meg. Ville jeg ikke låst eller klart å ikke koble korrekt slik at stolpen ikke var i bruk ville låsen p[ stolpen være åpen.

Et siste scenario som virker mest sannsynlig er at strømbrudd kunne avsluttet alle sesjonene og åpnet alle i det strømmen går.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA