Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elendig opprettingsjobb, Verksted nekter ansvar-Trenger råd/hjelp

Startet av Tai, torsdag 07. juli 2016, klokken 14:43

« forrige - neste »

Tai

Vi ble påkjørt bakfra i mars i år og har vært i diskusjon med verkstedet siden. De tok inn bilen for å bytte støtfanger og lakkere. Jeg endte opp med en bil hvor støtfangeren er feilmontert og alle nylakkerte områder fulle av riper.

Etter at saken har blitt trenert over lengre tid fra forsikringsselskapet og takstmannens side har jeg nå fått tilbakemelding om at jeg må klare meg på egen hånd. Takstmannen mener at det ikke er noe galt med lakkeringsjobben utført hos verkstedet og at støtfangeren ikke kan monteres bedre pga konstruksjonen under. Verkstedet har sagt de skal kikke på det en gang til men lover ingen bedring.
Med andre ord: Lev med det!

Jeg er sjokkert over den manglende yrkesstoltheten hos verkstedet. Hvordan man kan levere ut slikt arbeid til kunder er meg fullstendig uforståelig! Hvor vanskelig er det å levere et noenlunde anstendig produkt?

Spørsmålet mitt er da hvordan i all verden jeg skal få verkstedet til å ordne opp i skaden de har påført bilen min? Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? Er det mulig å få andre lakkeringsverksted til å ta en vurdering av jobben eller vil de helst unngå å kritisere andre? Jeg hadde satt utrolig stor pris på alle tips og råd i denne saken, det koster meg nattesøvnen!

Jeg har utelatt navn på verksted og forsikringsselskap for å unngå å provosere dem. Jeg vil jo helst at alt ordner seg....


Det er ikke skitt her, det er riper


Små spindelvev riper. Ser ut som vaskeriper men bilen er jo nylakkert...


Flere små riper.


Støtfangeren stikker ut 1,5 cm


Her fra siden
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

tonl

Jeg må nesten spørrer om verkstedet er godkjent for rep av Tesla biler. Det er hårreisende at en takstmann kan si "støtfangeren ikke kan monteres bedre pga konstruksjonen under". Snakker vi om helt ny støtfanger eller er det en skadet fanger som de demonterte for å reparere og lakkere på nytt?

Jeg hadde tatt med bilen til Tesla service center å få de til å se på monteringsjobben. Den er neppe godkjent og dessuten dårlig utført.

Jeg er litt usikker om bilverksted tjenesten er definert som håndverkstjenesten. Hvis den gjør det kan du bruker "§ 17.Når foreligger mangel." her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63.

Så må du beviser at riper på lakkerte overflate er der før du tok med deg bilen hjem. Ser ut som riper er kommet fra en dårlig utført poleringsjobb eller vask ved bruk av svamp.

Kan ta saken videre mot Forbrukerådet, men kan bli lang prosess. Få en annen Tesla godkjent oppretter til å ta titt på bilen.

HåkonE

Ripene er det lett å gjøre noe med i det minste.

Men at den stikker ut ser rart ut. Den ser jo tilsynelatende perfekt montert ut ved hjulbuene (flukter med panelet ovenfor), så hvordan er det mulig at den stikker ut bak?


Bjoris

Sikker på at det var bedre når bilen var ny? Utrolige avvik også på nye biler enkelte steder, men så ikke bra ut dette!

moso

Etter et garantirepbesøk hos et Tesla servicesenter kom min bakfanger også feilmontert tilbake. Stakk ut på midten slik som din. Et annet servicesenter fikset det greit.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Det der hadde jeg ikke gitt meg på. Ikke f'''' om jeg skulle gått resten av eierskapet og irritert meg over dette, kjent frustrasjonen på kroppen hver gang det er tid for en bilpleieseanse og avsluttet eierskapet med å selge bilen med prisavslag pga mangelen.

Jeg har studert svært mange TMS og lett etter feil og dårlige tilpasninger de siste årene, men har aldri sett en bakfanger montert slik. Så dette er slett arbeid fra verkstedet, og latterlige holdninger til eget yrke og sine kunder å ikke ta ansvar for det.

Dette ville jeg kjørt så langt som nødvendig. Start med å klage verkstedet inn for Forbrukerrådet, og om det ikke løser seg korteste veien til FTU. Du har funnet deg i nok dritt fra etablissementer som har jobbet på bilen din.

Ellemelle

Sitat fra: Tai på torsdag 07. juli 2016, klokken 14:43
Takstmannen mener at det ikke er noe galt med lakkeringsjobben utført hos verkstedet og at støtfangeren ikke kan monteres bedre pga konstruksjonen under.

Og dere er sikker på at konstruksjonen under ikke ble skadet i forbindelse med påkjørselen?

Tai

jeg vil si minst mulig om verkstedet i første omgang. Hvis de ikke ordner opp skal jeg love dere at navnet vil bli postet. Foreløpig kan jeg si at dette er et autorisert verksted som i aller høyste grad skulle klare å montere støtfangeren riktig.

Støtfangeren var helt fin før byttet, dette er en ny fanger fra Tesla.  Ifølge verkstedet hadde de kontaktet Tesla angående passform på støtfanger men det var ingen avvik i produksjon. Ut i fra opplysningen fra Tesla mente de det kunne  forekomme at passform på støtfangere variererte og det var konstruksjons betinget.
Jeg har bedt de sende meg denne informasjonen. I tillegg har jeg kontaktet Tesla direkte for å høre om slike avvik kan skje.

Etter jeg fikk tilbake bilen for 2,5 måneder siden kjørte jeg direkte innom Tesla. De var ikke interessert i å se på bilen eller kommentere den.

Lakkeringsripene har de prøvd å polere vekk uten hell. Jeg mistenker det er gamle riper som de har tatt klarlakk over. Men uten bevis kommer jeg ikke langt. Spørsmålet er om noen karosseri verksted er villig til å se på det og bekrefte at jobben gjort er for dårlig.

Jeg er ikke typen som gir meg så dette kommer jeg til å ta så langt som jeg er nødt til. Og hjelper ikke det skal jeg saktens sørge for at samtlige her inne og på facebook får vite hvilket verksted som utfører slikt arbeid! Og hvilke forsikringsselskap som viser kundene sine ryggen!

Siden jeg postet har jeg snakket med takstmannen på telefon og han var var tildels enig med meg angående riper i lakken, til tross for at han ikke skrev noe om det på mail til meg. Da jeg snakket med dagelig leder for verkstedet påstod han at under samtale med takstmannen ble de enige om at lakken var helt fin. Så det er noe sprik i hva som blir sagt.

Nå tilbød verkstedet seg å se på bilen etter sommerferien så det spørs hva jeg får gjort før det. De skulle bare se på tilpassingen uten å love at de kunne utbedre det noe så jeg har ikke mye håp. Spørsmålet er om jeg skal brenne alle broer og kjøre knallhard på eller om jeg skal håpe på at de gjør noe med dette. Jeg har jo ikke troen men jeg er liksom ikke komfortabel med brobrenning. Og dessuten vet jeg ikke hvordan jeg kan håndtere saken etterpå.

Blir mye stress som jeg ikke trengte i sommerferien....

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

moso

Nå blåste du vel navnet på verkstedet i den opprinnelige tråden fra april som gikk på samme sak?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Tai

Sitat fra: moso på torsdag 07. juli 2016, klokken 22:31
Nå blåste du vel navnet på verkstedet i den opprinnelige tråden fra april som gikk på samme sak?

Jeg er klar over det, men det var da unødvendig å nevne det når jeg prøver å være litt diskrè.....

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Zephid

Hvorvidt verkstedet er godkjent for rep av Tesla eller ei er uvesentlig i dette tilfellet da det mest trolig ikke er snakk om strukturskade. Strukturskade vil si skade på sveiset panel i så stor grad at det må skiftes. Støtfangeren er da dog, helt utvilsomt montert feil. De er vanskelige å få til å passe 100% fordi passformen på delene er mildt sagt dårlig men "løsningen" på ditt problem vil jeg tro(merk ordet tro) være at verkstedet løsner gummipakningen som ligger over støtfangeren i bagasjeromsåpningen. Bak støtfangeren der er det et "klikkfeste" som går langs nesten hele bredden av åpningen. Press ut denne med feks et brekkjern samtidig som støtfanger trykkes på plass i festet. Dette er i de aller fleste tilfeller årsaken til at støtfanger stikker ut på den måten. Noen flukter dog aldri helt perfekt med bakluka men jeg er rimelig sikker på at du vil merke radikal forskjell og kanskje også bli fornøyd :)

Tai

Det hadde hjulpet stort hvis støtfangeren passet sånn noenlunde til bilen. De har lovet å se på det i august så da skal jeg nevne akkurat det du sier Zephid.

Jeg har sendt melding til både verkstedet og takstmann at jeg vil ha skriftlig tilbakemelding på det som er avtalt i august, slik at jeg har noe håndfast å referere til hvis jeg må gå til forbrukerombudet. Takstmannen sa han skulle sende på mandag, verkstedet gav ikke lyd fra seg. Ikke tror jeg at de vil skrive noe uansett, men det er ikke så viktig. Jeg har uansett bevis på at jeg ber verkstedet bekrefte avtaler og hvis de ikke skriver noe tilbake sier det vel egentlig sitt.

Jeg er fryktelig fristet til å be både verksted og takstmann reise til ****** for å så opprette sak mot dem. Men som enkeltperson er det nok veldig vanskelig å få gjennomslag for noe mot store firma. I morgen reiser jeg på ferie og skal innom både Sverige og Danmark. Jeg leker med tanken på å få et verksted der til å se på og vurdere jobben som er gjort. Kanskje det ville vært mulig å fått skriftlig fra dem at jobben er dårlig. Får se hva jeg gjør...

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

lunitiks

@Tai nb du kan IKKE regne med å få pengene dine tilbake hvis du drar til utlandet og får bilen utbedra der! Særlig ikke nå som dere har en dialog om at skadevolderverkstedet skal få opprette. Mulig du har jussen på din side, men jeg kan love deg at verkstedet vil gi deg surleppa hvis de hadde forventet å rette mem så kommer det bare et erstatningskrav.

Ville ikke gjort det

EDIT: Leste ikke posten din skikkelig. Du skrev jo at du bare skulle få utlendingene til å SE på jobben. Det ville jeg helt klart gjort!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

El-boy

Sitat fra: Zephid på fredag 08. juli 2016, klokken 21:54
Hvorvidt verkstedet er godkjent for rep av Tesla eller ei er uvesentlig i dette tilfellet da det mest trolig ikke er snakk om strukturskade. Strukturskade vil si skade på sveiset panel i så stor grad at det må skiftes. Støtfangeren er da dog, helt utvilsomt montert feil. De er vanskelige å få til å passe 100% fordi passformen på delene er mildt sagt dårlig men "løsningen" på ditt problem vil jeg tro(merk ordet tro) være at verkstedet løsner gummipakningen som ligger over støtfangeren i bagasjeromsåpningen. Bak støtfangeren der er det et "klikkfeste" som går langs nesten hele bredden av åpningen. Press ut denne med feks et brekkjern samtidig som støtfanger trykkes på plass i festet. Dette er i de aller fleste tilfeller årsaken til at støtfanger stikker ut på den måten. Noen flukter dog aldri helt perfekt med bakluka men jeg er rimelig sikker på at du vil merke radikal forskjell og kanskje også bli fornøyd :)
Da fikk jeg bilen tilbake etter en reparasjon som innbefattet skifte og lakkering av bakfanger ifra et anerkjent bilskadesenter på nordvestlandet.
Lakkjobben er bra og ingen fargenyanse forskjell så det er perfekt.
MEN bakfangereren stikker ut som på bildene til Tai. Endog verre.
Når en åpner bakluken er tydelig glipper imellom karosseriet og kanten på bakfanger. Baklukepakning er langt ifra å kunne dekke denne glippen. Skal legge ut noen bilder senere.
Dette borger iallefall for reklamasjon.

Spørsmålet mitt er den utbedringen/mangelen ifra verkstedet du nevner noe som tar bare det noen minutter eller er må bakfangeren demonteres?

Mener du at det er klikkfestet som skal presses ut med brekkjern, eller er det pakningen som skal presses ut/opp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA